Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineralinnehåll  (läst 4394 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Mineralinnehåll
« skrivet: 15 mar-10 kl 23:13 »
Jag har av olika skäl börjat läsa på vad mineralsäckarna innehåller .
Detta står faktiskt inte insåg jag då jag läste på olika märken .
´Jag ringde upp Kraffts foderrådgivare o blev hänvisad till den som blandade i hop mineralerna .
Jag fick nu veta att kraffts mineraler pellets innehåller både melass =socker och vete=stärkelse,kolhydrater =socker.

Detta är lite skrämmande då det inte ens står på säcken .
Jag frågade den tjejen oxå varför melass o fick svaret att annars är det inte gott för hästarna.
Dvs att man ger dom smaksatta mineraler jue.
I granulat mineralerna var vetet borttaget men mellassen kvar .

VVisste ni andra detta?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Mineralinnehåll
« Svar #1 skrivet: 16 mar-10 kl 13:50 »
Nej, det visste jag inte. Däremot antog jag att de måste ha någon sorts bindemedel för att kunna hålla ihop pelletsen (t.ex. med stärkelse) men de mängderna bör vara försumliga.

Jag tror också att andelen melass är rätt liten men för mig är det positivt att mineralerna är smakliga så att de verkligen får i sig dem.

Jag tycker också att pelletsmineralerna är ett steg framåt jämfört med grusmineralerna som salufördes tidigare.

Har du sett på Eggersmanns Osteomin istället för krafts mineralsortiment, det gav jag tidigare till unghästen och det var jag väldigt nöjd med.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 16 mar-10 kl 14:23 »
Nej det var ett nytt namn för mej .
Jag ska kika .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Aklejan

• -
« Svar #3 skrivet: 17 mar-10 kl 14:33 »
Jag ger brunalg, innehåller inga tillsatser!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-10 kl 15:23 »
Ska kolla upp brunalg .
Tunafoders egna mineral innehöll vetekli .

*spårar runt*

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 17 mar-10 kl 16:09 »
Jag rekommenderar inte alger, risken att hästen får i sig tungmetaller är stor och det finns också risk för jodförgiftning.

Det är heller ingen naturlig hästföda.

Finns en lång tråd i ämnet här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=730813

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 17 mar-10 kl 20:07 »
Tydligen går det att köpa rena mineraler hos lantmännen o blanda själv .
undrar om det är svårt att få till det ? :-\

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 17 mar-10 kl 20:20 »
 Jag vet ju inte hur många procent melass det är i hästmineraler men i mina lösa Fårmineraler är det 2% och i baljan tror jag det är 6 eller 8%. med tanke på hur lite mineraler hästen äter varje dag och därmed hur lite melass den får i sig så skulle jag inte oroa mig. Varför är du så bekymrad över melassen?
                                                     Mvh
                                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #8 skrivet: 17 mar-10 kl 20:30 »
Hoppar in
Det finns vissa sjukdomstillstånd hos häst som gör att musklerna inte fungerar som de ska uta att de bryts ner.Vid dessa tillstånd är de extremt känsliga nästan alla typer av kolhydrater(socker) och stärkelse.

Travelerhorses vet en hel del om det, hon svarar nog också 8)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 17 mar-10 kl 20:36 »
Min unghästs mamma avlivades nyligen pga en muskelnedbrytande sjukdom som är genetiskt nedärvbar .
Denna sjukdom frodas om hästen får i sej kolhydrater o socker .
Men om hästen aldrig får i sej sånt så kan sjukdommen hållas latent så den inte bryter ut o hästen får ett fullt liv .

Så jag försöker hitta produkter jag törs använda till honom då forskningen runt denna sjukdom inte har kommit så långt att man vet vilka mängder som är farliga.
Han mamma hade inte fått mkt krafftfoder i sitt liv o blev jättesjuk , hon fick krafftfoder under sin dräktighet nämligen bla ... :'(

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 17 mar-10 kl 20:38 »
Jag tror att det skulle vara mer värt att göra en analys på sockerhalten i grovfodret än de försumliga mängder socker i den lilla givan mineraler hästen får per dag.

Det kan tydligen skilja väldigt mkt mellan olika hö/hösilage.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 17 mar-10 kl 20:54 »
 Ja, jag tror också att det är betydligt mer socker i grovfoder än 2% av den dagliga mineralgivan.
                                               Mvh
                                            Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 17 mar-10 kl 20:57 »
Men det borde väll vara skillnad på mellass socker o gräs socker ?? Eller?

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 17 mar-10 kl 21:09 »
 Jag vet inget om sjukdomen du beskriver, men här är en rapport jag hittade om ensilage:
http://www.lantmannen.com/upload/Com/Documents/Food%20R&D/VL06858%20Johansson%20Kvalitetsvariation%20Ensilage%202007.pdf
Hundäxing och klöver innehåller lite socker och rajgräs mycket.
Det måste bli så försvinnande lite socker som kommer från melassen så att jag undrar om det har så stor betydelse?
Grovfoder däremot måste ju hästen äta mycket av speciellt om den inte kan äta kraftfoder.
                                        Mvh
                                     Charlotte

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 17 mar-10 kl 23:18 »
Ja han går på fri tillgång av ett mkt torrt hösilage med mkt höga värden o bra kvalitet men jag oroar mej ändå över mineralerna ...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 18 mar-10 kl 09:07 »
Men det borde väll vara skillnad på mellass socker o gräs socker ?? Eller?

Socker som socker....antar jag. Här får någon kemist komma och rätta men sockerkedjorna kan väl vara olika långa?!

Jag tycker mig dock minnas att sockret i grovfodret är än mer lättupptagligt när det är hö.
I ditt fall hade jag helt släppt mineralbiten eftersom mängdrna är försvinnande få och kostat på mig en sockeranalys istället (samt några jämförelsevärden). Som Charlotte sa så är det där han får i sig mängderna....

SJälva kvalitén på höet/hösilaget ska inte spela någon roll för andelen socker.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 18 mar-10 kl 11:40 »
Ja det hö/hösilage ´jag köper in till nästa vinter ska definitift ha en full analys med just socker o alla mineraler med .
Nu är det ju bara en månad kvar till betet så nu går dom över till torrhö .

Men då kan jag alltså ge mineralerna utan att noja över det  ::) Jag e ju så rädd om min lilla älskling  :-[

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #17 skrivet: 18 mar-10 kl 13:38 »
Jag är ju ingen vetrinär men i så små mängder kan jag inte tänka mig att det skulle påverka honom nämnbart. Lycka till med prinsen!

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #18 skrivet: 18 mar-10 kl 19:06 »
Ja det hö/hösilage ´jag köper in till nästa vinter ska definitift ha en full analys med just socker o alla mineraler med .
Nu är det ju bara en månad kvar till betet så nu går dom över till torrhö .

Men då kan jag alltså ge mineralerna utan att noja över det  ::) Jag e ju så rädd om min lilla älskling  :-[

Tycker  det är bra att du är så noga med Snigel, med tanke på hans mammas probelmatik. Skulle inte heller förvåna mig Tonto skulle ha liknande peoblem med tanke på hans tidigare problematik.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

bo_i_dala

« Svar #19 skrivet: 21 mar-10 kl 02:19 »
Hej!
Det verkar märkligt att det skulle vara kolhydrater som den sjuka hästen hos traveelerhorses inte fick/får äta....... Spannmål och grovfoders innehåll av kolhydrater är avsevärda!!! Hästars huvudsakliga energiintag är just kolhydrater!!
Förklara gärna detta lite utförligare!
mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
torbjorn, jacobi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser