Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomi skog  (läst 2207 gånger)

Draken

Ekonomi skog
« skrivet: 11 mar-10 kl 12:56 »
Hej!!

Detta é helt nytt för mig.
Jag har stämplat en rotpost nu å får ca 300 000 kr för den.. Som jag förstått kan man sätta in 60 % på skogskonto. Då blir det 120 000 kr kvar.. Hur får man skatta för den.. Grejor man köpt till gården för man dra av.. Men drar man bara av för de 30 % man skattar. Alltså 30 % av 120 000?

Skytten

• Skåne
SV: Ekonomi skog
« Svar #1 skrivet: 11 mar-10 kl 13:58 »
Du gör dina avdrag/avskrivningar mot din inkomst, och det på skogskontot, är inte inkomst detta år.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 mar-10 kl 19:22 »
Din inkomst från skogen blir 120 000. Från det drar du allt du köpt till gården under året, samt gör avskrivningar på byggnader och inventarier.. Säg att du får ihop avdrag på 40 000 ..då blir det alltså 80 000 kvar som du får skatta för.

Men det är ju skatt plus egenagifter, så du får räkna med ca 60% som går bort i skatt och avgifter.

Det som sitter på skogskontot skattar du för sen när du tar ut dom därifrån.

trädman

« Svar #3 skrivet: 11 mar-10 kl 22:14 »
Det finns även andra möjligheter än skogskonto för att jämna ut/skjuta upp en del av beskattningen av din skogslikvid. Periodiseringsfond, expansionsmedel kan vara användbart.

Om du har ett positivt eget kapital i näringsverksamheten så kan du också ta ut en del pengar genom så kallad räntefördelning. Dessa beskattas då som inkomst av kapital, dvs med 30% och inga egenavgifter etc. Om du kan använda räntefördelning och inte tidigare gjort det får du använda det du tidigare inte använt, dvs du kan "spara ihop" räntefördelningsutrymme under år då du inte nyttjar detta. Har du inte gjort någon sådan beräkning i dina tidigare deklarationer kan du ändra dem 5 år bakåt i tiden.

Det kan finnas en hel del skattekronor att spara så om du inte vill sätta dig in i alla detaljer själv skulle jag råda dig att ta hjälp av någon med ordentliga kunskaper om skogsbeskattning exv LRFKonsult, Areal mfl eftersom det handlar om en hel del pengar.

ingegärdsgårn

« Svar #4 skrivet: 05 apr-10 kl 14:23 »
Gå in på skatteverkets hemsida. Använd bankid och logga in på förenklat årsbokslut. Du kan laborera med olika avsättningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 3 användare
MaBr, Bokohammare, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser