Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kött från Linderödssvin  (läst 18936 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Kött från Linderödssvin
« Svar #20 skrivet: 24 mar-10 kl 09:27 »
Tack för tipsen om just filen och karren. :).det var dom två detaljer som jag inte kommit på nåt att göra annorlunda med.  Funderade på att röka file, men det känns som att det finns en risk för torrt och tråkigt resultat.

Kristofer

« Svar #21 skrivet: 24 mar-10 kl 09:51 »
Coppa grundkryddning

Italiensk variant.
Per kg:

23 g havssalt
2 g grovmalen svartpeppar
1 g nejlika
2 g rörsocker

Spansk variant.
Per kilo, blandas till smet:

23 g havssalt
5 g paprika, stark
5 g paprika, söt
3 g färsk krossad vitlök

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #22 skrivet: 24 mar-10 kl 10:16 »
Dina linderödare som du kommer föda upp kommer kosta dig 80 kr kilot.  Nästan. Är du konventionell bonde som odlar ditt eget foder blir det billigare. Å om du kan stycka själv, dvs byggt en satans billig stycklokal, då blir det också billigare.

Det där är väl ändå något överdrivet?..hur klarar du att få en kostnad på 80:-/kg på kastrerade linderödare för slakt..har en kompis som har den rasen och har även själv funderat på att skaffa egna. Är intresserad av att veta hur du räknar.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #23 skrivet: 24 mar-10 kl 11:30 »
Jag odlade spannmålen själv eftersom den var dyrast . Sedan odlade jag potatis , men köpte också in då foderpotatisen var mycket billigare än spannmål .

Så mina grisar var billiga . Köpte inte in något "grisfoder" på lantmanna el. liknande .

Och köttmässigt var de så fina enligt kunderna att de var sålda innan de ens var födda .

Ska man gå på lantmännens foder blir det dyrt..min kompis kör kross, soja(som han köper in på bulk) och foderpotatis+mineral som bas sen känner han en del som har restauranger o:)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 24 mar-10 kl 13:13 »
När jag räknar tar jag in slakt+ styckkostnad+ekocertifierat foder. Men just nu ligger jag högt pga jag köper färdigkrossat, foderkostnaden kommer sjunka med 30-50% när jag krossar själv. Sedn är 80 kr kilot på styckad vikt. Tyvärr inte medräknat halm, hyddor och transporter, ekocertifiering. Kostnader jag blundar för;)

Restauaranger betalar 20-30 % lgäre än en privatkund, så vad som var så lönsamt med det begriper jag inte. Mer än att han möjligen får ut en bra mängd. För charkuterier kan de låta bli att kompromissa för det är så exklusivt, men din vän sålde färskt kött som jag fösrtod det.
« Senast ändrad: 24 mar-10 kl 13:19 av Stabon »

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #25 skrivet: 24 mar-10 kl 16:44 »
Japp till restauranger främst(tror jag) + en del privat(som vanligt)

Kristofer

« Svar #26 skrivet: 24 mar-10 kl 17:45 »
Vad är skillnaden i pris på ekocertifierat foder och icke ekocertifierat?

Kristofer

« Svar #27 skrivet: 24 mar-10 kl 17:47 »
Det är väldigt nyttigt för mig att få lära mig om era omkostnader. Betalar du också omkring 300 kronor grisen för styckning, Stabon? Och vad väger de då?

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 24 mar-10 kl 19:53 »
Nä, ekofoder brukar väl vara dubbla priset, absolut inte 5-6 kr kilot. 4 för färdig foder och cirka 2 kr för helt spannmål. Men det dyra proteinfodret man måste lägga till är ett helvete i liten produktion.

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 24 mar-10 kl 20:30 »
Nä, jag menade inte att ge en total kalkyl. Och det är så olka vad man vill ha för protein. Just nu använder jag ärt och där jag handlar nu ingår det liksom i vanliga spannmålspriset, även om en vis procent är ärt.

Kristofer

« Svar #30 skrivet: 08 apr-10 kl 22:48 »
Om någon har en fullständig kalkyl så vore det roligt att få se.

Men man kan fråga sig om det är rätt att jämföra med konventionella grisar eller vanliga utegrisar. Varför jämför vi inte med spanska Iberico-svin i stället? De får tydligen 10 kilo ekollon om dagen mot slutet, har ständigt veterinärer efter sig som kontrollerar att avföringen inte innehåller något otillåtet, och slaktas inte förrän vid 14-16 månaders ålder. De skinkorna går för 2500 kr/kg i Söderhallarna, och det är ingen förlustaffär.

Existens?

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 09 apr-10 kl 06:31 »
Om någon har en fullständig kalkyl så vore det roligt att få se.

Men man kan fråga sig om det är rätt att jämföra med konventionella grisar eller vanliga utegrisar. Varför jämför vi inte med spanska Iberico-svin i stället? De får tydligen 10 kilo ekollon om dagen mot slutet, har ständigt veterinärer efter sig som kontrollerar att avföringen inte innehåller något otillåtet, och slaktas inte förrän vid 14-16 månaders ålder. De skinkorna går för 2500 kr/kg i Söderhallarna, och det är ingen förlustaffär.
Frågan är vem som gör den största vinsten?  Bonden i Spanien..charkaren eller Söderhallarna?
Annars är det ju samma sak i italien, de slaktas ju också vid betydligt högre vikter än vi är vana vid, och dom har också en högre notering för köttet, men jag undrar om det täcker kostnaderna.
Jag tror inte heller att varken de italienska eller spanska grisraserna är jämförbara med Linderöd, de ligger nog närmare engelska hampshire. Alltså faderrasen i scans piggham.

Sen får man inte glömma klimatet, att föda upp utegrisar här i Sverige på sommaren är ju inga problem, det är marginell skillnad i tillväxt jämfört med en innegris, och den skillnaden beror på att de rör på sig, hade man dom i nån slags fålla så skulle skillnaden vara ändå mindre.
Men sen har vi ju 6 förlorade månader från oktober till mars, något de slipper vid medelhavet.
En utegris som plaskar runt i nollgradig lera upp till magen i november, den växer inte mycket.

Kristofer

« Svar #32 skrivet: 09 apr-10 kl 08:41 »
Ok, det är nog som du säger att flera olika faktorer spelar in. Men jag hoppas att det går att få det lönsamt, i första hand genom att göra tillräckligt bra produkter som kan säljas tillräckligt dyrt.

Kristofer

« Svar #33 skrivet: 09 apr-10 kl 11:51 »
Jag vet inte vad som används för den bästa kvaliteten av prociutto (Parma, San Daniele) med de importerar mycket gris från norra europa till italien till de vanliga kvaliteterna. Men den spanska grisen är unik läser jag på: http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Iberian_pig.

Kristofer

« Svar #34 skrivet: 09 apr-10 kl 13:13 »
Men Iberico-grisen är känd just för att fettet är insprängt i musklerna.

Ronny

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 10 apr-10 kl 04:35 »
Jag skulle också klassa linderödssvin som späcksvin, dvs de sätter värmande skyddsfett. Det har sannolikt med lantrasernas långa anpassning till klimatet att göra.

Hur det än är med den saken, så är enligt min smak kött och fläsk från linderödssvin fast och mycket gott. Slow Food håller med. Godare än vildsvin som är fränare. Jag ser ingen anledning att korsa linderödssvin med vildsvin - inte med någon annan ras heller för den delen.

Att det är godare än köttet från vanliga produktionsgrisar beror inte bara på miljö och utfodring som en del vill göra gällande. Förutsatt att man inte får för sig att utfodra för kraftigt och tror att de ska växa lika fort som moderna hybrider, för då blir de alldeles för feta. Och det fettet blir inte insprängt. Det märker man när man försöker flå. De blir som sälar. Låt dem växa i sin egen takt. De äter totalt sett inte mer, men visst tar det lite längre tid. Men det är värt att vänta.

Här hemma har vi gjort både färsk och rökt korv på linderödare med gott resultat. Gjorde en timmermanskorv av det lite fetare köttet (inget späck), hjärta, njurar och lever. Den bästa korv jag smakat. Italiensk vitlökssalami, släng den i väggen eller lägg den på pizzan.

« Senast ändrad: 10 apr-10 kl 05:26 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Avlaerik

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 25 apr-10 kl 18:37 »
Vad får man för ett kilo linderödsfläsk ungefär? Och hur mycket får man ut av en gris när man slaktar?

Kan ingenting om grisproduktion men är väldigt intresserad.

Mvh

louise

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 27 apr-10 kl 17:10 »
Hm.. hängde jag med rät nu.. Det lät som att fettet blir mer insprängt om man låter de växa långsamt, menade du så Ronny? Det är ju intressant i såfall.

Priser- får och får.. man TAR minst 80 kr kilot hängande vikt, konventionellt uppfödd. Men då är det inte barnfamiljen som är kunden, utan en kräsen matintresserad person med pengar.

Kristofer

« Svar #38 skrivet: 28 apr-10 kl 13:45 »
Världens kanske första Linderödssalami:
http://www.facebook.com/photo.php?pid=5049960&l=23c5d872b3&id=568631638
Världens kanske andra Linderödssalami - Linderödsringen:
http://www.facebook.com/photo.php?pid=5049960&l=23c5d872b3&id=568631638

louise

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 28 apr-10 kl 17:01 »
Du är tyvärr inte ensam... I Skåne tillverkas då och då linderödssalami och säljs i lokala butiker och restauaranger.

Min "egen" börjar tillverkas i dag.

http://www.facebook.com/#!/pages/Gunnarsbo/320672607103?ref=ts
« Senast ändrad: 28 apr-10 kl 17:09 av Stabon »

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser