Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin strö  (läst 3609 gånger)

Veronika i Hasslöv

• Kasta inte sten i ett glashus!
    • Halland
    • Mina vovvar
Kanin strö
« skrivet: 10 mar-10 kl 15:15 »
Liten undran har läst i en del kaninböcker att man hellst ska använda tex. tidningar, sågspån och halm.
Men helst inte torv ??? Varför inte?
Jag använder en blandning mellan torv och sågspån med halm ovanpå och min kanin älskar det, han har tidigare haft sågspån och halm hos tidigare ägare. Tror att han gillar det just för att det är rätt grävvänligt och gott och varmt aldrig blött som det annars blir lätt med bara spån.
Någon som har något svar eller komentar på det hela?
Och komentarer som att han blir lortig under går jag inte på för han är lika vit nu som tidigare.

gustos

SV: Kanin strö
« Svar #1 skrivet: 10 mar-10 kl 19:05 »
Jag har hört om fler som använder torv, dels för att som du säger, det suger upp fukt bra, men också för att det blir en riktigt bra trädgårdsgödsel. Om du inte upplever nåt problem med din kanin på torv så ser jag inget som säger att du inte skall fortsätta som tidigare.

staffan.r

• Småland
« Svar #2 skrivet: 10 mar-10 kl 21:37 »
Torv är väl brukat som strömedel ,såväl blandat som rent sen länge av väl kända
uppfödare.Själv använder jag ren kornhalm i storbal,en strålande lösning om man kan.

Veronika i Hasslöv

• Kasta inte sten i ett glashus!
    • Halland
    • Mina vovvar
« Svar #3 skrivet: 12 mar-10 kl 13:02 »
Torv är väl brukat som strömedel ,såväl blandat som rent sen länge av väl kända
uppfödare.Själv använder jag ren kornhalm i storbal,en strålande lösning om man kan.

Tack för era svar!
Blev lite fundersam när det stod att man helst inte skulle använda torvblandningar men inte varför.
Jag använder oxå kornhalm den passar perfekt, vi fick ett väldnigt stort lager från förra sommaren!

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 12 mar-10 kl 20:16 »
Jag tror dels att många kaninböcker är översatta o inte svenska och dels främst för innekaniner. Torv eller torvmix är super!
Kaninuppfödare och pelargontant.

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 15 mar-10 kl 10:02 »
Torv funkar bra hos mig.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 20 mar-10 kl 15:59 »
Kanskle blir det problem med dam om man använder torv utan täckning med halm?  Det kan jag tänker mig vara olämplig för kaniner med känsliga andningssystem och för dammsugande mammor i lägenhet  ;)

Sedan kan man jo funderar över hur snabbt torv bildas och om det är miljövänligt ur detta perspektiv...

Januschka,
som mest använder halm med kutterspan
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser