Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är stödrätter för nåt?  (läst 24194 gånger)

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
Vad är stödrätter för nåt?
« skrivet: 18 mar-10 kl 22:18 »
Vi håller på att köpa en liten gård.
Grannen som haft sina får på marken sista året säger att vi måste ta över stödrätterna som hon har.

Jaha?

Hur då?
Vad är dom för nåt?
Måste väl vara några krav knutna till dom?
Och om vi inte gör det vad händer då?(ansökan ska väl vara inne 22 april?)

+tusen frågor till som jag inte vet om ännu.

Har kollat på jordbruksverkets sida och blir bara ännu mer förvirrad.

Tvärvillkor?

Är det någon klok som kan svara på detta?
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Existens?

• Gäst
SV: Vad är stödrätter för nåt?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-10 kl 22:55 »
Stödrätter är som namnet antyder, en rätt att få EU-stöd. Det finns en rätt per hektar mark, Tänker du alltså köpa 10 hektar mark, så behöver du ha 10 stödrätter för att få ut eu-stöd på alltihop.
Har grannen sagt nåt om vad hon menar med "ta över" ? Stödrätter handlas det med, det finns alltså en liten marknad där man köper och säljer dom, ifall man utökar och behöver fler, eller om man lägger ner och vill sälja sina.
Jag har inte exakt koll på vad priserna ligger nu, men runt 2000 per rätt, är ganska normalt. Kruxet är ju att stöden man sen får, ligger runt 1500 per rätt/hektar, första året går man alltså med förlust, om man har tvingats köpa dom, men systemet lär ju finnas i flera år till, så på sikt lönar det sig ju.
Men grannen kan ju också vara av min åsikt..stödrätterna delades ju trots allt ut gratis när systemet infördes..ska man verkligen ta betalt för dom när man slutar då?

Så kolla med grannen vad hon tänkt sig för pris för rätterna.
Rätterna måste du ha för att få söka stöd.
Överlåtelsen sen är enkel, finns en speciell blankett för det.

Tvärvillkor är nåt som många stirrar upp sig för lite i onödan.. Enkelt uttryckt så är det villkor som går tvärs igenom din gård, och som du måste uppfylla för att få stöden..
Försöker förtvivlat komma på nåt exempel...men det är alltså vissa regler som du inte får bryta mot, även fast dom inte är direkt anknytna till jorden som du får stöd för. Orsakar du miljöförstörng bakom lagårn t.ex..så kan du mista stödet för åkern framför den.. lät det begripligt?? :)

Fiat

• -
« Svar #2 skrivet: 18 mar-10 kl 23:07 »
Tänk på att i år krävs det minst 4hektar för att söka. Och detta innebär att det troligtvis kommer att finnas en hel del stödrätter att köpa och att priset troligtvis blir lågt.

videvi

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 mar-10 kl 09:40 »
Grannen har tydligen stödrätterna för "min" mark därför att det är hon som har använt marken senaste åren. Och nu när vi köper gården så har hon inte tillgång till denna mark.

Men måste vi ta över dom?
Och om vi inte vill söka några pengar då?
Eller om det enda vi vill odla är maskrosor?

Tvärvillkoren då?
Har grannen såna hon måste ha uppfyllt för vår mark för att få pengar?
Gäller dom villkoren för oss också?

*gaaah*
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

trädman

« Svar #4 skrivet: 19 mar-10 kl 21:13 »
Grannen har tydligen stödrätterna för "min" mark därför att det är hon som har använt marken senaste åren. Och nu när vi köper gården så har hon inte tillgång till denna mark.

Men måste vi ta över dom?
Och om vi inte vill söka några pengar då?
Eller om det enda vi vill odla är maskrosor?

Tvärvillkoren då?
Har grannen såna hon måste ha uppfyllt för vår mark för att få pengar?
Gäller dom villkoren för oss också?

*gaaah*

Nej, ni måste inte köpa hennes stödrätter bara för att hon brukat "er" mark. Man måste inte köpa stödrätter bara för att man äger/köper jordbruksmark. Men om man vill kunna få gårdsstöd så måste man skaffa sig stödrätter motsvarande den areal man söker stöd för. Det går dock bra att köpa vilka stödrätter som helst, så länge de hör till rätt region. LRF-konsult, mfl hanterar ett slags rudimentär "stödrättsbörs" där köpare och säljare förhoppningsvis kan finna varandra.

Miljöstöden går att söka öven för mindre arealer än 4 ha och för att få dessa behöver man inte ha stödrätter

videvi

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 mar-10 kl 22:14 »
Känner ärligt talat mest för att strunta i dom.
Verkar lite småkrångligt och regeltyngt.

Vill inte skaffa mig mer huvudbry än jag redan har. Eller ta på mig att göra "si" för att få "så".

Men vad händer med de stödrätter och tvärvillkor som grannen nu har? Är det nåt som hon får betala tillbaka nåt för?

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 mar-10 kl 23:16 »
Nej, vill ni inte ha dom, så kan hon ju sälja dom till nån annan som behöver fler.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 mar-10 kl 23:50 »
Att tänka på kan vara att din gård blir mer attraktiv om du nån gång ska sälja om du har stödrätterna till den. När vi skulle köpa gård ville vi ha dessa till. Det kan vara så att hon har ett åtagande tex att beta markerna i fem år och nu vill att ni ska ta över dessa med. Annars kan hon bli återbetalningsskyldiga. Vi tog över ett år från förra ägarna på vår gård. Kruxet var att det visade sig att markerna inte hade varit skötta eller betade utan de hade bara tagit ut bidrag. Det var mycket vi fick göra som att röja osv för att leva upp till villkoren. Inte så kul.
Tror att du måste ha ett gårdstöd knutet till din gård för att få ut vissa bidrag. Ta reda på vad hon vill ha för dem. Här följer stödrätterna marken och inte brukaren och då kostar de inget. Vi ringde jordbruksverket och länsstyrelsen, ring och fråga, de kan alltid skicka vidare till den det berör.

månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 mar-10 kl 00:03 »
 Om hon bara vill skänka dem så ta dem! om hon nu säger "ta över" och inte "köpa" så låter det ju så..

Extremt många tror att en särskild stödrätt hör till en särskild plätt, det är kanske det hon tror. Men som alla säger, de är inte knutna till gårdar.

Men passa dig för 4-hektars-gränsen. Du har ingen som helst nytt av av dem om din jordbruksmark(obs! inte fastighetens storlek, utan exakt storlek på brukbara åkrar, beten) är mindre än 4 hektar.

trädman

« Svar #9 skrivet: 20 mar-10 kl 10:50 »
... Här följer stödrätterna marken och inte brukaren och då kostar de inget. Vi ringde jordbruksverket och länsstyrelsen, ring och fråga, de kan alltid skicka vidare till den det berör.

Jag vet inte vad som menas med "Här" i detta fall, men stödrätterna är inte kopplade till marken någonstans i Sverige. Det var det som var en av poängerna när gårdsstödet infördes. Däremot är Sverige indelat i fem (?) regioner och man måste ha stödrätter för den region där man har sin mark.

De stöd som gäller slåtter och betesmark är normalt 5-åriga åtaganden som avser ett specifikt skifte (motsv.). e stöden har dock inte me gårsstöet att göra och et behövs inga störätter för att kunna få dem.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 20 mar-10 kl 19:54 »
Här är där jag bor  :) i norra skåne närmare bestämt. Vi arrenderar mark och har fått skriva på kontrakt på att stödrätterna följer marken. Tänkte att det kanske var så med grannen om hon arrenderat deras mark, ursäkta oklarheterna..
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

videvi

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 mar-10 kl 21:10 »
Grannen har inget skrivet (vad vi vet) angående arrendet.

Jag ska ta och ringa länsstyrelsen och jordbruksverket. Nån av dom borde väl veta vad det är som är knutet till gården. Vad det är hon har för åtaganden och så.

Men jag känner mig fortfarande lika förvirrad *ler*
Så ... stödrätterna är inte knutna till en viss bit mark. Men de måste finnas för att söka pengar. Och pengarna får man om man, på sin mark, utför vissa åtaganden eller uppfyller vissa villkor? Och om vi tar över stödrätterna så kanske det följer med vissa krav på saker som måste göras och som i värsta fall är en hel del om hon inte skött sig?

Är jag rätt ute nu?

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 mar-10 kl 21:15 »
Nej, det följer inga krav. (om det inte är så där komplicerat som hos Skåningen). Man söker pengar varje år, och då lovar man en massa saker,  inte annars. Man kan söka för "åtaganden", oftast olika typer av miljöinsatser, och de löper på fem år.

Men obs! Du blir av med stödrätterna om du inte söker pengar på dem, då dras de in av Jordbruksverket. Vet inte hur ofta man måste söka.

videvi

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 mar-10 kl 21:40 »
Nej, det följer inga krav. (om det inte är så där komplicerat som hos Skåningen). Man söker pengar varje år, och då lovar man en massa saker,  inte annars. Man kan söka för "åtaganden", oftast olika typer av miljöinsatser, och de löper på fem år.

Men obs! Du blir av med stödrätterna om du inte söker pengar på dem, då dras de in av Jordbruksverket. Vet inte hur ofta man måste söka.

Aha!
Som ni ser ... förvirrad!
Får ta tag i det hela ... *pustar lite*

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #14 skrivet: 21 mar-10 kl 11:04 »
Ring länsstyrelsens jordbruksenhet: ta reda på vad det är för stöd man möjligen kan få, hur ofta man måste ta ut stödet, om det måste vara en viss areal man tar ut stöd för i ert fall, om det verkligen är så att grannen har era stödrätter om det inte finns något arrendeavtal, hur man kan ta reda på rimligt pris på stödrätter mm.

Det är jobbigt att ta reda på allt, man blir förvirrad många gånger, men också jättejobbigt om man efteråt måste ångra att man inte tagit reda på det... Kan röra sig om en del pengar, men också om en viss frihet, att man vet att de stödrätter som tillhör gården hör till en själv. När det gäller ekologisk produktion, frukt mm kan det finnas stöd att få ut och det är retsamt att missa det för att man inte riktigt hade ork att kolla upp saker när olika kontrakt skrevs.

Lycka till!

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 mar-10 kl 11:28 »
Allt står på www.jordbruksverket.se - fliken stöd.

För priser på stödrätter kontaktar du stödrättsbörsen, hushållningssällskapet och LRF Konsult vet mer.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #16 skrivet: 21 mar-10 kl 11:50 »
När man köper en gård eller enbart mark så är det väl oftast så att stödrätterna följer med i köpet.Sedan kan man ju använda dem själv eller sälja dem .Måste dock använda dem minst vartannat år för att få behålla dem.
De gånger jag har köpt mark och stödrätter funnits så har jag krävt att de skall med i köpet.

Här kommer du säkert att lära dig mycket om detta och det är bra att kunna ,det är många som inte kan något alls och det är ett problem när man skall arrendera mark att de inte begriper något ex "hyra" stödrätter .
Tänk bara så många som hade fått behålla sina stödrätter när de drog ner om de lånat ut dem till folk som behövde och sedan tog tillbaks dem.Istället lät de dem ligga oanvända och staten drog in dem istället.Grannen blev av med 7,4 stödrätter  dvs ca 12000 kr. Ibland kan det löna sig att sätta sig in i ämnet.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

trädman

« Svar #17 skrivet: 22 mar-10 kl 00:03 »
Ring länsstyrelsens jordbruksenhet: ta reda på vad det är för stöd man möjligen kan få, hur ofta man måste ta ut stödet, om det måste vara en viss areal man tar ut stöd för i ert fall, om det verkligen är så att grannen har era stödrätter om det inte finns något arrendeavtal, hur man kan ta reda på rimligt pris på stödrätter mm.

Det är jobbigt att ta reda på allt, man blir förvirrad många gånger, men också jättejobbigt om man efteråt måste ångra att man inte tagit reda på det... Kan röra sig om en del pengar, men också om en viss frihet, att man vet att de stödrätter som tillhör gården hör till en själv. När det gäller ekologisk produktion, frukt mm kan det finnas stöd att få ut och det är retsamt att missa det för att man inte riktigt hade ork att kolla upp saker när olika kontrakt skrevs.

Lycka till!

Även om det sagts tidigare. Det finns inga stödrätter som tillhör någon specifik gård. Stödrätterna ägs (eller hyrs, lånas) av en person (fysisk eller juridisk) som kan välja att använda dem för att söka gårdsstöd på mark som denne brukar. Stödrätterna kan köpas och säljas, eller lånas/hyras ut. Man måste inte ha mark för att köpa stödrätter. Vill man kan man samla på dem, men använder man dem inte tillräckligt ofta dras de in till staten.

När systemet gjordes om och direktstöden omvandlades till gårdsstöd delades stödrätterna ut till den som då brukade (och hade uppburit direktstödet) för den aktuella marken. Väl utdelade har inte längre stödrätterna någon koppling till den mark som en gång gjorde att de delades ut.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 22 mar-10 kl 06:32 »
Men, om jag har mark och nån annan har brukat den så har ju h*n stödrätterna, och om jag då vill ta över brukandet på min mark och den tidigare brukaren vill behålla stödrätterna, då kan jag altså inte söka nya på den marken, altså är det ju inte hela sanningen att stödrätterna inte hör till en specifik mark?

Om jag köper mark där sjv återtagit stödrätterna pga att ingen använt dom, kan jag då ansöka om nya stödrätter för den marken?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 mar-10 kl 06:58 »
Men, om jag har mark och nån annan har brukat den så har ju h*n stödrätterna, och om jag då vill ta över brukandet på min mark och den tidigare brukaren vill behålla stödrätterna, då kan jag altså inte söka nya på den marken, altså är det ju inte hela sanningen att stödrätterna inte hör till en specifik mark?

Om jag köper mark där sjv återtagit stödrätterna pga att ingen använt dom, kan jag då ansöka om nya stödrätter för den marken?
Personen har stödrätterna ja, även om h*n har flyttat till lägenhet.. Och du har alltså då en mark utan stödrätter alls. Då får du köpa nya rätter på marknaden, om den förre brukaren av nån anledning inte vill sälja sina till dig.
Det finns(fanns) ett lager av extra rätter, den nationella reserven, som man kunde söka från, men dels vet jag inte om de alls finns kvar, och dels var dom till för mycket speciella fall, alltså inte bara att man köpt en gård och den förre brukaren tagit med sig rätterna.

Krångligt blir det ju egentligen bara när man köper en gård där marken varit utarrenderad, och rätterna därmed förmodligen ligger hos den förre arrendatorn, det är då man måste kolla upp det lite noggrannare så man vet om man får med dom i köpet, eller om man måste förhandla med den arrendatorn.
Köper man en gård där ägaren själv brukat gården, så är det ju ofta inga problem, då är det ju den personen som har rätterna, och låter dom troligen följa med gården i köpet.

Dock verkar just alternativare ofta köpa gårdar i den första kategorin, där marken varit utarrenderad, och alltså får vara lite vaksammare.
« Senast ändrad: 22 mar-10 kl 07:06 av Existens? »

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 2 användare
PLund, PetterH

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser