Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påsklamm/Vårlamms produktion?  (läst 6485 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Påsklamm/Vårlamm
« Svar #20 skrivet: 19 mar-10 kl 23:21 »
Men snälla Svenska Djurhälsovården är ett dotterbolag till Agribusiness, långt ifrån en fristående aktör.

Vi har problem i såväl radio som från andra ställen få pålitliga uppgifter, vi lever i en tid då man får handskas vårdslöst med sanningen, och ingen i sörjan vågar ens tala om att en annan ljuger, för i dag när det inte officiellt  finns objektiva fakta, kan man ju välja vilken sanning man vill. Man utbildar kommunikatörer för att sprida sina ståndpunkter, och klä dem i ett skimmer av övertygande.
Man manipulerar från alla håll, det är helt enkelt standard i ett mediasamhälle.
Målet är att det ska LÅTA bra ÖVERENSTÄMMA med ens intressen och SANNINGAR finns liksom inte i begreppsvärden.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 19 mar-10 kl 23:58 »
Intressant att Svenska Djurhälsovården försvarar inomhusuppfödningen med samma argument som används för att försvara burhållning av värphöns.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 mar-10 kl 09:57 »
Broileruppfödning av lamm är väl ingen jätteaffär än men tendensen finns där.
Man säger att vi producerar bara det som efterfågas av konsumenterna! Men vem har talat om för konsumenterna att nu för tiden finns det färskt lammkött året om! På den tiden när jag skickade lamm till storslakterierna så upplevde jag en enorm påtryckning därifrån att lägga om lammproduktionen till att slakta på våren. Det var premier o högre priser o lobbying hela tiden och alla som hade lagt om till vårslakt framhävdes som de allra bästa i branschen. På sånt har jag alltid reagerat anti. Därför kommer jag aldrig att lägga om till vårslakt.!! Dock inte bara av den här anledningen utan jag tycker inte om uppfödningsformen. Man kan ju också använda detta till sin egen fördel och gå ut o tala om att man säljer betesmarks kött från lamm framhäva att mina lamm har levt ute på grönbete hela sina liv.
Jag vet att många föredrar detta sorts kött både från nöt o lamm. Och då kan det bli ett försäljningsargument. Mina egna kunder vet jag var jag har som väl är. De äterlika gärna en lammstek som har varit fryst till påsk. Och så gör jag själv också och har gjort i alla år o det har gått så bra sååå! 8)

trädman

« Svar #23 skrivet: 20 mar-10 kl 10:39 »
Vi levererar i bland en del lamm till påsk. De är dock födda föregående vår och har växt långsamt bl a eftersom de uteslutande levt av grovfoder och bete. De har således fått beta en säson, men sedan varit inne under vintern. Om de sen haft det bättre än ett lamm fött i decembern och som levt hela sitt korta liv innomhus till påsk är jag inte så säker på. Vi har haft köttrasfår och ffa köttraskorsningar i många år och några ruttnande svansar har det inte varit problem med.

Tröttsamt att SR mfl så gärna tämligen okritiskt lånar sig till de aktivistgrupper som kampanjar mot köttätande som fenomen, inte för bättre djurhållning. Man kan spekulera i om det har med journalisternas politiska åskådning att göra. Förr var horder av journalister kommunister Nu har de blivit miljöpartister i stället, läste jag i någon undersökning om journalisters politiska preferenser.

anders 67

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 20 mar-10 kl 11:57 »
Jag bara undrar vad det har kommit ifrån det här..Allt ska finnas färskt året om, lamm,sockerärtor,färskpotatis,allt.Det ska flygas och transporteras,födas upp och värmas växthus.
Var tog det säsongsbetonade vägen,längtan...

Bara en tanke.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

ason

• Småland
    • getapulien.se
« Svar #25 skrivet: 20 mar-10 kl 13:14 »
Håller med dej Anders 67!
Sen förstår jag inte varför så många börjar prata om djurrättsaktivister,kommunister,miljöpartister etc.

Jag tycker dessa artiklar om "matens pris" ifrågasätter vårt nya behov/levnadssätt att alltid vilja ha allt nu, hur nya produktionsformer skapas till pris på någon annans livsforms välmående. Behöver vi allt detta? Eller var det så jvligt att äta fryst lamm som påskastek?
Försöker leva självhushåll sen 2002

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #26 skrivet: 20 mar-10 kl 13:27 »
Jag bara undrar vad det har kommit ifrån det här..Allt ska finnas färskt året om, lamm,sockerärtor,färskpotatis,allt.Det ska flygas och transporteras,födas upp och värmas växthus.
Var tog det säsongsbetonade vägen,längtan...

Bara en tanke.
Den längtan försvann med ökad import....
Producerar inte vi själva lamm till påsk importeras det "färskt"lammkött från NZ el Irland mfl.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Existens?

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 20 mar-10 kl 13:39 »
Anders 67 har en bra poäng där, något som även vi producenter borde tänka lite på.
Det tas hela tiden fram nya sätt att odla, färskpotatis  under ljus inne  som redan är upptagen, jordgubbar i växthus för skörd till jul..kräftor säljs året runt. osv..osv..
I förlängningen kommer detta att leda till ett sammanbrott och det blir omöjligt att ta ut de höga priserna för de första frilandsodlade primörerna.. Det har ju funnits att köpa hela tiden.
Och vad ska man då hitta på?

Charlotte

• -
« Svar #28 skrivet: 20 mar-10 kl 13:54 »
  Påsklamm är ju även ett sätt att utnyttja byggnaderna för fåren på ett mer rationellt sätt...I samma byggnader kan man föda upp två omgångar lamm/år, dock inte från samma tackor som verkar vara en utbredd missuppfattning ???
 De producenter jag känner som har vårlamm har en omgång tackor av en ras/korsning som gärna blir betäckta på "fel" tid (ingen brunstmanipulering) och när dom lammen åkt på slakt så lammar nästa tackgrupp. Tackorna som inte längre har sina lamm går på sämre naturbeten och de som är nylammade går på bättre beten...
 Man kan diskutera slakteriernas "Styrning" i evigheter, men dom är faktiskt styrda av efterfrågan... Det kommer alltid att finnas kunder som köper sitt hela lamm på hösten och sen finns tex restaurangerna som efterfrågar lamm året runt med toppar tex runt påsk. Finns det inte svenskt färskt lamm så köper man utifrån...
 Till sist skulle jag önska att alla som nu förfäras över att lammen föds och lever inne skulle åka och besöka en fåruppfödare med ett modernt fårhus... Vore jag lamm skulle jag hellre födas där än i en snödriva eller ute en sörjig vår....
 Sen blir jag alltid förvånad över vad folk tycker är "värst" när såna här "avslöjanden" kommer ??? Embryoöverföring måste väl vara mer djurvänligt än långa transporter och karantäner? Det är ju lika märkligt som att tycka att semin på en ko är våldtäkt och ett sätt att "tvinga" en ovillig ko att bli med kalv (en åsikt många har)....
                              Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skytten

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 20 mar-10 kl 14:06 »
Embryoöverföring måste väl vara mer djurvänligt än långa transporter och karantäner?

Vad jämför du med?

Du ska jämföra om tacken blir bestigen av en bagge med att bli uppskuren in i livmodern och där få ett foster iplanterat, som inte är hennes egen avkomma, sedan ihoplappad, och i vissa fall även föda med kejsarsnitt.

En väl genomförd transport, och en god karantänslokation, är väl inte så märkvärdigt, FÖRUTOM PRISET.  Det är PRISET och inte dunster om djurskydd som ligger bakom.
Vill vi ha in nya får, kan vi göra det anständigare.
Fåren behöver inte tas från Sydafrika, där de funnits i ca 80 år, de finns att tillgå på betydligt närmare håll.

Travhästar är stora globetrotters, och det talas lite om djurskydd, och man betalar gärna kostnaderna då det finns vinst i utsikte.

När väl ett mindre antal djur finns kan de föröka sig i Sverige.

Charlotte

• -
« Svar #30 skrivet: 20 mar-10 kl 14:59 »
 Jag antar att du är helt medveten om hur länge fåren måste stå instängda när de vistas i karantän? Då är det tydligen inte frågan om grönbeteskrav.... Bara man tar ett får ifrån Danmark så är isoleringstiden lång oavsett hur man ser på kostnaderna.... Vissa länder är det förmodligen omöjligt att importera ifrån hur lång karantän man än väljer att ha.
 Hästar far omkring i världen, men inte till länder med sjukdomar som kräver att dom ska stå på stall ett halvår efter att dom varit ute och rest...
 Visst kan man tycka att det är tveksamt med onödiga operativa ingrepp, det är inget jag skulle välja att göra på mina djur, därav skulle det tex inte falla mig in att kastrera en hund. Jag gillar inte att behöva kastrera mina katter heller, men det är en avvägning, antingen inomhus eller kunna gå fritt utan att föröka sig till höger och vänster.... Men inte är det katten själv som får välja inte....
                                Mvh
                             Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #31 skrivet: 20 mar-10 kl 20:06 »
Man blir så himla ledsen, hörde igår att de skållat en gris levande igen :'( Ibland är det bra att det blir mediadrev så att folk får höra om missförhållanden som faktiskt finns när vi på vårt hänsynslösa sätt utnyttjar djuren. Satt och tänkte igår på hur svåra vi människor är att hålla nöjda, vi kräver ständig stimulering på alla möjliga sätt för att vara nöjda, djuren å andra sidan har väldigt små krav för att vara nöjda, ändå verkar det fullständigt omöjligt att ge dem den minsta chans att leva ett värdigt liv deras korta stund på jorden. Folk betalar hysteriska summor för totalt verkningslösa skönhetsprodukter, men att betala lite mera för kött och ägg, det är det tydligen nästan ingen som är villig att göra. Jag mår så illa över hur vi beter oss, har ingen lust att bli vegetarian så min lösning har blivit att skaffa egna djur som jag kan föda upp på ett värdigt sätt, slakta själv så att jag kan minimera stressen samt ha höns och dela ut ägg till släkt och vänner så att de slipper köpa burägg. Fick jag bara önska en sak så vill jag att vi ska behandla alla djur med respekt. Mitt hjärta gråter verkligen..........
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Skytten

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 20 mar-10 kl 20:21 »
Man blir så himla ledsen, hörde igår att de skållat en gris levande igen :'( Ibland är det bra att det blir mediadrev så att folk får höra om missförhållanden som faktiskt finns när vi på vårt hänsynslösa sätt utnyttjar djuren. Satt och tänkte igår på hur svåra vi människor är att hålla nöjda, vi kräver ständig stimulering på alla möjliga sätt för att vara nöjda, djuren å andra sidan har väldigt små krav för att vara nöjda, ändå verkar det fullständigt omöjligt att ge dem den minsta chans att leva ett värdigt liv deras korta stund på jorden. Folk betalar hysteriska summor för totalt verkningslösa skönhetsprodukter, men att betala lite mera för kött och ägg, det är det tydligen nästan ingen som är villig att göra. Jag mår så illa över hur vi beter oss, har ingen lust att bli vegetarian så min lösning har blivit att skaffa egna djur som jag kan föda upp på ett värdigt sätt, slakta själv så att jag kan minimera stressen samt ha höns och dela ut ägg till släkt och vänner så att de slipper köpa burägg. Fick jag bara önska en sak så vill jag att vi ska behandla alla djur med respekt. Mitt hjärta gråter verkligen..........

Måhända är mitt hjärta lite hårdare än ditt, jag har också empati för djuren, men min fruktan gäller människan, hur skapar vi ett klimat så att människan inte förgör sig själv?
Djurhållningens brister är ett tecken, vi vill missbruka!
I ett fattigt samhälle med nöd, kanske inte djuren inte har det mycket bättre, men vi är inte så i nöd att vi måste finasiera överdriven konsumtion på djurs och framtida människors levnadsförhållanden.

Skulle vår skuld i miljö betalas idag, kan vi inte, utan att låna, och det är just vad vi gör.
Vem ska betala förutom djuren?

saittam

• Öland
« Svar #33 skrivet: 20 mar-10 kl 20:57 »
debatten om lantbruks djuren tycker jag  personligen har varit helt galen det senaste halvåret, först gris nu får vad blir nästa steg.
så länge djuren har det bra och sköts tycker jag det kvittar vilken produktionsform man har..
det är ingen som skriver om alla innekatter som alldrig får gå ut
eller alla burfåglar somm sitter i sina burar hela livet
eller guldfisken som simmar i sin lilla glasskål  osv osv listan kan göras hur låg som hels. men när det kommer till  uppfödning av lantbruks djur då verkar allt vara fel hur man än vrider och vänder på det.
Mattias
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

Skytten

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 21 mar-10 kl 09:24 »
Vi har avlat våra husdjur för att prestera allt mer, i de avseenden vi har främst nytta.
Således ska en gödkyckling växa snabbt och äta lite, en ekvation som begränsas av termodynamiken.
De funktioner som då tillbakatrycks är härdighet, i avseende på temperatur och att tillgodogöra sig mindre energität mat.

Ett problem för den ekologiska bonden är att han ibland har djur, som är framavlade för att vistas i tempererad lokal, och är känslig för utevistelse.

Det finns verkligen skäl att uppvärdera lantraserna.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 21 mar-10 kl 09:30 »
Djur är levande varelser inte så långt från oss själva! Ett ord som jag hatar är PRODUKTIONSENHET som benämning på djur. En produktionsenhet kan vara en avd i en fabrik som tillverkar tex stolar. Men aldrig en levande varelse!! Har man accepterat sådana uppfödningsformer med en sådan norm så accepterar man att levande varelser har blivit föremål som är utan känsla o liv och som kan hanteras totalt känslolöst. Industriuppfödning av djur gör mig vansinnig o hatisk. Människan ska bara ha och ha på sina villkor och till vilket pris som helst. Bla förstörd miljö. Nåt väsentligt har dock blivit bortglömt i det här racet, nämligen att vi bara har den här enda planeten och dessa djur o växter att leva av och med när detta är förstört så åker vi med själva också!
Och sen en annan aspekt detta med mat o även andra saker som är knutna till årstider. Det är väl något av det bästa som finns att man alltid har något att längta efter. Sånt som finns alltid förlorar ju  så småningom sitt värde det blir vanligt o grått. Är det verkligen meningen att allt ska finnas jämt? Tulpaner året om julskinka året om jordgubbar o färsk potatis året om (det gör det ju redan) o hur kul är det? Jag skulle inte sätta ett dugg värde på sånt.
Just att kunna längta till o därmed också kunna knyta saker o inte minst mat till högtider o årstider är något av det bästa vi har. Annars kunde man väl fira jul o midsommar lite när som helst. Eftersom förutsättningen för den speciella maten skulle finnas jämt. Fy fabian då vill inte jag vara med länge >:(  Färskt lammkött har alltid hört hösten till för mig och så förblir det även i forsättningen åtminstone i mitt hushåll.

eva f

• Ångermanland
« Svar #36 skrivet: 21 mar-10 kl 10:00 »
Problemet som jag uppfattar det är att man har olika åsikter om vad som är bra och inte för djuren. Först fick jag lära mig (av min far) att djuren måste gå inne för de kunde frysa utomhus. Sedan fick jag lära mg att djur som går ute är oftast friskare än de som är inne och de kan bete sig mer naturligt. Detta tror jag på (då det gäller mina djur) och jag har dem ute. Men då finns det andra människor som anser att detta är misshandel. Jag tycker att så länge djuren mår bra, får mat och vatten och de grundläggande behoven tillgodosedda så får man nog anse att det är bra.  Om man sedan väljer att "lyxa" till det för djuren så är det upp till var och en.

Birgit

« Svar #37 skrivet: 21 mar-10 kl 11:59 »
Utöver vad eva f skriver, så har djur vid en mer naturlig hållning helt andra möjligheter att sysselsätta sig. Många djur i storproduktionen har beteende störningar.
Vad vi anser är bra för djuren är inte att de "ser ut" att trivas. Djur som trivs har något meningsfullt att pyssla med, som att söka foder t.ex. Kunna leta upp favoritörter, ligga i solen och idissla osv. Känna lukter, smaker använda sina sinnen och instinkter, som blir avtrubbade vid konstant utfodring och rörelsebegränsning i enformig miljö.
Djurens behov borde vara självklart det vi fokuserar på.
Lantraserna står sig bra och vi "producenter" borde ställa krav på både konsumenter och förädlingsleden så att vi kan bedriva en djurhållning som är både etiskt- miljö- och ekonomiskt försvarbart.

Skyll inte på ekonomiska aspekter, för vi har själva utan att protestera låtit andra styra och diktera våra villkor. Alla accepterar att näringen (slakt, mjölk, Lrf, Hs m.fl.) talar om hur vi ska bedriva en rationell produktion. Vi måste läsa oss till allt djuren behöver (vart gram av protein, mineraler osv), men ingen har funderat på hur djuren mår mentalt.
Dessutom har jag ingen förståelse för att en intensiv uppfödning, som dessutom skapar onyttig mat, kan vara lönsam, vare sig för den enskilde eller för samhället.
Att djuren går på utmarker och betar där vi inte kan odla, med sådan art variation att de kan finna sin föda under stor del av året, borde väl vara det mest lönsamma idag, för alla!
Då slaktas djuren när det dags för utfodringsperioden och endast avelsdjur övervintrar. Så har människan gjort i tusentals år, utan problem.
Att det är näringen som beställer bulkvara verkar få inse? Vägra leverera det istället.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Påsklamm/Vårlamms produktion?
« Svar #38 skrivet: 22 mar-10 kl 15:12 »
Det jag inte begriper är varför det skulle vara så hemskt för fåren att vara inomhus vintertid. Mina får kan själva välja om de vill vara ute eller inne även vintertid. De har då tillgång till en hage på ca 5 ha. Vi fodrar utomhus och det är ca 8 m från deras lösdrift. Nu i vinter har de gått de 8 metrarna och i en cirkel runt rundbalarna på kanske 4 meter. Hade de fått maten inne tror jag inte de hade velat gå ut alls. Nu i vinter var det en bra vinter för dem att äta ute men, de vintrarna vi har här annars med barmark och regn är ingen lyckad kombination. När det regnar vill våra får ännu hellre vara inne, enda anledningen de går ut är för att de måste äta. I framtiden så vill jag bygga ett fårhus så att vi kan fodra inomhus. Detta för att minska problem med klövarna som de får av att gå utomhus vintertid (för oss normala vintrar).
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

SV: Påsklamm/Vårlamms produktion?
« Svar #39 skrivet: 22 mar-10 kl 15:33 »
Det är väl ingen som påstått att djuren inte ska ha tillgång till inne vistelse och att väderlek kan begränsa deras egen lust att vilja gå ut, men de bör fortfarande ha möjlighet till det, framförallt  när vädret tillåter.
Det är konstant inne vistelse vi diskuterar, framförallt möjlighet till bete om inte jag missuppfattat hela tråden ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
Ollefund, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser