Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  8 000 i manaden orealistiskt?  (läst 14726 gånger)

pyromanen

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #60 skrivet: 28 dec-10 kl 10:51 »
Jag glömde en relativt stor del av våran intäkt i mitt förra inlägg, utöver mannens lön på 8.500 kr hade vi även barnbidrag på drygt 3000. Då kanske det blir lite lättare att förstå att vi klarade os på det  ;).  Vi hade hushållskonto (inte bara mat utan allt som finns på t.ex. konsum och går åt i ett hushåll) på ca 4000 kr/månad.  Elräkning ca 600 kr/månaden, telefon+internett ca 600 kr/månaden, bilkostnader ca 2500 kr/månaden, kläder kanske 1000 kr, övrigt (t.ex. verktyg, sågkedjor, olja, spik, värpfoder,julklappar mmm) resten av pengarna.

Det som höll våra kostnader nere: Egen potatis + grönsaker, egna ägg, egen fisk (gös, mannen fiskar med nät).  Att vi alldrig har hantverkare utan fixar allt själva både bilmekande, el, rör/VVS,sotning, ja allt.  "Gratis" uppvärmning (modern vedpanna + accumulatortank) genom att mannen hjälper en granne i skogen och får betalt i ved. Små barn har hos oss alltid fått begagnade kläder från släkt och vänner så långt som möjligt. Större barn har fått nya kläder från affären.

Året jag var tjänstledig var ju en begränsad tid.  Det hade inte funkat i längden utn att kännas fattigt. När t.ex. det behövs en ny tvättmaskin, bil mm då blir det för snålt med 8.500 + 3000 för 5 pers.

Normalt (nu) lever vi med två halvtidslöner + barnbidrag vilket blir ca 23 000 varje månad.  Vi känner os rika. Vi köper dyra goda ostar och kallrökt lax i affären, tonnåringarna har egna datorer och på höstlovet var vi i Turkiet.  En normal månad har vi 5-8000 över när fasta kostnader och hushåll mm är betald.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #61 skrivet: 28 dec-10 kl 13:56 »
ieenilorac,
Intressant att se era erfarenheter.
Visst kan man optimera sina utgifter och på så sätt få över pengar. Konsumtionsbeteenden är intressanta och ifall man inte ifrågasätter sin egen konsumtion så går man nog lite på automatik. Man kan upptäcka mycket genom att analysera matutgifter.
Problemet med att köpa billig mat är att det brukar vara ganska kass kvalitet som jag upplever det. Vi lagar alltid mat själva från grunden och bakar en del eget bröd (med vissa få undantag). Äter för det mesta vegetariskt, men också kött ibland (kanske runt 2-4 ggr/månad). Trots det såg jag nu senast att det likförbannat är mjölk/ost/yoghurt som tar upp stora delar av utgifterna på matkontot (jag får återkomma efter att ha räknat ihop kvittona för december nu och se om det förändrats!)
Det som däremot vore intressant ifall jag hade lagringsmöjligheter är att köpa in större partier av basvaror. Det vill säga mjöl, gryn, rotfrukter och liknande.
Kolla gärna in http://backaberg.blogsome.com, en blogg som inspirerat mig en del i att fundera över konsumtionsbeteenden. Vad man behöver köpa, vilka behov det fyller och vilket avfall det genererar osv. Mycket intressant.

Ledsen ifall jag hamnar för långt bort från topicen nu. Men det känns som om frågeställningen TS ställer faller ned precis på sådana här reflektioner.

Så. Utgifter för boende i ett hus utöver det i en hyres/bostadsrätt:
- Uppvärmning
- El
- Sophämtning
- Sotning
- Tömning av trekammarbrunn
- Fastighesskatt
- Räntor/amorteringar (om man har tagit ett lån då.. antar jag)

Vad ligger dessa utgifter på ungefär?
Ställer mig också lite frågande till egen avloppsbrunn. Hur undviker man kväve- och fosforläckage i en sådan, eller är "reningen" av bra kvalitet?

pyromanen,
ja. Det är ju en del utgifter trots allt och förutsätter att ni har väldigt låga eller inga boendekostnader.

edit:
senaste idén om att spara in på pengar är att sluta upp med snusandet och gå ur svenska kyrkan. Då får jag nästan 8000 kr över per år.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #62 skrivet: 28 dec-10 kl 19:33 »
Tobak, alkohol, lotter och andra onödigheter går givetvis bort om man vill leva billigt.

Jag har inte bokfört exakta utgifter för mitt boende ännu, men alla räkningar som har med huset att göra dras från ett specifikt konto, som jag sätter in 4000 kr på varje månad. Om jag räknar bort kostnaden för material till renovering så har tillgångarna på det kontot stigit, dvs kostnaderna för mitt lilla hus på typ 63 taxerade kvadratmeter, men med källare, övervåning med sovrum som inte räknas in i ytan och ett litet uthus, placerat på en 4500 kvadratmeter stor tomt är i genomsnitt mindre än 4000, utslaget på ett år.

Yoghurt, fil, creme fraiche mm gör man med fördel själv, med köpemjölk eller mjölk från en bonde. Betydligt billigare än att köpa färdigt. Billig mat behöver inte vara lika med kass kvalitet, det handlar om att välja rätt råvara vid rätt årstid, och att kunna ersätta dyra råvaror med billigare. Att äta mycket kolhydrater är ett sätt att komma billigare undan, utan att äta dålig mat. Korngrynsris istället för vanligt ris blir billigare och mer miljövänligt, särskilt om man köper i storpack. Givetvis köper man torra linser och bönor, inte på burk. Storpack av allt som håller länge minskar kostnaderna utan att sänka kvaliteten. Att köpa utsäde istället för frön från hälsokosten när man ska grodda minskar kostnaderna, liksom givetvis att grodda själv istället för att köpa färdigt. Vad gäller färska grönsaker får man givetvis hålla sig till dem som det är säsong för, och gärna konservera eller på annat sätt lagra grönsaker från när de är i säsong tills att de är dyra.

Överhuvudtaget så är kunskap, planering och förvaring bästa sätten att minska sina kostnader. Samt att ha en rejäl buffert, så att man kan handla in 20 förpackningar bulgur när kilopriset plötsligt är under en tredjedel av normalpriset, eftersom det är kort datum. Den som har lite kunskap inser nämligen att vissa produkter har väldigt mycket längre hållbarhet än vad som står på förpackningen, men majoriteten av befolkningen är ganska obildad och tror att det är farligt att äta något med utgånget datum, oavsett vad det är.

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #63 skrivet: 24 apr-11 kl 19:50 »
Någon efterfrågade kostnadkalkyl för boendet? Här är mina, ett hus på ca 65 kvadratmeter, uppvärmning med ved, skog finns på den egna marken.

Hemförsäkring 300
Fastighetsavgift 173
Nätavgift för elen 316
Elförbrukning 750
Sophämtning 149
Uppvärmning 100 (bensin till motorsågen, samt el till vedkapen)
Vatten / avlopp / snöröjning 0  (eget VA, ligger vid asfalterad väg)
Sotning 25
Ränta på lån, efter avdrag ~500

Totalt ca 2300:-


Utöver det tillkommer alla andra levnadskostnader.

Mat 1000
Mobiltelefon 169 (Tele2 smart - ring, sms och surfa gratis, tillkommer öppningsavgift för samtal)
Mobilt bredband 89:- (kommer att bli något högre då de dragit färdigt fiberledningen utanför)
Hygien 200
Medicin, läkarbesök 200 (för att nå upp till frikort och högkostnadsskydd)
Tandvård 75
Kläder 300
Olycksfallsförsäkring 120
Bilskatt, försäkring ca 350
Bensin 750

Totalt ca 3300:-

Då har vi 2400:- över, det får gå till reparationer, underhåll, ammortering, sparpengar, nöjen, djurhållning m.m.
« Senast ändrad: 24 apr-11 kl 19:57 av red »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #64 skrivet: 24 apr-11 kl 20:22 »
Och hur gick det nu för London egentligen? ???
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #65 skrivet: 24 apr-11 kl 21:02 »
Oj då, tråden var visst ganska gammal..   :-X
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser