Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dröjsmålsränta och förseningsavgifter  (läst 20059 gånger)

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« skrivet: 17 mar-10 kl 09:14 »
Har sökt men hittade inget om detta.

Hur mycket är dröjsmålsränta och förseningsavgifter enligt gällande lagar som det brukar stå på fakturor?

Många av mina kunder betalar långt efter förfallodatumet.
Några få kontaktar mej om de inte kan betala i tid och det är ju helt OK.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Johannes

• Gäst
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #1 skrivet: 17 mar-10 kl 09:20 »

Kolla med Intrum/Justitia vad som gäller.

Stora kunder är ofta nonchalanta mot små företag.

Kontinental EU mentalitet som dom stora gärna tar till sig.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #2 skrivet: 17 mar-10 kl 09:31 »
Även små kunder kan vara nonchalanta.
www.tvaleriet.se

Rutan

« Svar #3 skrivet: 17 mar-10 kl 09:39 »
Hej
Jag tror att man har rätt att ta ut dröjsmålsränta motsvarande riksbankens referensränta + 8%. Men då måste man ha angett att man ha angett det på ursprungsfakturan.
Sedan har jag för mig att man kan ta ut en påminnelseavgift på 50:- för att man skickar ut påminnelse.
Detta med för sent betalda fakturor kan ju bli ett stort problem. Man har själv fakturor som ska betalas och så har man förväntat sig att få in pengar och så har det inte kommit några! Man måste nog vara på hugget: Skicka betalningspåmminelse dagen efter förfallodagen, då brukar man få in pengarna ganska snabbt.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 mar-10 kl 11:39 »
Jag tycker fakturering till privatpersoner är totalt hopplöst, ligger själv ute med över 10 000 just nu, som skulle varit betalt i januari.
Man är ju ofta alldeles för snäll också, jämför man med Intrumjustitia som helt rutinmässigt skickar påminnelser och lämnar in till kronofogden på exakt de dagar de gett som respit, så är ju en annans kreditbevakning helt kass.

Dröjsmålsränta får man ta med referensräntan+8%.  Under förutsättning att man skrivit det på fakturan från början, annars får man skriva det på påminnelsen, men då gäller det från den dagen.
http://www.expowera.se/mentor/ekonomi/ekonomistyrning_drojsmalsranta.htm

Påminnelseavgift får man inte ta ut hur som helst.
http://www.inkonomi.se/inkasso.html

Sen kan det ju vara bra att veta att man inte behöver anlita ett inkassoföretag för att skriva ett inkassokrav, det får man göra själv, om det bara gäller egna fakturor. Och att ha skickat ett inkassokrav, är ju en förutsättning för att sen gå vidare till kronofogden.

Däremot kan det säkert vara så att ett erkänt inkassobolag har större framgång i att driva in skulder.
Jag anlitade en gång i tiden ett faktureringsbolag som jag sålde fakturorna till, och hoppsan vad alla betalade i tid helt plötsligt!
Men det är ju tyvärr ett rätt dyrt sätt att få betalt.

Johannes

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 mar-10 kl 12:05 »

Det kan ju vara intressant att veta var gränsen går mellan smärta och skönhet när det gäller den kostnaden?

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 mar-10 kl 12:15 »
Har du skickat en faktura före och fått betalt, och i det finstilta på fakturan angett en dröjsmålsränta, så är den legal.  Allt för hög sådan ger ju dålig PR, så man får anpassa den efter räntan i samhället  i stort, samt plussa på så det kostar att låna av leverantörer.

Vissa utnyttjar leverantörerna istället för banken, och skälen kan vara dålig likviditet, men också kall beräkning, man menar att man som kund är såpass viktig att det går att tillämpa leverantören som kortsiktig finansiär.

Vi minns ju alla när Eriksson och även SAAB helt enkelt gick ut och sa att dom nu bestämmer villkoren och inga affärer görs om inte 90 dagar tillämpas.

Skulle betalningsförmågan vara svag, hjälper ibland inte en hög kostnad för fördröjd kredittid, utan man ger ingen kredit. Har någon svårt att betala en tusenlapp, har han ju inte lättare att betala mer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 mar-10 kl 15:21 »
Jag begär in personnummer av mina kunder, annars får de betala i förskott. Sen så ringer jag kronofogden och kollar om de har nåt där. (Tar tid men, men det gör det att skicka ut påminnelser också)
Kändes lite fel av dom en gång när de sa att en person inte hade nåt nu, men hade haft tidigare.

Jag har angett min dröjsmålsränta till 20%.

Om de har ett ärende hos fogden kan man ju lika gärna lägga ner sina krav. Verkar lönlöst att få betalt. Såvida man inte hälsar på personligen kanske?
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #8 skrivet: 17 mar-10 kl 17:37 »
Tack alla för respons :)

Jag har många, (ja för mej är det många) ofta små, fakturor närmare 1000 st/år totalt så det skulle ta en jäkla tid att kolla upp varje kund innan. Men att begära personnummer/org.nr. är smart, det ska jag börja med direkt. Och att ange på fakturan vilka avgifter som gäller vid för sen betalning.
Jag är för snäll och blåögd.
« Senast ändrad: 18 mar-10 kl 11:19 av alternaiv »
www.tvaleriet.se

trädman

« Svar #9 skrivet: 18 mar-10 kl 10:09 »
Tack alla för respons :)

Jag har många, (ja för mej är det många) ofta små, fakturor närmare 1000 st/år totalt så det skulle ta en jäkla tid att kolla upp varje kund innan. Men att begära personnummer/org.nr. är smart, det ska jag börja med direkt. Och att ange på fakturan vilka avgifter som gäller vid för sen betalning.
Jag är för snäll och blåögd.

Det finns en tjänst på www.shj.se som heter arkiv. Där kan man kolla både personer och företags eventuella betalningsanmärkningar även bakåt i tiden. Tror det kostar ca 2000 kr per år (för upp till 500 sökningar). Det är ett snabbare sätt än att ringa till kronomfogden om man har många kunder. Den prenumerationen kan vara ganska snabbt betald...

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #10 skrivet: 18 mar-10 kl 11:20 »
Det finns en tjänst på www.shj.se som heter arkiv. Där kan man kolla både personer och företags eventuella betalningsanmärkningar även bakåt i tiden. Tror det kostar ca 2000 kr per år (för upp till 500 sökningar). Det är ett snabbare sätt än att ringa till kronomfogden om man har många kunder. Den prenumerationen kan vara ganska snabbt betald...

Tack för tipset :)

PS Kollade just och förra året skickade jag 1771 fakturor, hm det var mer än jag trodde.
www.tvaleriet.se

videvi

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 mar-10 kl 20:27 »
Såhär har jag skrivit på min hemsida. Försöker på nåt vis hålla det snällt ändå, även om det gäller trista grejjer.

-------------------------------------------------------------------------
Så här betalar du
# Fakturan följer med paketet och du har 10 dagar på dig att betala.
# Om du inte vill uppge ditt personummer så skickar vi gärna en förskottsfaktura.
Likaså om de andra kontaktuppgifterna inte är riktigt ifyllda eller om beställningen överstiger 12 hg.
Om du vet med dig att du har någon betalningsanmärkning så välj då också förskottsbetalning så slipper vi alla en massa obehag och krångel.
# Vid betalning efter förfallodatum debiteras dröjsmålsränta med 20%.
En påminnelseavgift på 50 kr tas ut om vi måste skicka en påminnelse.
Ärendet går vidare till inkasso om det behövs.
---------------------------------------

Om nu nån som läser detta har några invändningar för att nåt är felaktigt i denna text så får ni gärna skicka ett pm.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #12 skrivet: 18 mar-10 kl 20:49 »
Såhär har jag skrivit på min hemsida. Försöker på nåt vis hålla det snällt ändå, även om det gäller trista grejjer.
-------------------------------------------------------------------------
Så här betalar du
# Fakturan följer med paketet och du har 10 dagar på dig att betala.
# Om du inte vill uppge ditt personummer så skickar vi gärna en förskottsfaktura.
Likaså om de andra kontaktuppgifterna inte är riktigt ifyllda eller om beställningen överstiger 12 hg.
Om du vet med dig att du har någon betalningsanmärkning så välj då också förskottsbetalning så slipper vi alla en massa obehag och krångel.
# Vid betalning efter förfallodatum debiteras dröjsmålsränta med 20%.
En påminnelseavgift på 50 kr tas ut om vi måste skicka en påminnelse.
Ärendet går vidare till inkasso om det behövs.
---------------------------------------
Om nu nån som läser detta har några invändningar för att nåt är felaktigt i denna text så får ni gärna skicka ett pm.

Så där tuff skulle jag aldrig våga vara, fast det måste jag lära mej att bli :-\
www.tvaleriet.se

videvi

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 18 mar-10 kl 20:55 »
Tuff????!!!
Känner mig som mesigast i kommun. De flesta köpvillkor man läser är ju väldigt strikt skrivna.

Har aldrig skickat nåt till inkasso. För de gånger de skulle varit aktuellt är alltid när jag inte orkat kolla med kronofogden innan. Och då visar det sig förstås att personen i fråga är nerlusad med skulder. Och då kan man ju lika gärna strunta i alltsammans.
Bör väl tilläggas att det inte är jättesummor på fakturorna. Oftast på sin höjd 250kr.

Johannes

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 mar-10 kl 21:18 »

Ni behöver väl oxå mat på bordet?

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #15 skrivet: 18 mar-10 kl 21:23 »
Ni behöver väl oxå mat på bordet?
Ja vi käkar fudge och tvålar, och så lite tvättnötter till efterrätt ;D
« Senast ändrad: 18 mar-10 kl 21:45 av alternaiv »
www.tvaleriet.se

Rexiam

« Svar #16 skrivet: 18 mar-10 kl 21:46 »
Mycket missuppfattningar i svang. Dröjsmålsränta kan tas ut enligt räntelagen med referensränta + 8 %-enheter efter 30 dagar från förfallodagen, dvs oberoende av avtal. Vill man däremot ha ut något annat, t.ex. på kortare tid än 30 dagar eller med högre räntesats kräver det stöd i avtal. Det är således inte tillräckligt att skriva det på en faktura av det enkla skälet att en faktura inte är bevis för annat än att A anser sig ha en fordran mot B.   

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 18 mar-10 kl 21:53 »
Mycket missuppfattningar i svang. Dröjsmålsränta kan tas ut enligt räntelagen med referensränta + 8 %-enheter efter 30 dagar från förfallodagen, dvs oberoende av avtal. Vill man däremot ha ut något annat, t.ex. på kortare tid än 30 dagar eller med högre räntesats kräver det stöd i avtal. Det är således inte tillräckligt att skriva det på en faktura av det enkla skälet att en faktura inte är bevis för annat än att A anser sig ha en fordran mot B.   

Är benägen att hålla med. Har man inte kommit överens om något annat före så gäller 30 dagar och ränta referensränta (eller diskonto) + 8 %. Skriver man ut betalningsvillkor som man godkänner vid köpet (aktiv handling) så gäller dessa om de är rimliga.

Har fått rådet att vänta 4 bankdagar efter sista dag. Skicka därefter påminnelse med +50 kr i påminnelseavgift. Skriv gärna att du beklagar men att avgiften är för att du ska kunna hålla nere kostnaderna för dina produkter och täcker dina extra kostnader. Ange också en tydlig kontaktadress eller telefonnummer om man undrar över något.

Broberg

• Gäst

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 mar-10 kl 22:40 »

Nu spädde ju du på missuppfattningarna ytterligare.. 30 dagar efter förfallodagen..var fick du det ifrån?
Eftersom ingen tydligen läser de länkar man lägger in, så kopierar jag in texten om myterna nr 9 och 10 som finns här     http://www.inkonomi.se/inkasso.html

Myt nr 9: "Man har alltid 30 dagar på sig att betala en faktura"
Nej, det finns ingen lag om att man har 30 dagar på sig att betala en faktura. Om betalningsvillkor inte har överenskommits, är det säljaren som har rätt att bestämma inom vilken tid betalning ska vara gjord (konsumentköplagen 36 §, köplagen 49 §, konsumenttjänstlagen 41 §). Innan säljaren kan kräva betalt förutsätter det givetvis att andra villkor om leverans eller utförd tjänst är uppfyllda enligt vad som har avtalats. Orsaken till denna vanliga missuppfattning beror sannolikt på en bestämmelse i räntelagen om att dröjsmålsränta får krävas först för tid som infaller 30 dagar efter datum från det att man framställt krav på att få betalt (t ex genom att skicka faktura).

Myt nr 10: "Dröjsmålsränta får man inte kräva förrän 30 dagar efter fakturadatum"
Den här regeln finns i räntelagen, men räntelagen är dispositiv (d.v.s. parterna kan avtala om andra villkor). Om säljarens villkor anger betalningsvillkor 20 dagar så är räntelagen inte längre tillämplig och säljaren kan därmed kräva dröjsmålsränta efter 20 dagar. Mer kunskap om reglerna för betalningsvillkor, drömjsmålsränta och förfallodatum finns i boken "Från faktura till betalt".

Sen verkar ju de flesta vara hyfsat överrens om att det är referensräntan+ 8% som gäller som laglig dröjsmålsränta, men även den nivån är ju möjlig att avtala om, men om inget annat anges så måste man följa det.
Och vad är då referensräntan?
Kollar man på riksbanken så är den satt till 0,5% detta halvåret, och vi hamnar alltså på 8,5%..och all ränta räknas ju alltid per helår, så vi pratar alltså om 0,7% per månad, inga jättesummor alltså..

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 2 användare
PLund, PetterH

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser