Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rådjursstammen  (läst 5189 gånger)

Ronny

• Skåne
Rådjursstammen
« skrivet: 20 mar-10 kl 05:38 »
Hej!

Först jakt januari ut. Sen denna snö i ytterligare 1 ½ månad. Det har tagit hårt på rådjursstammen. Jag tycker jakttiden bör förkortas med 1 helst 2 månader. Det räcker inte att förbjuda jakt med "drivande" hund under januari. Kan vi påverka?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Existens?

• Gäst
SV: Rådjursstammen
« Svar #1 skrivet: 20 mar-10 kl 05:42 »
Månntro det skulle räcka med sunt förnuft??

regnpipan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 mar-10 kl 08:14 »
Jag tror faktiskt att all jakt på rådjur i det vvo där jag jagar avslutades på frivillig basis när snön kom. Istället bedrevs olika former av stödutfodring.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 29 mar-10 kl 09:03 »
På marken jag jagar sköt vi 2 rådjur på 200 h i höstas och sedan har jag endast fodrat med
ensilage ,Viktigt att sprida maten så alla får och flytta foder häckarna lite ibland.
Det är nu som man inte får sluta mata när snön går bort utan rådjuren slutar äta när det
finns mat i skogen igen .
Torparn 73.

Rödskägg

• Småland
« Svar #4 skrivet: 29 mar-10 kl 09:19 »
Där vi bodde förut behövdes knappast några ytterligare inskränkningar av rådjursjakten, då. Nu är ju givetvis läget helt annorlunda. Fast bara för att man får jaga måste man ju inte det.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 30 mar-10 kl 20:43 »
Där vi bodde förut behövdes knappast några ytterligare inskränkningar av rådjursjakten, då. Nu är ju givetvis läget helt annorlunda. Fast bara för att man får jaga måste man ju inte det.
Precis
Kaninuppfödare och pelargontant.

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 mar-10 kl 00:38 »
Jag bor i nordvästra Skåne och här har varit ständiga minusgrader och mycket snö från den 15 december till 1 mars. Jag är jaktledare för byns älgjaktlag. Runt omkring har tre arrendejaktlag betalat dyra pengar (1 års kontrakt). Många av dessa "jägare" eller "tandläkare" som jag ibland kallar dem har inte i skogen att göra med hundar och bössor. Den 30 januari skjöts de sista rådjuren som var kvar på deras marker för deras drivande drevrar på kompakt skarsnö! Några få rådjur hade sökt sig in på våra marker och överlevde jakt-säsongen. På en del håll uppåt landet beräknas upp till 75 % av rådjursstammen ha dukat under pga den stränga vintern. Nej, jägarna tar generellt inte sitt ansvar. Det måste till kortare jakttid för rådjur. En sån här vinter till och ännu några fler utexaminerade "tandläkare" så behöver vi knappast längre bekymra oss om rådjuren, för då är dom snart ett minne blott.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 31 mar-10 kl 01:59 »
Jagare har ju pa sistonde gjort rykte om sig att vara valdigt mana om det har med viltvard (se den katastrofala vargjakten som skattebetalarna nu far bekosta).

Men man vill ju vara positiv! Kanske att det nu gar att fa lite lonsamhet i en radjursuppfodning? Positivt tankande - tank positivt  :P

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 31 mar-10 kl 07:10 »
Fast bara för att man får jaga måste man ju inte det.
Fast folk verkar ju tro att man måste. Har en bekant som sköt en älg under trettonhelgen för ett par år sen. Det var uppe i fjällkanten en snörik vinter, dom höll på en hel dag för att få fram köttet till vägen...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 02 apr-10 kl 08:58 »
I vårt jaktlag har vi inte jagat rådjur denna vinter. Vi har stödutfodrat. Tror att de har det tillräckligt med så mycket lo och snö.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 02 apr-10 kl 13:22 »
I vårt jaktlag har vi inte jagat rådjur denna vinter. Vi har stödutfodrat. Tror att de har det tillräckligt med så mycket lo och snö.

Ja, just därför tycker jag det är fel att de är lovliga januari ut. Om nu majoriteten av jägarna är så ansvarskännande som alla säger sig vara, så skulle det väl inte göra dem något om man inte fick jaga rådjur under januari och helst inte under december heller om jag fick bestämma. Det borde väl ligga i "jägarkårens" intresse att få slut på den jakten som trots allt är tillåten och utnyttjas ända in i det sista av en del mindre ansvarskännande jägare.

Rödskägg

• Småland
« Svar #11 skrivet: 03 apr-10 kl 10:16 »
Fast då blir det ju ganska många som i stort sett bara skulle jaga rådjur i november. Känns ju inte som någon höjdare i rådjurstäta marker.

Henry David Thoreau

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 05 apr-10 kl 01:02 »
Dom är väl inte bara lovliga i november? Har man inte hunnit skjuta så många man vill från augusti till och med november tycker jag man kan ge fan i dom när det är vinter och snö.

Rödskägg

• Småland
« Svar #13 skrivet: 05 apr-10 kl 10:22 »
Näe, men det är många som inte jagar rådjur när det är för varmt eller före hundjakten. Om man då avlyser jakten i december och januari...

Henry David Thoreau

Ronny

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 07 apr-10 kl 06:11 »
Bara ett önsketänkande från min sida. I såna här frågor är det ju som bekant inte förnuftet som styr!

lillfarmarn

• Småland
« Svar #15 skrivet: 07 apr-10 kl 09:49 »
bara för att lagar och regler inte passar dig och trakten där du bor betyder det inte att det inte fungerar i övriga landet!
det är märkligt att du moraliserar över rådjursjakten här och sen propagerar för att använda otillåtna vapen med illegal ammunition i en annan, det ger inte något seriöst intryck

Ronny

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 08 apr-10 kl 01:29 »
Nu får du ju ge dig! Jag har i en annan tråd ifrågasatt reglerna för vilka vapen och ammunition som är tillåtna vid vildsvinsjakt och det har väl för jösse namn ingenting att göra med att jag tycker det är fel att tillåta jakt på rådjur i januari.
« Senast ändrad: 08 apr-10 kl 01:37 av Ronny »

mobben

« Svar #17 skrivet: 08 apr-10 kl 07:39 »
Jakt på rådjur i januari ser jag ingen mening med längre, det var skillnad när populationen var väldigt stor då var det nödvändigt.

lillfarmarn

• Småland
« Svar #18 skrivet: 08 apr-10 kl 09:37 »
Jag tycker det är väl magstarkt att kräva jaktstopp i hela landet för att dina jaktgrannar jagar i januari! med tanke på ditt inlägg om "tandläkare"  så luktar det inte så lite jantelag över det hela

var har du föressten hittat dina uppgifter om att 75%av rådjurstammen dukat under??

Rödskägg

• Småland
« Svar #19 skrivet: 08 apr-10 kl 10:06 »
Jo men populationen varierar lokalt och då får nog de lokala jägarna bedöma förutsättningarna för jakt i januari.

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare
torbjorn, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser