Det läggs ner mycket energi fast på fel saker just nu anser jag, de stora organisationerna fokuserar på allt som knappast hör hemma hos ekologisk biodling.
SBR har i grupp anslutits till Svenskt Sigill och nära på alla är med om att försöka få 1:- mera per kg för sin honung till HF via sin bihusesyn.
Bihusesynen är jag positiv till men inte till hur Sigill biodlarnas tillsyn blir från HF, det finns alltså ingen plan och inga större krav på var honungen kommer.
All närproducerad honung behöver inte mera märkning om att den är Svensk. HF har burkar där det knappt går att skilja på Svensk och Importerad honung.
I butikerna finns det en hel del importerad Ekologisk honung på HF burk, det är här det känns så fel.
Närproducerad Svensk Ekologisk honung borde synas mera och profilera sig mera, man får inte detta inom de nuvarande orgnisationerna som hanterar alla möjliga frågor.
Just nu är hetaste frågan import av paketbin och företagandet som tar all tid och energi ifrån viktigare saker.
Jag skulle vilja samverka tillsammans med andra om KRAV märkt honung. Att inte använda förbjudna kemikalier eller felaktig hantering av honungen.
Det skall vara en självklarhet att det är ekologisk biodling som gäller och frågor som import är något vi inte behöver lägga energi på, det finns inte.
Framtiden för KRAVbiodlarna, möjligheter att samverka och profilera närproducerad ekologisk Svensk honung.