Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  källartaket  (läst 9714 gånger)

ozzy

Re:källartaket
« Svar #40 skrivet: 19 apr-06 kl 00:30 »
Dräneringsplanen är nog bra! Det borde ta med sig det mesta av vattnet.
däremot känns det rätt jobbigt att ha ett dike mitt på gårdsplanen...

Hängrännor finns och tak till källartrappan också fast inte speciellt tätslutande. Trappan är ju dessutom frostsprängd och dann. Ska försöka gräva bort lite så att det inte sluttar rakt ner i källaren och kanske till och med mura igen den dörren. Det finns en nergång till källaren inne i huset också. Det är lite synd dock, jag har den hellre kvar.
Om jag dränerar från källarbrunnen så som du skrev, måste dräneringsröret mynna ut i någon infiltration?

Filip Skräplund

« Svar #41 skrivet: 19 apr-06 kl 07:53 »
Nja, jag funderade på ett öppet dike längs med gaveln på huset, som går ner i rör under gårdsplanen.
Tänkte att den ledningen skulle sammanstråla med ledningen från källaravloppet.
Se i så fall bara till att det är en täckt rensbrunn där diket övergår i rörledning,
så inte röret fylls av skräp och råttbon.
Ledningen kan avslutas med en enkel stenkista.
Vill du behålla trappan så är det bra om man gjuter en kant ca 15 cm runtom så inte ytvatten rinner ner.
Hela trappan kan lagas med vattentät puts.
« Senast ändrad: 19 apr-06 kl 09:02 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ozzy

« Svar #42 skrivet: 19 apr-06 kl 15:17 »
AAah! Det börjar ta form!!!
genialiskt! strålande! Så fort mina sambor kommer hem från var de flytt vintern ska jag sätta dom att gräva sig fria från skuld och försummande av hus!!
Skiter i att hitta nån med grävskopa, det verkar vara otroligt dyrt. vi får förstöra våra unga ryggar i stället.

Trappan har redan en sådan kant men den är också sönder och sprucken. Antar att man måste ta bort den innan man kan gjuta en ny?

ozzy

« Svar #43 skrivet: 19 apr-06 kl 15:20 »
ps. vart bor de?

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
Mashakaks8276

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser