Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stickning för ny börjare  (läst 4657 gånger)

pålle

• Gäst
Stickning för ny börjare
« skrivet: 14 mar-10 kl 17:53 »
Var och hur finner man kunskapen att lära säg sticka finns det nån bra bock ? mvh

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Stickning för ny börjare
« Svar #1 skrivet: 14 mar-10 kl 18:19 »
http://www.garnstudio.com/lang/se/video.php
Här finns en hel massa instruktionsvideos.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 mar-10 kl 18:37 »
http://www.garnstudio.com/lang/se/video.php
Här finns en hel massa instruktionsvideos.
    Det var snappt svar få se nu om man kan lära sej att sticka ett par strumper typ :D och Tack mvh

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 mar-10 kl 19:20 »
Heja Pålle!  :D

lialan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 mar-10 kl 19:26 »
Jag har också precis lärt mig, och stickar gästtofflor efter ett mönster på jarbo.se
Lätt som en plätt, perfekt förstaprojekt!
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 14 mar-10 kl 19:50 »
    Det var snappt svar få se nu om man kan lära sej att sticka ett par strumper typ :D och Tack mvh

Kan jag som är analfabet när det kommer till handarbete,så kan du också  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 14 mar-10 kl 20:10 »
Drops garnstudio där finns många bra instruktionsfilmer. Och tro mig, det är inte så svårt som det verkar, för två år sedan hade jag aldrig stickat, började med tjocksockor och nu har jag stickat flera koftor och tröjor till mitt barnbarn :D Om man har en bra garnaffär i närheten så hjälper de gärna till och förklarar mönster om man inte förstår info på tex nätet. Bibloteket har också många bra böcker. Och du, ge inte upp, det är skitroligt och givande. För mig ledde även det ena till det andra, så i höstas köpte jag får och lärde mig att spinna :P Det är nog en av de bättre grejorna jag gjort i mitt liv, snacka om bra för självförtroendet när man drog på sig sockor av egenspunnet garn :D Tror dessutom att gubben blev lite extra kär när jag satt i köket och spann....... LYCKA TILL
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #7 skrivet: 26 maj-10 kl 13:33 »
kl

en fråga om trådändar. :-[

Gissar att det finns något listigt sätt att hitta den inre änden i köpta garnnystan?

Brukar få med mig halva nystanet ut o in i ett stort trassel.. men vill gärna ha den inre änden så att nystanet ligger still när jag stickar på bussen.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 26 maj-10 kl 22:21 »
Kavat!
Trådändan är olika lätt eller svår att hitta beroende på vem som spunnit garnet. Trist när halva nystanet följer med, tycker nog alla.
Så fråga när du köper garn, de kanske vet mer.
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #9 skrivet: 26 maj-10 kl 22:58 »
ahh, då så. Då är det inte ngt speciellt trix då.

Det var en lättnad för min självbild.
Tack för svaret.

koko

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 maj-10 kl 10:00 »
kl

en fråga om trådändar. :-[

Gissar att det finns något listigt sätt att hitta den inre änden i köpta garnnystan?

Brukar få med mig halva nystanet ut o in i ett stort trassel.. men vill gärna ha den inre änden så att nystanet ligger still när jag stickar på bussen.

Beror på hur garnet är nystat!
Sitter jag hemma brukar jag ha nystanet i en skål bredvid eller på golvet alt. en påse på golvet, där jag förvarar hela stickprojektet. På bussen kan man ha det i en plastpåse.

Lenaaxel

• För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 27 maj-10 kl 10:28 »
Beror på hur garnet är nystat!
Sitter jag hemma brukar jag ha nystanet i en skål bredvid eller på golvet alt. en påse på golvet, där jag förvarar hela stickprojektet. På bussen kan man ha det i en plastpåse.

Lägg det i en påse som är lite trång och knyt om eller sätt t.ex. en påsklämma om öppningen så garnet löper ut lätt men nystanet stannar kvar i påsen. Sen kan garnet skutta imkring bäst det vill utan attt bli smutsigt eller vandra iväg.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #12 skrivet: 28 maj-10 kl 11:53 »
Påstricket är skitbra. Inte blir det smutsigt heller, om man tappar det på golvet. Annars brukar jag nysta om allt garn med nystmaskin.

Marga Lund

• The Marga Lund Quilt .se
    • Västergötland
    • The Marga Lund Quilt .se
« Svar #13 skrivet: 26 jun-10 kl 20:38 »
Stora boken om handarbete - mycket utförliga instruktioner för nybörjare. Vi har den... http://www.themargalundquilt.se/bok.php
Mvh

www. The Marga Lund Quilt.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 24 dec-10 kl 22:56 »
till och med dåren GRIMBART har lyckats med att sticka en najsig mössa på två kvällar!!! fan va jag e bra ;D morsan fick lägga på maskorna men resten fixa jag själver.. nu ska jag sticka fodral till bössorna..rånarluva..
camoflagehalsduk. .raggsockar... vantar..lapptäcke.. mm mm mm
givetvis i grönt svart och brunt på alla prylar så det blir manliga färger...
Fjäderfän och kaniner

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #15 skrivet: 25 dec-10 kl 10:01 »
Härligt!! Fick igår veta att en av sönerna börjat sticka en halsduk. Sist han var här med flickvännen ville hon lära sej sticka, så jag 'undervisade' henne i några timmar. Nu har hon stickat ett par fingerlösa vantar o börjat på ett par till, samt en halsduk. Nu stickar alltså båda två, och tycker det är jättemysigt att sitta och sticka tillsammans :) Och modershjärtat gläder sej!
Dina framtidsplaner låter suveräna. Ha det så kul!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #16 skrivet: 25 dec-10 kl 12:10 »
till och med dåren GRIMBART har lyckats med att sticka en najsig mössa på två kvällar!!! fan va jag e bra ;D morsan fick lägga på maskorna men resten fixa jag själver.. nu ska jag sticka fodral till bössorna..rånarluva..
camoflagehalsduk. .raggsockar... vantar..lapptäcke.. mm mm mm
givetvis i grönt svart och brunt på alla prylar så det blir manliga färger...

;D ;D ;D

Ja då blir det till att åka till syrran och inhandla garn då!!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 2 användare
Radar, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser