Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  istället för betfor?  (läst 14100 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: istället för betfor?
« Svar #40 skrivet: 01 apr-10 kl 00:08 »
Traveller;
Vad tokigt att han inte gillar det! Och det fungerar inte bättre om han har en hästpolare som äter bredvid eller rent av tar en tugga av hans mat?

Nu gör ju inte en morot någon sommar men du som är rädd för socker borde nog inte ge det heller.
Efter vad jag läst mig till på nätet på innehållet i en morot kommer 82% av energin från kolhydrater och av dessa 82% är ca 90% sockerarter.

Min förra häst som blev insulinresistent  var det absolut förbjudet att mata med morötter, på vetrinärs inrådan.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 01 apr-10 kl 04:13 »
Om man blötlägger mineralpelletsen i betforn så bli dety grus av dom. Å gruset silar han bort. Suck!!
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

bo_i_dala

« Svar #42 skrivet: 02 apr-10 kl 09:21 »
Hej!
Med risk att spåra ur igen:
Ja du Krantzgården, den tid då man hade hästens hållbarhet för ögonen och dessutom en djupgående kunskap om djuruppfödning mm dvs det du beskriver, denna tid är förbi!!
Jag kommer också ihåg dessa "hästkarlar" som du beskriver- idag finns kunskapen kvar (till del i alla fall) men ingen vill lyssna- hästar personifieras och behandlas som om dom var allt annat än hästar! Hästägarna betalar gladeligen 6-10 kr kilot för en blandning av grovfoder och kraftfoder (största delen halm) som slutligen fått lite matolja för att i mänskliga ögon se blankt och fint ut! Jag ger mina djur grovfoder i bra skördekval. tillskott av spannmål till dom djur som behöver, mineraler JA men om dom inte äter dessa- ingen stor sak- foder innehåller vanligtvis också annat än energi!!
Dock lutar man sig på "vetenskap" i brist på praktisk kunskap!! Se tex en annan tråd avseende hagars storlek där det debatteras om en haage på 20x25 meter räcker till en nordsvensk- flera av inläggen hävdar med en dåres envishet att denna hage är tillräckligt stor- vet inte om jag ska skratta eller gråta?!

Jag vet att det finns djur som inte har det bra men tror inte att en foderanalys skulle hjälpt!! Vet inte om en lite lite för mager unghäst är sämre än en för fet...... Var tar alla dessa 3-4 åriga Svenska halvblod som går bra i 3 o 4 årstesterna vägen- inte fan ser man dessa på tävlingsbanorna 10 år senare....... dom är  ja var är dom??
mvh
MVH

Ptr

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 02 apr-10 kl 11:55 »
Jag får väl hjälpa till attt spåra ur.

Den forskning som många okritiskt litar på är av sin ege sort.
Den handlar om gränser för djurplågeri, normalvärden och snabbast tillväxt mm. Slaktdjursproduktion helt enkelt.

Satt och läste grannens skolböcker om utfodring, rätt intresant.
Den ena konventionell och den andra en genomgång på om hur de påtalade bristerna visade sig, samt vilken Kraftpodukt som rekomenderades som tillskott, följt av en notis om att denna brist har ej kunnat påvisas hos frisk häst i Sverige!

Men åter till betforersättningen, rästen får vi ta i annan tråd!

Det finns visst poänger med betfor eller dy.l. smaskigt och snaskigt. Mineralerna togs upp tidigare, mineralernas vara eller inte hör inte hit! Mediciner är ett annat, det går säkert att hitta fler. Men vad ersätta betfor med.

Potatis kanske! Mina hästar brukar få skalen och är ganska togiga i dem!

Mvh Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #44 skrivet: 02 apr-10 kl 16:42 »
Nu vet inte jag vilken brist du syftar på som inte går att påvisa. Men jag har i alla fall kommit i kontakt med selen/E vitamin brist ett antal gånger då både jag och travelerhorses hållt på en del med vanvårdade djur. Givetsvis är det ingen frisk häst som får dessa brister utan de djuren men brister är ju ofta just sjuka och i dåligt skick.
Tycker det är dumt att chansa också, det är lätt att ge selen som tillskott.

Jag tycker det är viktigt att göra som du säger, att läsa på en massa om ämner foder.
Sar har ju tipsat om en bra författarina i denna tråd eller någon annan. (Minns inte riktigt)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Ptr

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 02 apr-10 kl 22:21 »
Håller  med dig!

Vissa brister har otrevliga konsekvenser, och är både billiga och för all del ofta ganska ofarliga att förebygga för säkerhets skull! Selen och b vitamin mfl. pratas det ofta om. Givorna är i smmanhanget småå i alla fall.

Men nu spårar vi ur lik förbannat!

Mvh Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Krantzgården

• Jämtland
SV: istället för betfor? så kategoriskt det lät
« Svar #46 skrivet: 03 apr-10 kl 22:11 »
Hej på er!
Om vi säger så här då! Istället för betfor - Ja potatis funkar, det blir till socker så fort det hamnar i magen på hästen. Men varför måste hästen ha betfor? Enda gången en häst behöver betfot, socker, är när den märkbart har dålig aptit. Handlar det om att tillfredsställa husses/mattes omvårdnadsbehov om hästen, ge hästen morötter, äpplen, bananer eller annat godis, för det är det, det handlar om.
Usch så kategoriskt det lät! Men jag säger bara det; Det är inte underlig att det är så dyrt att hålla häst idag!
Hälsningar Krantzgården

esten

• -
« Svar #47 skrivet: 03 apr-10 kl 22:25 »
Skulle man bli riktig kompis med en av mina första passhästar på travet skulle man bjuda på strong (mintkaramellerna) och en trokadero , då var den hästens dag fulländad . ;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #48 skrivet: 04 apr-10 kl 21:13 »
Hej på er!
Om vi säger så här då! Istället för betfor - Ja potatis funkar, det blir till socker så fort det hamnar i magen på hästen. Men varför måste hästen ha betfor? Enda gången en häst behöver betfot, socker, är när den märkbart har dålig aptit. Handlar det om att tillfredsställa husses/mattes omvårdnadsbehov om hästen, ge hästen morötter, äpplen, bananer eller annat godis, för det är det, det handlar om.
Usch så kategoriskt det lät! Men jag säger bara det; Det är inte underlig att det är så dyrt att hålla häst idag!
Hälsningar Krantzgården

Men det är ju inte för sockret man ger betfor! ???

Men man ska ju ha fullständigt klart för sig att det finns betydligt mer socker i gräs än i betfor.......
Man kan dessutom lätt minska sockerhalten genom att hälla av betforvattnet.

En av anledningen till att man ger betfor är dess innehåll av pektin som gynnar bortforsling av mjölksyra i musklerna
Betfor innehåller också fibrer som är nyttiga för tarmarna och ger både lång och snabb energi och gynnar "snälla" bakterier.
Kan faktiskt också ges som grovfoder till hästar som av ngn anledning inte kan tugga hö.

Får man av ngn anledning tarmrubbningar eller matsmältningproblem så tar man bort allt kraftfoder (om nu hästen får sådant) men man ger fortfarande betfor till en häst just för dess dietistiska verkan. Många använder det också vid grovfoderbyten för att stabilisera tarmen.

Det här är ju känd kunskap ang. fördelarna med betfor så det är mkt tråkigt att "sockerhysterin" i människovärlden även smittat av sig på foder. Eller om det bara är okunskap?

Numera när man försöker undvika alltför mycket stärkelse är också betfor ett toppenalterntiv då den kan ge energi utan stärkelse.

I potatis dominerar kolhydraterna (stärkelse -som man helst undviker) så det bör inte ges i större mängd än "godis". Ska självklart inte vara påverkad på något sätt (ha satt groddar, blivit grönaktig etc.)
Gamla hästgubbar ger det aldrig någonsin till dräktiga ston men jag har inte hittat något stöd för det (jag har dock aldrig gett hästar potatis).

Ptr

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 04 apr-10 kl 21:26 »
Har jillat många av inläggen i den här tråden, tråts yvigheten i trådhållandet!

Krantzgårdens och Sars senaste inlägg tycker jag utmärker sig posetivt.Två sidor av samma mynt.  I grunden samma som sak som Neinor berörde i sitt inlägg som svar på mitt!

Mvh Ptr

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #50 skrivet: 05 apr-10 kl 10:40 »
Men det är ju inte för sockret man ger betfor! ???

Men man ska ju ha fullständigt klart för sig att det finns betydligt mer socker i gräs än i betfor.......
Man kan dessutom lätt minska sockerhalten genom att hälla av betforvattnet.

En av anledningen till att man ger betfor är dess innehåll av pektin som gynnar bortforsling av mjölksyra i musklerna
Betfor innehåller också fibrer som är nyttiga för tarmarna och ger både lång och snabb energi och gynnar "snälla" bakterier.
Kan faktiskt också ges som grovfoder till hästar som av ngn anledning inte kan tugga hö.

Får man av ngn anledning tarmrubbningar eller matsmältningproblem så tar man bort allt kraftfoder (om nu hästen får sådant) men man ger fortfarande betfor till en häst just för dess dietistiska verkan. Många använder det också vid grovfoderbyten för att stabilisera tarmen.

Det här är ju känd kunskap ang. fördelarna med betfor så det är mkt tråkigt att "sockerhysterin" i människovärlden även smittat av sig på foder. Eller om det bara är okunskap?

Numera när man försöker undvika alltför mycket stärkelse är också betfor ett toppenalterntiv då den kan ge energi utan stärkelse.

I potatis dominerar kolhydraterna (stärkelse -som man helst undviker) så det bör inte ges i större mängd än "godis". Ska självklart inte vara påverkad på något sätt (ha satt groddar, blivit grönaktig etc.)
Gamla hästgubbar ger det aldrig någonsin till dräktiga ston men jag har inte hittat något stöd för det (jag har dock aldrig gett hästar potatis).

Bra skrivet  8)
www.dissolve.blogg.se

esten

• -
« Svar #51 skrivet: 05 apr-10 kl 11:22 »
Har sett flera foderstater som innehållit potatis även till dräktiga ston .
Foderstaterna är skrivna på 50-talet .

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #52 skrivet: 05 apr-10 kl 11:28 »
hmm har fått lära mig att man främst ger betfor för fibrerna och jäsningens skull i hästens mage, och hälla bort sockervattnet ser jag som självklart, vad ska de med betfor "soppa" till  ???

Mina hästar får betfor varje kväll för att de blir så mycket bättre i mage, päls och hull.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #53 skrivet: 05 apr-10 kl 19:55 »
Har sett flera foderstater som innehållit potatis även till dräktiga ston .
Foderstaterna är skrivna på 50-talet .

Jag har som sagt inte hittat något faktastöd för det men aldrig hört ngn gammal hästkarl rekommendera potatis och har även läst om andra med samma erfarenhet.
Jag skulle för övrigt själv helst undvika att ge ren potatis (potatisprotein är däremot intressant), det finns betydligt bättre hästföda, men är man i situationen att man tager vad man haver så....

esten

• -
« Svar #54 skrivet: 05 apr-10 kl 19:59 »
Foderstaterna var uppgjorda av en professor från skåne till bönder i norra Sverige som inte kunde odla rotfrukter i såna mängder (klimat) till hästarna .
Rovor brukar inte hästar gilla ,
Förr användes det ganska mycket potatisflingor som hästfoder .

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #55 skrivet: 05 apr-10 kl 21:48 »
Foderstaterna var uppgjorda av en professor från skåne till bönder i norra Sverige som inte kunde odla rotfrukter i såna mängder (klimat) till hästarna .
Rovor brukar inte hästar gilla ,
Förr användes det ganska mycket potatisflingor som hästfoder .

Stjäl ett tidigare nedskrivet citat från "Rätt foderstat bättre häst" av Björn A. Olsson o Christina Planck:
"Om potatis, rå eller kokt, ska komma ifråga som fodermedel, är det ett krav att den är frisk, groddfri och inte grönfärgad.
I potatis dominerar kolhydraterna (stärkelse).Proteinhalten är låg men av hög kvalitet (relativt hög lysinhalt).Mängderna kalcium och fosfor är ganska ringa.
Potatis bör utfodras tillsammans med andra fodermedel (spannmål eller hackelse) och kan i måttliga mängder stimulera hästens aptit. Av gammal muntlig hävd rekommenderas aldrig potatis till dräktiga ston"
Näringinnehållet skriver de är 3,1 mj 6 g smb rp 0,1 g Ca och 0,5 g P per kg foder.
De rekommenderar max 0,5 kg okokt eller 1 kg kokt / 100 kg kroppsvikt till dräktiga o digivande ston. Till andra 1 kg okokt eller 2 kg kokt / 100 kg kroppsvikt."

Det finns ingen anledning att ge ett så stärkelserikt foder enligt mig när det finns annat att tillgå. Det är ju en av de stora fördelarna med att leva och verka nu istället för förr i tiden. ;)

Risken för kolik bör öka med mängden (blir det för mycket stärkelse på en gång klarar inte tunntarmen av att spjälka all stärkelse. Fortsätter det ner i grovtarmen så ökar risken för feljäsning.

Sedan får man självklart passa på så inga gröna delar åker med (groddar, blast) p.g.a. solaninet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #56 skrivet: 06 apr-10 kl 17:21 »
Traveller;
Vad tokigt att han inte gillar det! Och det fungerar inte bättre om han har en hästpolare som äter bredvid eller rent av tar en tugga av hans mat?

Nu gör ju inte en morot någon sommar men du som är rädd för socker borde nog inte ge det heller.
Efter vad jag läst mig till på nätet på innehållet i en morot kommer 82% av energin från kolhydrater och av dessa 82% är ca 90% sockerarter.

Min förra häst som blev insulinresistent  var det absolut förbjudet att mata med morötter, på vetrinärs inrådan.
Fan ,,ja då vet jag inte vad jag ska göra .
Nepp han spottar ut mineralerna o går sin väg om han ens tar in dom i munnen .
Jag blev lite orolig dock häromkvällen då jag lyckades få honom att äta några tuggor av mineralerna ,, helt plötsligt sammtidigt som han stod med näsan i hingen gick han ner på knä fram o sen la sej på sidan , rullade till en gåpng o klev sen upp ??
Kolik? av mineraler? jag har sett han göra så en gång tidigare när han var liten o fick smaka kornkross ,,samma förlopp.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #57 skrivet: 06 apr-10 kl 18:11 »
Vad konstigt att hon gjorde så igen. Hur lång tid hade det gått tror du mellan mineralerna och att han la sig ?
www.dissolve.blogg.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #58 skrivet: 06 apr-10 kl 18:41 »
Han la sej medans han åt med näsan i hinken  :-X
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #59 skrivet: 07 apr-10 kl 20:37 »
Kom en sak som jag glömt bort helt i all disskutionernas yra.
Det finns något som heter AppelChaff som kan funka som ersättning. Innehåller mycket fibrer och ökar tuggtiden för hästen. Används mycket i england till bla fånghästar.
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare (1 dolda)
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser