Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippmaskin till Angora?  (läst 2608 gånger)

FrökenBrun

• Södermanland
Klippmaskin till Angora?
« skrivet: 20 mar-10 kl 21:00 »
Jag vet att det här ämnet har varit upp tidigare där en medlem rabblade de bästa klippmaskinerna till ändamålet att klippa en angora.
Men jag undrar om klippmaskiner som är till för katter med mjukpäls duger också? Läste om en sort som skulle vara lätt och tystgående vilket låter perfekt eftersom jag läste någonstans att man inte ska raka kaninerna eftersom de kan bli för stressade av ljudet av en bullrig klippmaskin...
Exempel:
http://www.swecat.com/wella-contura-miniklippmaskin-uppladdningsbar

Anledningen till att jag frågar är väl för att jag undrar om det går att få tag i en lämplig klippmaskin i en normaldjuraffär i stället för att behöva beställa från utlandet..

Kom på en annan fråga nu. Vad tycker ni om den här uppfödaren på Nya Zeelands metod att raka sina kaniner? Personligen tycker jag ser grymt ut fast jag förstår samtidigt att de är väldigt effektivt.
[url]http://www.youtube.com/watch?v=OR4Z2PJZ21Y/url]

Vad tycker ni?

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
SV: Klippmaskin till Angora?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-10 kl 13:10 »
Jag har en Moser rex klippare och den funkar på några av mina angoror men inte på andra (helt beroende på pälskvalitet hos individen), men i slutänden så tycker jag en bra liten sax gör jobbet betydligt snabbare och enklare! Okej att raka går ganska fort på ryggen men sidor och under magen måste man i princip klippa med sax iallafall.

Har man en sån manick som i filmen så går det säkerligen fortare men tycker inte det känns snällt mot kaninen och känns absolut inte nödvändigt om man inte har hundratals angoror.
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 3 användare (2 dolda)
Vegarissla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser