Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är det för bär?  (läst 2590 gånger)

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
vad är det för bär?
« skrivet: 18 mar-10 kl 20:36 »
 ???kan någon hjälper mig?
Jag fick för två år sen några sticklingar av en arbetskompis som rensade i då nyköpt hustomt. Bl a har jag fått något jag trodde var en björnbärsbuske. Bladen likna björnbär, det få långa skott, är ganska taggig och få stora bär som ser nästan ut som hallon först gul och sen mörkröd.
Jag tycker mycket om den här växten men det kunde vara bra att veta vad det är för något och hur man sköter den.
Någon som har nån idé? 

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: vad är det för bär?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-10 kl 20:40 »
Jag har ingen aning men funderar på om det skulle kunna vara hallonvinbär? Jag har en arbetskamrat som beskrev en planta ungefär som du gör. Hon sa att det var mer som rosentaggar än björnbär om någonförstår vad jag menar. Bären skulle tydligen bli väldigt goda, lite syrliga. Du har ingen bild på plantan eller bären så jag kan visa henne?

Jag ska få en sån planta i vår så om du inte får något vettigare svar kan jag ta kort på bladen och plantan då. :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 18 mar-10 kl 21:40 »
Hej!
Kanske tayberry?
MVH
Jan

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #3 skrivet: 24 mar-10 kl 13:02 »
 ;D
tack för era förslag. Jag har tyvärr ingen bild, men det ska jag ändra på under våren/sommaren.
Tayberry!? har jag aldrig hört för. Är det ett vanligt trädgårdsväxt? Tacksam om tipps hur man tar hand om den.
hälsning Andrea

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 26 mar-10 kl 18:42 »
Jag har VINHALLON. De växer rankande som björnbär, topparna slår gärna rot. Bären är mörkröda,  inte så aromatiska som vanliga hallon men ändå goda och inte så drabbade av skadedjur. Men stora vill jag inte kalla dem,mindre än vanliga hallon.
Liksom alla sina släktingar är de svåra att hålla på plats, så jag ska strax dra bort en del  som hamnat där jag inte vill ha dem. Någon som vill ha?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #5 skrivet: 30 mar-10 kl 12:35 »
 :)
Tack för era svar, jag ska i alla fall under våren och sommaren återkommer med bilder så att vi kan löser mysteriet.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 apr-10 kl 12:38 »
Hej!
Kanske tayberry?
MVH
Jan

Wow! Sökte runt lite och läste om dem - de verkar jättehäftiga! Sånna skulle jag vilja ha :) . Om det är sådana du har vill jag gärna tigga en bebi ;) . Hoppas du kommer fram till vad det är :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Jan lindgren

« Svar #7 skrivet: 13 apr-10 kl 20:19 »
Hej!
Det ska finnas två varianter av tayberry. En taggig vilket är det vanliga sedan ska det finnas en tagglös. Den tagglösa måste förökas med avläggning. Den taggiga går förmodligen även med rotskott. Tayberry kan köpas i de flesta plantskolor.
MVH
Jan

åsnan

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 30 apr-10 kl 21:00 »
låter som om du beskriver tayberry. det stod nått om björnbärshallon på lappen när jag köpte dem. och det är en ganska bra beskrivning på dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser