Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  8 000 i manaden orealistiskt?  (läst 14727 gånger)

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #20 skrivet: 10 feb-10 kl 13:55 »
du skalar alltså inte morötter,potatis,palsternacks osv??

I(nte morötter faktiskt, dem bara tvättar jag, men visst skalar jag potäter och palsternacka etc. Men det vägrar iaf mina höns att äta...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #21 skrivet: 10 feb-10 kl 23:35 »
självklart måste hönsen ha hönsmat och det är ju inte så dyrt.
...

Ja, om man med hönsmat menar mat som höns äter.

Däremot är det knappast självklart att höns måste ha "färdigmat" i säck

Kajjsa

  • Inlägg: 162
    • Ångermanland
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #22 skrivet: 11 feb-10 kl 08:15 »
I(nte morötter faktiskt, dem bara tvättar jag, men visst skalar jag potäter och palsternacka etc. Men det vägrar iaf mina höns att äta...
Ger du skalen råa eller kokta? Kokta potatisskal mumsar i alla fall mina hönor i sig och låter väldigt nöjda.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #23 skrivet: 11 feb-10 kl 11:22 »
"Färdigfodret" kostade sist jag kollade under 3:-/kg, hur mycket ägg får man ut av det, mer än ett halvkilo va?, Så runt 5:-/ kilo ägg i foderkostnad om man bara matar med färdigfoder, om man nu har den sällsynta oturen att hönsen inte äter köks-svinn. Sommartid och om man kan få gratis från affär, bageri eller liknande blir det ju ännu billigare. Att man på köpet får ägg från "glada höns" med minsta möjliga miljöpåverkan blir man inte ekonomiskt rikare av, men det är en fin bonus.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #24 skrivet: 11 feb-10 kl 11:31 »
"Färdigfodret" kostade sist jag kollade under 3:-/kg, hur mycket ägg får man ut av det, mer än ett halvkilo va?,

det skulle vara intressant att få veta var du köper foder, för till det priset vill jag ha mitt också :) (om jag inte minns helt fel så senast jag köpte så betalade jag ca 7kr/kg på granngården)


jag har läst en kalkyl för ekologisk äggproduktion i stor skala (3000 höns), där räknar de på 2,6 kg foder/kg ägg. Och en foderkostnad på 3,25kr/kg... men det är ju då köpt i bulk (10-20 ton åt gången) och när man köper de mängderna så får man det mycket billigare än vid 25 kilos säckar som vi "hobbyhönsister" för nöja oss med

produktionskostnaden i den kalkylen blir ca 13 kr/kg, och räknar man med en högre foderkostnad och även räknar in el, nät och andra tillbehör (som blir högre per kilo ägg om man har färre höns) så springer kostnaden per kilo ägg iväg...

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #25 skrivet: 11 feb-10 kl 11:39 »
Ja jag kan inte få det till att det skulle kosta att ha djur. Man kan ju ha djur som hobby, såsom hästar och inte hitta några intäkter, men annars om det inte i första rummet är hobby, så har man ju djur som ger en något mer än nöjet.

Lättast är ju att inte ha mer än man själv behöver och förbrukar, det bör alltid gå ihop.
Ska man ha inkomster från försäljning, blir det inte självklart lönsamt i mycket liten skala, och mycket inköpta insatsvaror.

Själv har jag aldrig upplevt att jag förlorat på lite djurhållning, men jag har och andra sidan inte jämfört min tid med vad jag skulle kunna få om jag tog ett jobb den tiden jag lägger ner.
Och då jag inte skulle välja att jobba den tiden i allafall, så är jag rikare även ekonomiskt på att ha lite djurhållning.

Man bör förståss vara införstådd med att man har en daglig syssla, som måste skötas, och detta att finna en anledning att stiga upp på morgonen är ju inte så dumt. Man måste oxå vara hemma varje dag.



Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #26 skrivet: 11 feb-10 kl 11:43 »
Ger du skalen råa eller kokta? Kokta potatisskal mumsar i alla fall mina hönor i sig och låter väldigt nöjda.

Det är mkt troligt att hönsen gärna äter dem kokta, men jag har resonerat som så att det går åt för mkt el att koka dem  ::), så jag ger dem råa åt grisarna istället.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #27 skrivet: 11 feb-10 kl 12:13 »
Allfoder 25 kg säck ā 159 kr => 6,36 kr/kg. Har man inte högproduktiva höns får man räkna med högre foderförbrukning, låt säga minst 3 kg foder per kg ägg. Då kostar bara fodret till ett kg ägg 19 kr, förutsatt att hönsen bara äter Allfoder.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #28 skrivet: 11 feb-10 kl 12:17 »
Det är mkt troligt att hönsen gärna äter dem kokta, men jag har resonerat som så att det går åt för mkt el att koka dem  ::), så jag ger dem råa åt grisarna istället.
Om du borstar potatisen först, eller bara sköljer om det gäller köpepotatis, den är ju i princip ren från jord från början, så kan du ju koka skalen i samma gryta som potatisen, då tar det ingen extra ström, och dessutom får du lite glädje av näringsämnena i skalen om du sedan använder kokvattnet till sås eller buljong.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #29 skrivet: 11 feb-10 kl 12:29 »
Ja föda upp på endast färdigfoder  blir dyrt, men inte så dyrt så att det inte går att producera egna ägg. Till avsalu så blir det sämre. Varför är anläggningarna så stora?

En hushållsflock kan man föda med en hel del alternativa foder. Inte hade man färdigfoder till ganska hyfsat värpande höns för femtio år sen.

Har man dessutom trädgård (som man förutom höns hade på landet alltid förr) så behöver inte så mycket mat köpas.

Vill minnas att jag köpte 15 kilo spannmål per anka på ett år, för 27 kronor + för 20:- spagetti på ÖB.  Sedan levde de på rester och eget födosök, samt lite mask från komposten.

Färdigfoder får de lite på vintern och när de är små, detta kan betalas med avsalu av en del ägg och ällingar.

En tjugo ankor som slaktas på hösten och ett par hundra ägg blir ju ändå över till eget bruk.

Inte så "lönsamt" men inte ska man behöva skjuta pengar till.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #30 skrivet: 11 feb-10 kl 12:35 »
alternativt kokar man saker med skalet på och skalar i efterhand, med generösa skalare så det blir lite "kött" med till djuren..
Näringsmässigt så är det oftast bättre att behålla skalen under kokning.
Dock opraktist om det t.ex är gryta eller gratäng man vill göra..
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #31 skrivet: 11 feb-10 kl 12:45 »
Köp hel sill, inte i fileer,billigare plus att hönsen får värdefullt käk.

Fiskrens kan man tom frysa in, ifall man nu rensar 20 kilo för att salta in.

Odla spannmåls grodd  i låga  lådor och ställ in till hönsen.

I de trakter jag bor, kan man hitta många kilo spannmål i varje skarp sväng, de överlastade transporterna bruka lägga en sträng i yttersvängen.

Sockerbetor ligger kringströdda överallt.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #32 skrivet: 11 feb-10 kl 12:55 »
Jag har inte tordats räkna på våra djur, är övertygad om att det kostar.. men det smakar ju så attans gott, så då får det kosta!!
I mitt liv så räknar jag djurfoder ( det som köps betalas oftast av mej, det är jag som är orsak till att djuren finns på gården, så då ska jag betala ) på mitt nöjeskonto. Vi bor på en gård där vi odlar en del spannmål och hö, så det betalar jag inte så, men dieseln kostar ju, och tiden skulle kunna gå till ett "betal-jobb. Vårt matkonto är ju då förhållandevis lågt så det får sambon bara " bidrag" till.. ;D
Jag tänker att jag kan välja att köpa en billig korv på affären eller själv göra min korv.. för mej är valet enkelt. Allt jobb som jag lägger ned på djuren räknas oxå på nöjeskontot, för om jag inte skulle tycka det var skoj/värt allt besvär så skulle jag ju kunna välja den billiga korven på affären..
Nog kan du fixa det på 8000/mån, om du har en buffert till oförutsedda utgifter som sagts.. Trasiga vattenledningar o bilar kan ju ställa till en del problem och bör undvikas  ;D
Du kommer att ha hela dagarna lediga? Du kommer att kunna leva ett fantastiskt liv, och har möjlighet att föda upp dina djur bra. Livet behöver inte kosta så mycket i pengar, det är du som väljer, och tid kommer du ju att ha. Go for it!
Vad det gäller leftovers till hönsen - jag jobbar verkligen på att fylla hönshinken, men har problem. Några äggskal och en brödkant, lite potatisskal ( när man skalar potatisen vid bordet går det att kasta det i hönshinken, annars kastas det i "andra hinken" med kaffesump osv) gör ingen höna mätt. Matrester blir ju matlåda, eller morgondagens lunch! Hushållsavfallet blir lite godis bara.. Groddar, brännässlor, rönnbär plockas. Men hönsfodret måste odlas/köpas.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #33 skrivet: 11 feb-10 kl 14:08 »
Skitsnack. Animaliskt avfall är det man har i köpematen.  Vem har pratat om restaurangavfall?

Ingen kan förbjuda mej att ge mina höns mat från mitt kök!!!

Vad är matavfall, den föda som du kokar till ditt djur och inte tänkt äta.
Den föda som du tänkte äta och ångrar dig för du tänker på hönsen.  skulle tycka om det?

Sillrens är absolut inget farligt att ge höns, och nu kan jag inte alla detaljer i lagstiftningen, men får man inte ge dem sillrens, får man då låta dem gå på fodersök?

Man ska nog inte blanda ihop regler för stordrift och hushållsflock.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #34 skrivet: 11 feb-10 kl 14:11 »
Det är fortfarande möjligt att utfodra med exempelvis potatis, makaroner och grönsaker.

ja, men, om man vill följa regelboken, inte bara hur som helst

är det gårdseget matavfall så måste det värmebehandlas (minimum 75°) för att få ges till hönsen. För externt avfall så krävs förutom värmebehandling även tillstånd från jordbruksverket.

reglerna säger också att om man vill samla upp och transportera avfall måste man ansöka om tillstånd hos Jordbruksverket

samt det här till den butik/skola/storkök som överlåter avfallet: "Länsstyrelsen vill också påminna om att den som överlåter matavfall till annat än kommunal avfallshantering, till exempel till en lantbrukare skall anmäla detta till Länsstyrelsen. Länsveterinärexpeditionen har en särskild blankett som kan användas för detta."



Man ska nog inte blanda ihop regler för stordrift och hushållsflock.

nej, det borde de antagligen inte göra, men tyvärr så finns det bara ett regelverk och det är det regelverket djurskyddsinspektören (om man råkar ut för en sådan) går efter...

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #35 skrivet: 11 feb-10 kl 14:23 »
Man får givetvis ge såväl potatis som gryn och annat till höns. Det blir ju inte nån skillnad om jag tänkt laga det till hönsen eller jag tänkt laga det till en människa, precis samma mat.
Matrest blir det ju om jag tänkt äta det men inte gjort det. Annar är det ju hönsmat från början.

Att ta från storkök är ju inte det samma, det är transporterat och inte nylagat och kollat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #36 skrivet: 11 feb-10 kl 14:25 »
ska man ha djur får man följa de lagar och regler som gäller.
man får oxå vara medveten om att det kostar att ha djur.
mina katter har senaste halvåret kostat mig närmare 20.000kr i ENDAST vetrinärkostnader!
sedan har jag ju köpt mat,sand,leksaker med mera...så runt 22.000 senaste halvåret...

katternas mat kostar 112kr/kg.

Var och en gör som den vill, varför köper du inte fläskfile till katten?.
När får katten en mus?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #37 skrivet: 11 feb-10 kl 15:58 »
Iselin; hoppas du inte har katterna för att producera mat, och vad är det för stackars katter som behöver så dyr mat för att må bra?

Tydligen har "färdigfodret" för höns gått upp en hel del sen sist jag kolla, inte så många år sedan. Det här med vad man får mata hönsen med, gäller det även om man inte säljer ägg eller djur för att äta?

Man får väl tappa potatisskalen i närheten av hönsen, jag menar, man får ju inte mata dom med levande insekter, men att släppa ut dom så dom äter varenda levande insekt som dom hinner på går jättebra!

Det med att husbehovsfiska kan man precis som med hönsen beroende på inställning och förutsättningar få en kostnad på nästan ingenting till flera tusen kronor per kilo mat.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

bua

  • Inlägg: 478
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #38 skrivet: 11 feb-10 kl 16:33 »
8000 i månaden utan hyra/amortering tycker jag är mycket. Jag lever på mindre än så och tycker att jag är rik och kan skaffa mig allt jag behöver.

Däremot skulle jag inte lita på att inkomst från kapital fortsätter vara 8000 bara för att det är det idag. Det ekonomiska system vi har nu håller på att krakelera men hur lång tid det kommer att ta innan det faller ihop har iaf jag ingen aning om. Bara att det kommer att se annorlinda ut framöver. Så då är det väl jättesmart att investera i en betald gård, den finns ju kvar oberoende av vad som händer!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #39 skrivet: 11 feb-10 kl 16:35 »
8000 i månaden utan hyra/amortering tycker jag är mycket. Jag lever på mindre än så och tycker att jag är rik och kan skaffa mig allt jag behöver.

Däremot skulle jag inte lita på att inkomst från kapital fortsätter vara 8000 bara för att det är det idag. Det ekonomiska system vi har nu håller på att krakelera men hur lång tid det kommer att ta innan det faller ihop har iaf jag ingen aning om. Bara att det kommer att se annorlinda ut framöver. Så då är det väl jättesmart att investera i en betald gård, den finns ju kvar oberoende av vad som händer!

Ja har det inte hänt att man fördrivet kulaker?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 4 användare (1 dolda)
Eldtroll, Tli, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser