Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anläggning av nytt potatisland  (läst 13327 gånger)

Iram

• Kråkbackens kaniner
Anläggning av nytt potatisland
« skrivet: 08 apr-06 kl 08:40 »
Jag hade tänkt gräva upp ett potatisland i vår, och jag har lite frågor om hur man bäst går tillväga. Eftersom landet blir ganska stort skulle det gå lättast att hyra en jordfräs och slippa gräva för hand. Men jag har hört att jordfräsar kan slå sönder jorden och förstöra microlivet, hur är det med det egentligen?
Jag har ganska sandig jord här, och jag tror potatis fungerar bra i den men vad behöver jag tillsätta? Har inte mycket egen kompost att tala om.  Räcker det om jag kör hem ett lass vanlig matjord och lägger dit, plus gödsel? Och vilket gödsel skulle ni rekommendera till potatis? Jag har tillgång till hästgödsel, och kogödsel kan man alltid köpa på påse men det kostar förstås en del.
Någon som kan ge mig lite råd? :P

Filip Skräplund

Re:Anläggning av nytt potatisland
« Svar #1 skrivet: 08 apr-06 kl 08:53 »
I år ska jag testa en metod som jag sett beskriven på flera håll.
Har en sandig kulle  ;) med ett ytlager av svartmylla, med lutning åt söder.
För några år sen var jag på samma spår och lade ut ett tjockt halmlager direkt på kullen
för att kväva ogräset i form av nässlor mm.
Nån potatis blev inte satt då men i år ska det bli av.
Har lagt upp ett stort lager med gräsklipp strax intill.

Tänkte bara sätta potatisen direkt på marken när den blivit uppvärmd och sen på med ett lager gräsklipp.
Allteftersom blasten kommer upp fyller jag på med mer klipp, och då blir det väl färskt sådant.
Ska funka bra säger dom som provat.
Vi får väl se då.
Man slipper iaf böka om i jorden.
Lämpligt täckmaterial är gammalt hö, halm, gräsklipp, kanske sågspån också.
Möjligen sand om jorden är lerig.

Tanken är att när jag fått tillräckligt ogräsfritt ska slänten planteras med täta grupper av stora perenner.
« Senast ändrad: 19 apr-06 kl 08:50 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Suresh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 apr-06 kl 09:13 »

(...)

Har en sandig kille med ett ytlager av svartmylla, med lutning åt söder.

(,,,)

Lutar han? Och varför alltid åt söder? Jag hade förstått om han lutade åt vänster, tex om han var låghalt, men varför följer han väderstrecken? Muslim?

Skämt åsido. På Irland lade de också potatisen på backen och skyfflade jord från mellanraderna över. Tillslut bågnade fälten som hav i storm av meterhöga jordvågor. Tänkte också pröva något liknanande.

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 apr-06 kl 08:04 »
Jag har provat zekes variant på tomater och det blev super  :)
Massor av goda tomater och plantor som mådde bra.
Man slipper att vattna lika mycket för gräset håller på fukten...

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 19 apr-06 kl 08:21 »
jag tänkte bara säga att när jag försökte bryta upp ettgammalt igevuxet land med en rejälgrässvål så var det ett hopplöst företag att försöka använda en jordfräs, den orkade helt enkelt inte fräsa igenom det, så jag fick använda armarna och en grävgrep. Men du kanske har en bättrefräs och om det är sandjord så kanske det också går lättare.
Lycka till ivilket fall ;D ;D

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 19 apr-06 kl 09:02 »
Iram, du kan prova att första året bara lägga ut potatisarna på grässvålen och täcka med ett lager halm. Täck sedan mer och mer när du ser plantorna komma upp. Ett riktigt tjockt lager är ju nödvändigt för att inte de nya knölarna ska bli gröna.

Skörden blir ren och fin men inte jättestor. Å andra sidan luckrar den upp och kväver grässvålen och du kan lättare fräsa eller gräva efter skörden i höst.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

mosesmia

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 20 apr-06 kl 08:44 »
Hejsan
Potatisen verkar inte kräva specielt mycket. Vi har en stor kompost var vi kör allt löv i. En höst körde vi även potatisblasten dit och sen tänkte vi inte mer på det.
Snacka om min förvåning  :o när jag kommer dit nästa höst med löv och det växer stora potatisblast där och snacka om skörden.

Så stora potatisar har vi aldrig fått i vårat vanliga potatisland /Mia

Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Pirum

• -
« Svar #7 skrivet: 24 apr-06 kl 15:34 »
Potatisar älskar kompost :) För hobbyodlaren är kompost odlingssäkrare än gödsel från djur samt givetvis säkrare än konstgödsel (som måste doseras noga för rätt effekt, och även då är det ju dåligt för miljön).
Det kan dock vara smart att inte lägga blasten i komposten om man ska använda den som gödning för framtida potatisodlande. Sjukdomar kan då infektera komposten och skada potatisarna.

caprice

• -
« Svar #8 skrivet: 25 apr-06 kl 18:49 »
Hej Iram!

Sandjord är precis vad potatis gillar - jag har själv odlat tonvis med potatis på sandjord i Dalarna.
Jag förstod inte riktigt om din åker vara igenvuxen? Om det är för stort för att gräva för hand tycker jag att plöjning och harvning med traktor är det bästa - du kan kanske hyra in en bonde i trakten? Att fräsa funkar ju också men problemet är att fräsen slår sönder allt ogräs i småbitar och efter en månad är hela landet totalt fullt med små spriande ogräs. Mycket rensning blir det alltså med den metoden.
Du behöver inte alls köra dit någon matjord för att odla potatis. Sandjord funkar till det mesta och de flesta grönsaker växer bättre i lättare jordar. Däremot behöver du gödsla en del eftersom sandjord inte är så näringsrik, använd den gödsel du har. Men gödsla ändå med försiktighet eftersom potatisen om den får för mycket kväve lätt får en hög blast med nästan ingen potatis under.

Ett alternativ är förstås att inte bearbeta jorden utan bara lägga ut potatisarna och sedan täcka med organiskt material som halm, gräs etc. Det är en väldigt bra metod för att komma igång med jord som inte använts på länge men det krävs ju att man har tillgång till mycket täckmaterial. Men kanske kan du köpa in halm från någon bonde till exempel. Metoden ger en lucker och fin jord och tillför mycket hummusämnen till sandjorden vilket på sikt gör den till en ännu bättre jord för grönsaksodling.

Lycka till!

caprice

Kerstin Linnea

« Svar #9 skrivet: 28 apr-06 kl 15:03 »
Hej känner du nåon som har grisar ???
För jag har hört att dom är klart överlägsna att bearbeta jorden med..Man sätter upp ett portabelt elstängsel där landet ska ligga
och släpper lös några grisar...Tror inte att mycket ogräs pallar en sådan behandling, sen gödslar dom samtidigt som jorden blir "fräst"...

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #10 skrivet: 08 maj-06 kl 20:43 »
Okej, detta verkar som något jag skulle kunna ge mig på men vad gör jag om det börjar blåsa? Jag menar, drar inte halmen/gräsklippet/sågspånet  då och lämnar potatisstackarna i sticket? ???

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 10 maj-06 kl 18:40 »
Det är bara att vattna på täckmaterialet så ligger det nog kvar.
Potäter brukar tycka om vatten.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 1 användare
johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser