Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  välja värmepump  (läst 4887 gånger)

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
välja värmepump
« skrivet: 13 mar-10 kl 17:39 »
Funderar på att byta från vedpanna till jordvärme, mest av bekvämlighetsskäl.
men naturligtvis har jag väldigt många funderingar.
Vilken värmepump ska man köpa?
har ett mycket bra isolerat hus med golvärme i hela huset och värmeväxlare(FTX) på ventilationen.
Finns det värmepumpar där man kan utnyttja frånluften?
Ska jag låta min 1000 L acc tank var kvar och köra värmepumpen mot den?
Har läst nånstans att man även kan montera solfångare och nyttja solvärmen. Hur funkar det?

Eneborgs fjäderfä

• Skåne
SV: välja värmepump
« Svar #1 skrivet: 13 mar-10 kl 18:45 »
Jag har en IVT pump och är jätte nöjd med den. Den kan man inte köra ihop med solfångare men har för mej att det finns pumpar som man kan det. Antingen så köper man en hel pump och då är där en ack tank i den annars köper man en delad och då står pumpen för sig och ack tanken brevid. Det vattnet är till varmvatten i kranen. Till själva värmen så cirkulerar den vattnet och värmer det efter hand. Så din tank på 1000 lit är nog onödig.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 18 mar-10 kl 22:07 »
Det finns värmepumpar som utnyttjar frånluft, sådana apparater kallas helt enkelt frånluftsvärmepumpar. De används ofta för att producera tappvarmvatten året om i hus som har mekanisk ventilation men inget vattenburet värmesystem.

En sak du bör tänka på är att värmepumpar fungerar bäst med ganska låga framledningstemperaturer (inte gärna över 50, kanske 55 °C). I en del hus där den vattenburna värmen är dimensionerad för en ved- eller oljepanna som utan vidare kan ge uppåt 80 °C framledningstemp så kan det bli svårt att få tillräckligt varmt med en värmepump, det kan sluta med att man får byta till större radiatorer eller i ditt fall komplettera golvvärmen med radiatorer. Med mekanisk ventilation kan man förstås också installera ett värmebatteri i tilluftsledningen.

Det är ingen nackdel att ha ackumulatortanken kvar om den bara är väl isolerad. Med stor vattenvolym i systemet får ju värmepumpen längre gång- och stilleståndsperioder, vilket är en fördel ur både livslängds- och verkningsgradssynpunkt. Det kan också vara positivt att ha en rejäl reserv av varmvatten för kalla nätter då värmepumpen annars skulle behöva köra igång elpatron för tillsatsvärme.

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #3 skrivet: 19 mar-10 kl 18:51 »
tack för svaren
hade tankarna på att utnyttja frånluften i ventilationen, men konstaterar efter div läsande att det ger för dåligt. Är inne på ytjordvärme eftersom jag har plats att gräva ner en massa slang. Framledningstemperaturen år inget problem för jag har golvvärme i hela huset.

roland69

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 mar-10 kl 17:45 »
Mina föräldrar köpte en ispinne.
De är mycket nöjda.
http://www.octopus.tm/
Gillar idén med att den skall avfrostas med hjälp av vinden istället för att tillsätta värme (med el).
De har den kopplad till golvärme och har sedan en Vvarmvatten beredare för att höja upp temperaturen upp till varmvatten.
/Roland

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #5 skrivet: 03 apr-10 kl 11:43 »
tack för svaren
hade tankarna på att utnyttja frånluften i ventilationen, men konstaterar efter div läsande att det ger för dåligt. Är inne på ytjordvärme eftersom jag har plats att gräva ner en massa slang. Framledningstemperaturen år inget problem för jag har golvvärme i hela huset.
Varför en massa slang, kolla in SIRIUS-pumpen. Där gräver man ner 2 eller 3x 30 meter förtent koppar-rör och hämtar upp värmen med den gas som går genom slingorna.. Sedan över till en förångare i form av antingen plattvärmeväxlare eller företagets egendesignade tank. Men då du redan har en bra tank så är ju plattvärmeväxlaren det billigaste alternativet.
En hint om vad de kan kosta utan grävning, kan jag ge dig om jag vet din effektbehov.
Egentligen kan du använda en SIRIUS nästan överallt, utom där man har rent berg eller sand som underlag.
L.C.
Med sol i sinne, både ute o inne.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 03 apr-10 kl 20:45 »
Mina föräldrar köpte en ispinne.
De är mycket nöjda.
http://www.octopus.tm/
Gillar idén med att den skall avfrostas med hjälp av vinden istället för att tillsätta värme (med el).
De har den kopplad till golvärme och har sedan en Vvarmvatten beredare för att höja upp temperaturen upp till varmvatten.
/Roland

Vad roligt att dina föräldra har köpt en sådan Roland69. Jag och min man säljer just dessa. Nu kan man även kombinera ispinnen med en jordslinga som enbart erfordrar en grop om 1x1x15 meter. Den kallas då en hybridpump. Denna vintern har vi värmt vårt hus med en hybrid. Från början september tills nu har vi använt ca 6500 kWh o vårat hus är gammalt och absolut inte tät eller välisolerat. Tänk vad man kan uppnå med ett välisolerat hus då. Dessutom är det ingen service på denna värmepumpen pga enkel teknik och det finns pumpar som har gått i 30 år nu. Om intresse finns för mer info så skicka ett PM med telefonnummer då ringer vi.
Mvh
Mette
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

dodgevan

« Svar #7 skrivet: 04 apr-10 kl 14:02 »
Hej såg din tråd tycker du ska läsa på detta forum ;http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
Finns mycket att läsa . Har själv en CTC vatten luft vp är nöjd med tanke på investerat peng .
Inget som helst krångel köpt 2006 el 2007 .
Dock vill jag hävda att man skall köpa lite större än vad som rekommenderas .
Sedan vill jag nog också påstå att har man en ved panna innan så släng inte ut den  utan använd den om temperaturen går under 20 minus .Allt hänger på var man bor .
mvh. :)

JT

• JT under norrländsk flagg
    • Hälsingland
    • OMställnings- och Ekodiskussioner
« Svar #8 skrivet: 23 apr-10 kl 12:03 »
Tycker denna fråga passar i denna tråd.: Har någon här sett likströmsdrivna värmepumpar på marknaden? 12 eller 24 V skulle det vara. Hur mycket tappar man om man använder en omformare från 12 V likström till 230 V växelström?  8)
JT – grön innovatör som söker duktig(a) entreprenör(er), finansiär(er) och partner(s) för ett flertal bäriga, globala projekt. Totalekologiskt och -ekonomiskt byggande och boende.

Bara döda fiskar flyter med strömmen!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 23 apr-10 kl 20:56 »
Tycker denna fråga passar i denna tråd.: Har någon här sett likströmsdrivna värmepumpar på marknaden? 12 eller 24 V skulle det vara. Hur mycket tappar man om man använder en omformare från 12 V likström till 230 V växelström?  8)

Nej, något sådant har jag inte sett. Värmepumpar brukar ha för hög effekt för att det ska vara rimligt att mata dem med så låg spänning som 12 eller 24 V, det blir så dyrt och klumpigt med grova kabelareor, man får stora problem med spänningsfall och varmgång i anslutningar osv.
Växelriktare brukar som regel ha verkningsgrad omkring 70-80 % , lite sämre för 12 V och lite bättre för 24 V.
Ska man driva en värmepump på likström så bör man nog gå upp i spänning till ca 300 V och skicka in den spänningen direkt på likspänningsmellanledet i en inverterstyrd värmepump. En del sådana (de som är gjorda för att kunna drivas på 100-240 VAC utan omkoppling) bör kunna fungera ner till ca 150 V likspänning.
Sen får man ordna växelström till småmotorer (fläktar i utomhus- och inomhusdel på en L/L-värmepump, cirkulationspumpar på vattenvärmande värmepumpar), magnetventiler, manöverström till elektronik mm på något annat sätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser