Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som krystar konstigt  (läst 2002 gånger)

Tuve

• Skåne
Höna som krystar konstigt
« skrivet: 13 mar-10 kl 17:47 »
Jag fick syn på en höna som låg på golvet med ett ägg bakom sig, och krystade konstigt med kloaken. Tuppar försökte para henne, och andra höns klev rakt på henne där hon låg bredvid matautomaten. Ägget var inte särskilt varmt, så jag vet inte hur länge sen det lagts, om det ens var av henne. Eftersom hon fortfarande låg kvar efter 5-10 minuter, flyttade jag henne till ett rede där hon fick vara ifred. Jag försökte känna om hon hade ett ägg på gång, men kunde inte känna något nära kloaken, och ingenting hårdskaligt längre in. Ägget som låg bakom henne var helt och fint.
Detta var en liten stund sen. Vet ni vad det kan vara, och hur jag kan hjälpa henne?

Therese K

• Skåne
SV: Höna som krystar konstigt
« Svar #1 skrivet: 13 mar-10 kl 19:07 »
Vet tyvärr inte va det kan vara men så gjorde en av mina hönor oxå i sommras/höstas.. Trodde först hon var skitnödig men det kom inget.. Varken ägg eller skit.. men senare låg det ett ägg i redet.. och hönan mår bra :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Oggy

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 14 mar-10 kl 09:27 »
Någon skillnad på hönan?

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 mar-10 kl 14:34 »
Hon låg likadant 20 timmar senare, fast nu i redet där jag lagt henne. Jag är lite orolig, och undrar om jag kan hjälpa henne. Hon blev bara rädd när jag gav henne goda frön.

Oggy

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 14 mar-10 kl 18:54 »
jag har tyvärr ingen aning men har du försökt att massera magen så inget har fastnat på väg ut eller i kärvan?

Tuve

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 mar-10 kl 18:42 »
Min granne veterinären trodde det var kört, men att jag ju kunde testa att ge lite B-vitamin. Jag gav en spruta i näbben med vatten, och några smulor från människovitamin. Efter det har hon i alla fall lämnat redet och gått och satt sig på en sittpinne med de andra. Sitter där lite mer stilla än vanligt, men jag vet ännu inte om hon är på bättringsvägen eller inte.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 23 mar-10 kl 15:02 »
Hur har det gått med hönan?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tuve

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 apr-10 kl 11:05 »
Det gick bra! Hon är kry som vanligt, inga mer problem. Det har nu gått en månad sen hon blev frisk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser