Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mäter man luftfuktigheten i kläckaren (Covatutto 24)  (läst 8837 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Jag har förstått att luftfuktigheten är viktig under kläckningsprocessen. Jag har lusläst manualen för kläckaren, men hittar ingen info. Har även försökt läsa i trådarna här, men inte hittat HUR man gör, bara vad den bör ligga på...

Är det tänkt att kläckaren ska sköta det själv (så smart kan inte en sån apparat vara va?) eller ska jag skaffa en extern hygrometer?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Hur mäter man luftfuktigheten i kläckaren (Covatutto 24)
« Svar #1 skrivet: 19 mar-10 kl 17:09 »
Har precis varit o lånat en sån kläckare o har samma fundering.
Ska tempen vara 100 farenheigt? Min vanliga termometer visar på 38,8-39,5 kan det vara OK? Kan rummets temperatur påverka? Har den i lillstugan o det är bara ca 10 grader därinne.   ???  ??? Skulle vara väldigt tacksam för tips.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #2 skrivet: 19 mar-10 kl 17:38 »
Köp en extern hygrometer och lägg in.

Vet inte, men jag tror 10 grader är för kallt att kläcka i. Någon av mina kläckare kommer inte upp i temperatur då. Kan du inte ta in den i stället?
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #3 skrivet: 19 mar-10 kl 17:48 »
Hej

Jag försökte också ha min i ett svalare rum
men den orkade inte upp i rätt temp har
du möjlighet att ha den inne ev källare
det hade jag.

Nettan

johe71

« Svar #4 skrivet: 19 mar-10 kl 18:22 »
Jag försökte också ha min i ett svalare rum
men den orkade inte upp i rätt temp har

har en Covatutto 24 stående ute i ladugården, ingen värme där så det är väl mellan 5 och 10 grader, den modellen har inga problem att hålla värmen. Termonentern har en markering 100F, och den håller sig min maskin på hela tiden.

Det som jag däremot tror kan vara lurigare med låg/varierande temperatur är luftfuktigheten... så jag har en lös hygrometer i min maskin för att kunna hålla extra koll på den, typ en sån här

har vid något tillfälle hittat detta fuktighetsdiagram på nätet...

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #5 skrivet: 19 mar-10 kl 18:29 »
Det spelar ingen roll vilken temperatur det är där man har kläckaren bara den tempen är konstant så den inte variar typ från 10-20 grader under ett dygn. Tempen ska vara 37,7 grader. Luftfuktigheten mäter du genom att alltid ha en hygrometer (finns på claes ohlson) i kläckaren. Luftfuktigheten bör vara ca. 55% förutom de 2-3 sista dygnen då den gärna ska höjas till 65-70%. Du kan sätta in extra vattenbunkar för att höja fuktigheten. Eller spraya väggarna i kläckaren med en blomsprayflaska. Vi har en stooooor kläckare och vi har glassbunkar med vatten i den och har även hängt in in disktrasa som hänger ner i vattnet för att öka fuktigheten.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #6 skrivet: 19 mar-10 kl 19:33 »
Tackar för bra svar!
Mitt "problem" är att digitaltermometern visar dryga 38 o lite över 39 grader fast kläckaren står i lillstugan där det är bara 10 grader. Nu flyttade jag in den i bastun där jag höjt tempen till 15-18 för min teori var att kläckarens temp känner av så den höjer tempen i kläckaren... Ska gå ut o kika nu få se om tempen är bättre. Men kläckarens termometer som visar farenheit står på 100 grader som den tydligen "ska" vara på. Hm, man blir ju fundersam när det är första gången man ska använda en sån "makapär"  :-[. Ursäkta trådkapet betsla. //Erica
Gift, två barn,

betsla

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 19 mar-10 kl 19:37 »
Ämen, jag har ju 5 mil till närmsta affär där de kan tänkas ha hygrometer... blir visst ett stadsbesök i helgen kanske då.

Varför är kläckarna inte utrustade med hygrometer då tro??
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #8 skrivet: 19 mar-10 kl 20:14 »
Jamen precis. Om det är så viktigt med luftfuktigheten borde en sån ingå tycker man... Hur katten ska man annars veta  ???.  Måste nog också åka till stan, har oxå ca 5 mil...
Gift, två barn,

johe71

« Svar #9 skrivet: 19 mar-10 kl 20:22 »
Jamen precis. Om det är så viktigt med luftfuktigheten borde en sån ingå tycker man... Hur katten ska man annars veta  ???.

tittar man på just Covatutto 24 så finns det inte så mycket man kan göra... det är väl anledningen till att ingen hygrometer ingår i maskinen :)

det finns ett fack för vatten, ser man till att det är vatten i det (och normal luftfuktighet i rummet man har kläckaren) så är det inget problem, den ytan som det vattnet har är beräknad för att ge rätt fuktighet i kläckaren...

anledningen att jag stoppade i en hygrometer denna gång var att jag var osäker på hur den skulle fungera när den står i ett kallt rum... det står ju i bruksanvisningen vilken temperatur det bör vara i rummet där kläckaren står

och det är ju inte direkt så att man kan ställa dit eller ta bort en bytta med vatten när man väl startat den (ok, man kan om man tar ur alla ägg och mellanväggar och skruvar loss och tar ur vändskivan)

så i så enkla maskiner som Covatutto 24 finns det inget behov av en hygrometer....

slainte

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 19 mar-10 kl 20:24 »
Temperaturen i kläckare går justera. På locket sitter det en ställskruv där det står + och - . Det är bara att justera in den till rätt temperatur, sedan sköter termostaten resten.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #11 skrivet: 19 mar-10 kl 20:32 »
TACK Slainte! Nu måste jag ut o kolla, är lite orolig för att värmen verkar vara för hög. Tack igen!!! /Erica
Gift, två barn,

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 19 mar-10 kl 20:47 »
Man ska vara lite försiktig med att mäta temperaturen i kläckaren med egna billiga termometrar!!! Dom är inte alltid kalibrerade och kan ibland visa 2 grader fel eller mer!!
Termometern som följer med Covatutto kläckaren är kalibrerad och jag skulle definitivt börja med att lita på den innan jag började ändra temperaturen utifrån en enkel digital termometer.

Om man vill ha flera termometrar bör man kolla att dom visar samma temperatur på samma plats som en kalibrerad termometer. Ofta skiljer det som sagt någon grad men då vet man de och kan räkna fram den korrekta temperaturen trotts felvisning.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 19 mar-10 kl 20:54 »
Oj vilken bra tråd, här har jag fått svar på många av mina frågor, Fick ju hem min första kläckare igår och man vill ju vara lite påläst innan man börjar laborera med småliv.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

johe71

« Svar #14 skrivet: 19 mar-10 kl 20:58 »
Termometern som följer med Covatutto kläckaren är kalibrerad och jag skulle definitivt börja med att lita på den

definitivt, den mäter ju dessutom temperaturen på rätt höjd. Så om den visar rätt temperatur så är det rätt. Då visar dina andra termometrar fel eller så mäter du på fel höjd i kläckaren

betsla

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 19 mar-10 kl 21:01 »
definitivt, den mäter ju dessutom temperaturen på rätt höjd. Så om den visar rätt temperatur så är det rätt. Då visar dina andra termometrar fel eller så mäter du på fel höjd i kläckaren

Men ska man inte höja luftfuktigheten de sista dagarna? Det är det jag är fundersam över hur jag ska fixa...

älglund

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 19 mar-10 kl 23:25 »
Men ska man inte höja luftfuktigheten de sista dagarna? Det är det jag är fundersam över hur jag ska fixa...
Du kan försiktigt spraya vatten runt väggarna inne i kläckaren med en blomsprayflaska morgon och kväll de sista dygnen. Och vänd EJ äggen de 2 sista dygnen.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

älglund

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 19 mar-10 kl 23:27 »
tittar man på just Covatutto 24 så finns det inte så mycket man kan göra... det är väl anledningen till att ingen hygrometer ingår i maskinen :)

det finns ett fack för vatten, ser man till att det är vatten i det (och normal luftfuktighet i rummet man har kläckaren) så är det inget problem, den ytan som det vattnet har är beräknad för att ge rätt fuktighet i kläckaren...

anledningen att jag stoppade i en hygrometer denna gång var att jag var osäker på hur den skulle fungera när den står i ett kallt rum... det står ju i bruksanvisningen vilken temperatur det bör vara i rummet där kläckaren står

och det är ju inte direkt så att man kan ställa dit eller ta bort en bytta med vatten när man väl startat den (ok, man kan om man tar ur alla ägg och mellanväggar och skruvar loss och tar ur vändskivan)

så i så enkla maskiner som Covatutto 24 finns det inget behov av en hygrometer....
Jag har sån tur att min gubbe har byggt 2 stooora kläckare åt mig. Den största rymmer 450 ägg. Så där rymms vattenbyttor och annat man behöver  ;D

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #18 skrivet: 20 mar-10 kl 09:16 »
Ska alltså man lite på termomertern i kläckaren som visar 100 farenheit? Min digitala visar då vid äggen på 40,2 grader C. Trodde jag skulle ha kokta ägg då...?? Nu visar den digitala vid äggen på 37,8-38 och kläckarens egna ca 97 farenheit ( två mm under 100 f.)
Vilken ska man lita på?
Gift, två barn,

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #19 skrivet: 20 mar-10 kl 10:07 »
Ska alltså man lite på termomertern i kläckaren som visar 100 farenheit? Min digitala visar då vid äggen på 40,2 grader C. Trodde jag skulle ha kokta ägg då...?? Nu visar den digitala vid äggen på 37,8-38 och kläckarens egna ca 97 farenheit ( två mm under 100 f.)
Vilken ska man lita på?
Som jag skrev tidigare är termometern som kommer med kläckaren kalibrerad. Jag antar att din digitala termometer är en som har kostat runt 100:- Dom är inte kalibrerade och kan oftast visa flera grader fel!!!! Är det dessutom en termometer som ska visa tempen inne och uta är normalt mätintervall  ungefär -25 till +25 grader och då ökar felmarginalen ytterligare när du stoppar den i kläckare som håller närmre 40 grader.

Vill man ha en digital termometer som visar korrekta värden  i arbetsintervall 35-42grader så kostar de betydligt mer. Jag har provat Högbergas billiga som idag kostar ca 170:- och den är inte tillräckligt korrekt.

Lita på termometern som kom med kläckaren!!!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 1 användare
ravveljack

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser