Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineralinnehåll  (läst 4389 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Mineralinnehåll
« Svar #20 skrivet: 21 mar-10 kl 11:46 »
här kommer en länk som enkelt förklarar sjukdommen :
http://sv.wikipedia.org/wiki/EPSM
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 21 mar-10 kl 12:18 »
Om man har en häst med risk att ha ärftlig korsförlamning skall man undvika större mängder stärkelse och socker. Dvs sådant som ökar blodsockerhalten snabbt. Deras problem är att de lagrar in glykogen alldeles för bra = motsatsen till insulin resistens. Så bra att muskeltrådarna kan spricka av glykogenet.

Fett och fibrer är deras bästa energikälla. Oljeväxter och betfiber är suveräna. Om man behöver ge större mängder betfiber är det bäst med den melassfria.

En liten extra förklaring . Min unghästs mamma hade sjukdommen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

trallallaa

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 mar-10 kl 21:34 »
Dessa produkter tycker jag är bra,. Jag snabbläste mineralinnehållet,kunde inte se någon melass...
http://www.ameproducts.se/biopromin_ame_hast.htm

MaaIiin

• Hälsingland
    • Sång och körning med häst
« Svar #23 skrivet: 22 mar-10 kl 19:46 »
Dessa produkter tycker jag är bra,. Jag snabbläste mineralinnehållet,kunde inte se någon melass...
http://www.ameproducts.se/biopromin_ame_hast.htm

Åh! Har du erfarenhet av dessa? Har du märkt några positiva skillnader? Har kollat in det där lite, har hört mycket bra om det. Verkar enkelt då det redan är färdigblandat och så ;P

Jag ger mina hästar en mineralblandning som Pat Coleby har forskat fram, hon har skrivit böckerna naturlig hästhållning och naturligt lantbruk, jag rekommenderar dessa varmt! Men det beror på om man har tid och ork att blanda mineralerna själv, annars tror jag ame products mineraler är nästan lika. Några små skillnader bara..

Men det jag tycker är så bra med Pat Colebys böcker är att hon beskriver om alla vitaminer och mineraler som är superviktiga för hästarna (och andra djur). Man får lära sig hur man känner igen olika brister osv..  Pat Coleby kommer ursprungligen från England men har under flera år bott i Australien där jordarna är mest utarmade på.. Där har hon pga. de utarmade jordarna fått erfara massor med mineralbrister på lantbruksdjur som ingen visste vad det var. De försökte behandla det med olika mediciner och så men det blev aldrig bättre.  För att göra en lång historia kort så började hon leta svaren på varför dessa djur inte blev friska och hittade svaret i mineralerna och vitaminerna. Ja.. Det blev kanske lite rörigt.. Men alltså, läs böckerna! Otroligt bra är dom, oavsett om man har hästar, får eller kor osv.

Mvh Malin

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 03 apr-10 kl 22:36 »
Hej på er!
Förr, 10-15 år sedan köpte jag mineralbalja eller mineralsten på Lantmännen, funkade kanon. Hästarna slickade på detta ibland, troligen när dom behövde detta. Jag har aldrig gått på Firmornas marknadsföringstrix, utan litade på gammal kunskap, öga och hjärta.
Billigt och bra.
Snåljop, säger kanske en del. Men förr var uppfödarna tvungna att ha friska, starka och hållbara hästar, annars blev dom inte av med dom. Och det var kanske deras levebröd! Och dom som köpte hästarna var tvungna att ha såna hästar, då dom skulle hålla i många år, i hårt arbete. Både ridhästar och arbetshästar.
Och ärligt talat, varför avla på djur med defekter, som man ser går i arv?
Nu var jag tuff! Men jag önskar att folk kunde vakna nån gång, och se hur galet man gör, i sin välönskan om djuren!
Titta gärna på "betfor-tråden"
Hälsningar Krantzgården

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare
Tur-Johan, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser