Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rådjursstammen  (läst 5187 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Rådjursstammen
« Svar #20 skrivet: 09 apr-10 kl 01:46 »
Jo Rödskägg det låter ju bra och jag har hört den förut. Problemet är bara att dom inte kan det och inte tror jag att det är unikt för min lilla del av Sverige. Men, vi får väl hoppas att jag har förstorat upp problemet och att du har rätt. För inte tror jag att myndigherna förbjuder januartijakten på rådjur, trots skrivelser från fler än mig. Det var vad jag försökte säga med att det i såna här frågor inte är förnuftet som styr utan ekonomiska intressen. Har man betalt stora summor pengar för sina ettåriga jaktarrenden så vill man helt klart ha utdelning. Skulle jaktförbud under januari på rådjur påverka arrendesummorna? Nja, tveksamt, men det skulle inte driva upp dem i alla fall.

lillfarmarn: Om du ändrar tonen ska jag överväga att svara dig.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

freme

« Svar #21 skrivet: 09 apr-10 kl 12:21 »
Det är svårt att reglera en rådjurs stam med bara bockjakt. Efter stormarna har rådjuren formligen exploderat hemma i Ljungby. 2004 sköt vi på våra ca 200 ha sex rådjur fördelat på 3 vuxna 3 kid.
2009 år avskjutning är 16 rådjur fördelat på 6 vuxna 10 kid.
Sista dagen vi kunde släppa 25/12 sågs 6 get med dubbel kid.
Mina frågor är.

Ska vi bara skjuta getter för att få ner stammen på de två månader de är så fall skulle vara lovliga?

Hur ska vi kunna begänsa rådjurstammen när vi måste ta älgar och vildsvin med under den tiden, det är inte populärt att skjuta rå för älghund?

Ska vi låta bli att stödutfodra så de svälter ihjäl i stället?

Vintern 2008 hade vi mindre än tio dagar med snötäckt mark. Skulle vi förbjuda rådjursjakt i januari även då?

Det finns rötägg överallt men bara för att man betalat dyrt för en jakt betyder inte det att man utrotar allt levande.

Vi arrenderar inte ut vår mark men de kompisar som frågar får släppa hund när de vill.
Mitt i Småland i en skog vid en sjö

lillfarmarn

• Småland
« Svar #22 skrivet: 09 apr-10 kl 12:54 »

lillfarmarn: Om du ändrar tonen ska jag överväga att svara dig

Point Taken! :)  skriver som jag tänker ibland och ibland tänker jag nog för fort.. ber om ursäkt

Ronny

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 09 apr-10 kl 23:12 »
Ok! lillfarmarn - No hard feelings!

Siffran som jag nämnde är inte officiell utan bara en uppsklattning från ett större jaktvårdsområde i södra Mälardalen.

Jag förstår också att det kan vara stora lokala skillnader i landet.

Jag är som sagt själv jägare med egen jaktmark och jag är mån om den lilla rådjursstam som vi har här. Kan inte hjälpa att jag tycker det är för jävligt att anordna drevjakt med hund på rådjur i januari i snö och kyla, när djuren knappt kan hålla sig själva vid liv. Och då har jag mitt livsrum i Skåne. Visserligen i de nordligare skogsbygderna, men ändå...

lillfarmarn

• Småland
« Svar #24 skrivet: 10 apr-10 kl 10:01 »
Ronny,  jag tror du kan ta dom uppgifterna med en STOR nypa salt förvisso är storleken på stammen lokalt varierande och på en del håll kan det mkt väl vara 75% eller t.o.m mer som inte klarat denna vinter,men i det stora hela så tror iaf jag att totalt har inte vintern påverkat särskilt mkt. jag har också hört domedagsprofetior om rådjur som svälter ihjäl och som kastar sina kid men ingen har faktiskt sett något,

men nu har jag förmånen att bo i vad som nästan kan liknas vid en djurpark där det vimmlar av vilt och här har dom klarat sig fint

men till ämnet! drevjakt med hund efter rådjur i januari tycker jag inte alls behöver förbjudas
eftersom det inte alltid ens är snö i januari, att släppa hund i skarsnö är väl däremot ganska korkat då både rådjur och hundar kan få skador och det är onödigt att hetsa djuren i djup snö
och detta ligger på jägarens ansvar och är för han att bedömma, marker hundar och förutsättningar är så olika
sen finns det naturligtvis kålhuvven även bland oss jägarebröder som inte ser/vet/kan problemen men då tycker jag att istället för förbud enkelt kan förklara/utbilda dessa

men att förbjuda för alla när problemet är lokalt och baserat på en vinter är helt befängt, landet är stort!

en liknelse kunde vara att exempelvis förbjuda vildsvinsjakt för i piteå finns det bara några få!

/lillfarmarn

Ronny

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 10 apr-10 kl 10:47 »
Vi har inte lika höga tankar om våra "jägarbröder" du och jag.

(PS! Jag har tagit bort några rader här som nog var väl utpekande. Jag klagade på att en del jägare inte tar sitt ansvar, om ni tyckte Rödskäggs inlägg kl. 09.57 ett tag hängde i luften. Jag ber om ursäkt för detta!)

Med ditt resonemang (lillfarmarn igen) skulle det inte behövas några reglerade jakttider över huvud taget. Allt skulle skötas på bästa sätt av en välutbildad och ansvarskännande jägarkår...

Och förresten innan det är någon som kommenterar min "belgare" så är den naturligtvis en väggdekoration sen många år tillbaka.
« Senast ändrad: 10 apr-10 kl 15:13 av Ronny »

Rödskägg

• Småland
« Svar #26 skrivet: 10 apr-10 kl 10:57 »
Men då får vi förbjuda all jakt för det finns en liten klick som aldrig kan sköta sig. Bor betydligt längre norrut än Skåne men här är sällan snö så det stör rådjuren någon tid på året.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Ronny

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 10 apr-10 kl 15:08 »
Jag ser att denna fråga gått till ytterligheterna och jag har förvisso en del i det. Jag vill dock tacka för en bitvis intressant diskussion.

lillfarmarn

• Småland
« Svar #28 skrivet: 11 apr-10 kl 00:58 »
så klart vi måste ha reglerade jakt tider! jakförbud under föryngringsperioder o.s.v
annars kommer det snart inte finnas något vilt kvar!

Ronny

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 11 apr-10 kl 05:14 »
Men då får vi förbjuda all jakt för det finns en liten klick som aldrig kan sköta sig.

Problemet är förhoppningsvis lokalt, men det är när denna "klick" är i majoritet.

Birgit

« Svar #30 skrivet: 05 maj-10 kl 07:03 »
Kan svara för "vårt" område där folk rände i skogen jämt och jagade rådjur för ett tiotal år sedan. Nu är rådjuren nästan utrotade. Alla bockar skulle skjutas och troféer samlas.
Jägare jobbar nog oftast individuellt och för sina "troféer".

I en avlägsen beteshage vi har i närheten av en grannby såg jag precis innan jul vid gran jakt ::)(småländska höglandet) att någon eller några jagat med hund kors och tvärs genom våra marken. Det var tusentals hundspår överallt. Varenda lega hade rivstartat och då var det rejält med snö >:(.
Under samma period vräktes det ut slaktrester i skogen av både älg, rådjur, tamgris och nöt. Något som min boskapsvaktare upptäckte och släpade hem till fårflocken.
Däremot hade våra gutar två rådjur som åt enslige i deras häckar hela vintern, utan något trätande ;) Inte ens hunden störde sig på dem. (Gränsen går vid älg)
Så ansvariga jägare? Nej, de är få här. Dessutom har många här någon princip att släppa sina jakthundar vid mörkrets inbrott i dec-jan så de får ha lite "kul" i skogen! Fick för ett antal år sedan 5 gutar ihjälbitna på så vis!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 18 jun-10 kl 20:08 »
Månntro det skulle räcka med sunt förnuft??

Håller med fullständigt. Jaktiderna skjuter inget vilt, om det blir ett överuttag ur stammen så är det jägarens fel

Attes matte

• Jämtland
« Svar #32 skrivet: 19 jun-10 kl 02:42 »
Och här omkring formligen kryllar det av rådjur.
Man kan ju inte bestämma över hela landet baserat på hur det ser ut på vissa ställen.  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 19 jun-10 kl 03:12 »
Och här omkring formligen kryllar det av rådjur.
Man kan ju inte bestämma över hela landet baserat på hur det ser ut på vissa ställen.  ::)

/Sara

Här finns en ganska normal rådjurstam, som är i balans. Man ska inte jämföra med början på 90-talet, då det var fruktansvärt gott om rådjur. När dom är så många att det inte finns ett hallonris eller en mjölkört kvar och rådjuren äter gransris, då är det fel på det hållet

regnpipan

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 21 jun-10 kl 08:20 »
Här finns en ganska normal rådjurstam, som är i balans. Man ska inte jämföra med början på 90-talet, då det var fruktansvärt gott om rådjur. När dom är så många att det inte finns ett hallonris eller en mjölkört kvar och rådjuren äter gransris, då är det fel på det hållet

Jag har lite svårt att avgöra hur det ser ut i min trakt. Ser rådjur emellanåt, meninte jätteofta, har å andra sidan jobbat mycket se senaste månaderna och inte hunnit vara ute i markerna så mycket vilket ju krävs för att kunna uppskatta stammens storlek. Vet dock att en handfull rådjur strök med pga sträng vinter, vi skjöt nog 25% mindre senaste säsongen än året dessförinnan. Nu vart det iofs förbud mot rådjursjakt med hund sista månaden, det påverkar väl en del för vi har flera rådjursdrivare som används flitigt i jaktlaget.

Det intressanta att försök afå grepp om nu är i vilken mån getterna kastat sina foster eller hur det gått med föryngringen. Får väl gå ut med lockpipan och se vad jag kan få fram i getväg medelst kidlocktoner någon kväll framigent. Då får man i alla fall en vink. Ett normalår brukar det dyka upp ett par tre getter nere på ängen när jag "lockinventerar".

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser