Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken makt har sotarmurren egentligen?  (läst 6822 gånger)

Troy McClure

• Västmanland
Vilken makt har sotarmurren egentligen?
« skrivet: 18 mar-10 kl 11:48 »
Vi har sotning tre-fyra gånger per år pga miljögodkänd vedpanna. Allt väl med det antar jag.

Men nu har vi fått brev om att de ska komma nästa vecka och sota. Det var ett par månader sedan de var här sist.

Just nu har vi massor av snö på taket, som smälter och fryser på omvartannat. Skaren är som is. Vi tänker inte skotta detta, dels pga av att det ju kommer att smälta bort vad det lider, dels pga den mycket höga höjden, vi har ett högt 2-våningshus med hög grund, så taket börjar ca 7 meter upp. Dessutom är vår uppfart svår att komma upp för vid vissa förhållanden, det blir isgata. Själva parkerar vi nedanför uppfarten då.

Så vi har ringt till sotaren och sagt att de får komma ett par veckor senare, med tanke på taket och uppfarten. För vi vill inte att de kommer och vänder igen och så får vi betala utan att de gjort något, pga sina arbetsmijöbestämmelser.

Men då kommer det konstiga. De säger att de kommer att komma i alla fall. Att det inte brukar vara så farligt mycket snö på taket som folk tror. Men skulle de inte kunna komma åt och sota så får vi betala i alla fall. Trots att vi ringt i god tid och vill skjuta på tiden.

Hur kan de säga så? Jag förstår att vi måste få sotat med vissa intervaller, men vi måste ju också få bestämma när det passar eller inte, bara det inte går för lång tid mellan sotningarna. Men så lång tid sedan var det inte att vi verkligen MÅSTE få sotat just nästa vecka.

Privata företag med myndighetsutövning måste vara djävulens påfund.

Thomas Lagerqvist

• Gäst
SV: Vilken makt har sotarmurren egentligen?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-10 kl 18:46 »
jag har jobbat som sotare.. en sotare har nästan samma befogenheter som en polis på gott o ont. han kan göra som du beskrev o kan han inte göra sitt jobb så är det ditt eget fel typ. inte för att jag tycker det sa va så. Hoppas de löser sig.
Om han är en sk,paragrafryttare så försök att inte ta strid me han.
men man kan klaga hos kommun på sotaren men frågan är om de hjälper?
mvh T

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 mar-10 kl 18:57 »
Men det e väll bara och säga att du inte eldat så mycket så en sotning behövs det gör jag!   Jag tycker det räcker med 2 ggr om året
Och så får det bli.  Vi eldar inte på sommaren eftersom vi satt våran varmvattentank på el så vi slipper elda enbart för att få varmvatten på sommaren.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 18 mar-10 kl 19:20 »
Men vi har eldat mycket, och ganska fuktigt till och från, så jag vill ha sotat under våren. Men jag måste ju få styra när de kommer. Låter ju helt galet att jag inte får avboka eller skjuta på tiden dom hittat på och skickat ut med någon veckas varsel. Jag måste ju få säga att jag inte vill att de sotar, att jag väljer en annan firma. De har väl inte totalmonopol?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 mar-10 kl 19:25 »
Säg att du ska på en restresa till Thailand om 3 timmar och att du låst in stegen för säkerhets skull utifall tjuvar och banditer skulle vara i närheten.. Tillbaka om 2-3 veckor

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 18 mar-10 kl 19:29 »
Säg att du ska på en restresa till Thailand om 3 timmar och att du låst in stegen för säkerhets skull utifall tjuvar och banditer skulle vara i närheten.. Tillbaka om 2-3 veckor
Då får jag en räkning, det garanterar jag! :D

KjellX

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 mar-10 kl 20:16 »
Sotaryrket är en kvarleva från skråtiden, då vår jävla sotare bestämde att det skulle sotas var fjärde vecka var måttet rågat. Jag ringde upp dom å sa att jag kör på elpatronerna så han behövde bara komma en gång om året framöver. Det gick ju förståss inte, men två gånger gick han me på.
För att inte få eldningsförbud tillåter jag jävelskapet komma o skrapa en gång om året. Till en början sotade jag själv strax innan han kom :) Men numera så knallar det på som så, att jag accepeterar en sotning på våren, å tackar nej till den på hösten, eftersom jag ju inte eldat nåt särskilt..... o:)

Förresten, finns det någon annan yrkesgrupp som kräver att det ska stå en rest stege när dom kommer? När barnen var små vägrade jag resa stegen av säkerhetsrisk för barnen, då klagade fanskapet på att det inte heller fanns säkrat stöd för stegen på taket... I hate them >:D

signe

« Svar #7 skrivet: 18 mar-10 kl 21:16 »
Flertalet sotare som jag kommit i kontakt med (kanske ett tiotal genom åren) är resonabla tycker jag. Vi har själva varit i den situationen du beskriver och det har inte varit några problem att flytta fram sotningen. (Och att det ska finnas stöd för stegen på taket är väl inget orimligt krav?) Men människor är olika och det finns nog "besvärliga" individer i alla yrkesgrupper tror jag...

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 mar-10 kl 21:54 »
Min sotare är lysande. Klarar sig själv om jag inte är hemma, vet var stegen står osv. Förra gången när jag slirade fast med slaktsläpet samtidigt som han var här, fixade han det också...

gästen

« Svar #9 skrivet: 20 mar-10 kl 21:51 »
Sotaryrket är en kvarleva från skråtiden, då vår jävla sotare bestämde att det skulle sotas var fjärde vecka var måttet rågat. Jag ringde upp dom å sa att jag kör på elpatronerna så han behövde bara komma en gång om året framöver. Det gick ju förståss inte, men två gånger gick han me på.
För att inte få eldningsförbud tillåter jag jävelskapet komma o skrapa en gång om året. Till en början sotade jag själv strax innan han kom :) Men numera så knallar det på som så, att jag accepeterar en sotning på våren, å tackar nej till den på hösten, eftersom jag ju inte eldat nåt särskilt..... o:)

Förresten, finns det någon annan yrkesgrupp som kräver att det ska stå en rest stege när dom kommer? När barnen var små vägrade jag resa stegen av säkerhetsrisk för barnen, då klagade fanskapet på att det inte heller fanns säkrat stöd för stegen på taket... I hate them >:D

Sotare är kommunister.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #10 skrivet: 20 mar-10 kl 22:49 »
Men....  Man får ju sota själv nuförtiden. Inte kan väl sotaren då bestämma om och när han ska komma !?
Jag sa ifrån sommar-sotningen helt förut, då jag bara eldade på vintern. Det var inget problem alls.  Det är väl bara branskyddskontrollen som är obligatorisk för sotaren vad jag förstår.
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 21 mar-10 kl 09:14 »
Sotare är kommunister.
Är du amerikan eller? ;)

johan/sandra

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 mar-10 kl 09:23 »
man kan ansöka på kommunen om att sota själv så behöver man aldrig mer se honom.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #13 skrivet: 21 mar-10 kl 12:20 »
Min sotare är lysande. Klarar sig själv om jag inte är hemma, vet var stegen står osv. Förra gången när jag slirade fast med slaktsläpet samtidigt som han var här, fixade han det också...

Min är också en pärla. Jag tycker det är skönt med ett proffs som fixar med sotningen och jag har aldrig haft något krångel med sotaren. Men det finns väl olika sorter där också.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 21 mar-10 kl 12:28 »
Jag tror problemet ligger i att sotarna har (har haft) sådan stor makt att de idioter som finns i den yrkeskåren verkligen kunnat göra livet surt för folk. Däremot tror jag inte att antalet idioter bland sotare är större än inom någon annan kategori människor. De som sotat hos mig har alla varit bra och trevliga!

KjellX

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 21 mar-10 kl 13:04 »
Sotare är kommunister.

"Gillar" :)

KjellX

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 21 mar-10 kl 13:06 »
Jag tror problemet ligger i att sotarna har (har haft) sådan stor makt att de idioter som finns i den yrkeskåren verkligen kunnat göra livet surt för folk. Däremot tror jag inte att antalet idioter bland sotare är större än inom någon annan kategori människor. De som sotat hos mig har alla varit bra och trevliga!
Jomen såklart är sotare som alla vi andra, det är sotarfirmor som är ute efter fet profit som är boven i dramat.
Kravet att ha framme en rest stege är ensamt för den yrkesgruppen.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 21 mar-10 kl 13:19 »
Jomen såklart är sotare som alla vi andra, det är sotarfirmor som är ute efter fet profit som är boven i dramat.
Kravet att ha framme en rest stege är ensamt för den yrkesgruppen.
Det är väl den enda yrkesgruppen som mer regelbundet är uppe på ditt tak så jag tycker inte det är så väldigt mycket begärt. Tänk om sotaren skulle vara tvungen att kuta runt på var enda ställe och leta en stege för att ta sig upp på taket?

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 21 mar-10 kl 20:12 »
de kanske borde ha egen stege......   så vet de ju att det är en shysst en, för deras egen säkerhet!

klastorpet

« Svar #19 skrivet: 25 mar-10 kl 13:15 »
Är du amerikan eller? ;)
Man kan inte hoppa på folk och kalla dem för vad som helst!

;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser