Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta blandare?  (läst 7531 gånger)

louise

• Gäst
Byta blandare?
« skrivet: 13 mar-10 kl 09:35 »
jaha, kranen i köket läcker och jag riskerar översvämning varje dag. Blandaren måste bytas, men hur gör jag?

Måste rusa iväg å köpa en ny nu på lördag förmiddag, hur vet jag att den passar? Hur mäter jag?

Å.. stänga av vattnet på nåt sätt.. räcker det att trycka på knappen till pumpen å stänga skiten?

lumpus

• Gäst
SV: Byta blandare?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-10 kl 09:40 »
stäng av vattnet, kolla om du kan plocka ur packningen ,käglan ,ta med till staun å köp en ny,väl hemma montera dit den å på med vattnet :D 

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 mar-10 kl 11:26 »
Fixat! Med rengöring och vaselin.

Janne Frisk

• It takes two to tango
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 20 aug-10 kl 07:21 »
stäng av vattnet, kolla om du kan plocka ur packningen ,käglan ,ta med till staun å köp en ny,väl hemma montera dit den å på med vattnet :D

Det lät ju enkelt men jag behöver också byta och vad jag förstår behöver jag byta hela kranen, alltså skruva loss från varm och kall vattenröret. Vågar jag göra detta själv?

Janne

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 20 aug-10 kl 07:27 »
Det lät ju enkelt men jag behöver också byta och vad jag förstår behöver jag byta hela kranen, alltså skruva loss från varm och kall vattenröret. Vågar jag göra detta själv?

Janne
Om du är väldigt osäker bör du nog be nån om hjälp.
Annars är det ju bara att stänaga av vattnet och börja skruva. Hur beror ju lite på hur det ser ut under blandaren.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 aug-10 kl 10:44 »
Vanligen är det 160 mm mellan  rören (om det är en sådan blandare), vissa äldre har 150 mm och det är svårt att hitta. Man kan köpa mellanjox som ändrar från 150 mm till 160 mm.

När jag skulle byta hittade jag en 150 mm på ÖB, men den började läcka efter ett år, och det finns inga packningar som passar >:(

Stänger man av vattnet går det ju att byta själv.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 20 aug-10 kl 17:43 »
150 mm c/c är standard i en del andra länder, tex england...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

signe

« Svar #7 skrivet: 20 aug-10 kl 19:41 »
Vi beställde vår från England, blev betydligt billigare trots frakt.

Elisabeth A

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 20 aug-10 kl 20:10 »
Åren 2004/2005 hade IKEA böjliga rör (plast eller liknande) med kopplingar där du själv kunde välja vilken storlek du behöver. Passade mig utmärkt med ett kök från 2004 och ett rörsystem från 1948 :). Fungerar fortfarande bra.

Har man tummen någorlunda rätt i handen brukar man kunna byta blandare själv, det svåraste brukar vara att hitta var man stänger av vattnet ;).

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser