Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gammal får honan vara första gången?  (läst 9317 gånger)

Gille

• -
SV: Hur gammal får honan vara första gången?
« Svar #20 skrivet: 29 apr-10 kl 13:28 »
Nej, inte bara för att. Men om man nu vill hålla på med självhushållning, vilket är detta forums grundtanke, kan man inte hålla på att hålla djur som inte producerar något. Värdet på kaninskiten är begränsad, garanterat mycket under foderkostnaden, och något annat producerar inte en vanlig kanin om den inte får ungar. Det skulle vara angorakaniner då, där man kan ta vara på pälsen.

Självklart kan man hålla djur för sällskap, men på det här forumet tycker jag inte man ska klanka ner på dem som försöker vara självförsörjande. Självklart ska man para sin kanin vid lagom ålder, vilket om man har en kanin för köttproduktion definitivt är innan ett års ålder.

Min princip är att lantbruksdjur ska ha det bra så länge de lever och dö så snabbt, stressfritt och smärtfritt som möjligt när det är dags. Och dags är om de inte kan bli friska utan dyr behandling, är för gamla för att bidra till produktionen, har dåliga avelsegenskaper, eller växt till optimal användbarhetsålder om de inte är avsedda att bli avelsdjur.
Det var mest ditt sista "Det har ingenting med kaninens utveckling att göra, utan människans fåfänga." som jag inte gillade... Om man har kaniner för självhushållning är det en sak. Men vi har ju olika intresse i våra kaniner och den ena vaianten är inte bättre/sämre än den andra.
Kaninuppfödare och pelargontant.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 29 apr-10 kl 14:47 »
Det var mest ditt sista "Det har ingenting med kaninens utveckling att göra, utan människans fåfänga." som jag inte gillade... Om man har kaniner för självhushållning är det en sak. Men vi har ju olika intresse i våra kaniner och den ena vaianten är inte bättre/sämre än den andra.
Det med människans fåfänga har inte jag skrivit.

Som jag skrev i andra stycket i det du citerat ovan, självklart är det fritt fram att hålla kaniner för andra syften än självhushållning. Men på detta forumet tycker jag inte att de som inte håller på med självhushållning ska anse att självhushållarna gör fel för att de har kaninerna i produktionssyfte, huvudsyftet med forumet är självhushållning. Det står alla fritt att hålla kaniner på det sätt och i det syfte som man vill, så länge man följer lagar och förordningar.

Ni som inte håller djuren för självhushållning får, precis som vi som gör det, bidra med kunskap och tankar, självklart. Men när det antyds att man inte tar väl hand om sina djur för att man parar dem före ett års ålder, då går jag i taket. Syftet med att bli självhushållande är att, åtminstone på sikt, producera sin mat på ett sätt där det man behöver köpa/byta sig till betalar sig med det man kan producera.

Alla kan ha djur som hobby, men det är inte självhushållning om det inte någorlunda går runt, då är det just en hobby, ibland en ganska dyr sådan. Och dyra hobbies kan man bara hålla sig med om man får in mycket pengar, och det har inget med självhushållning att göra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 29 apr-10 kl 14:57 »
Det var jag som skrev det om fåfänga, och med det menar jag att ofta så är enda anledningen till att utställare väntar med att para kanin-honor att man måste få en bra poäng på honan innan man parar henne så hon kan reggas och man kan sälja ungarna med stamtavla utan lucka. DET tycker jag är fåfänga. För det har inget att göra med att honan är redo att få ungar, utan bara att en domare inte tycker att hon är snygg nog för att få bra poäng.

Och jag sa inte att det ena eller andra sättet att hålla kaniner är bättre eller sämre. Bara att det inte är sant att honor av större raser ska ha passerat sitt första levnadsår innan man parar dom som Pasi skrev.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

« Svar #23 skrivet: 29 apr-10 kl 21:32 »
Kan nog vara på sin plats att läsa på lite om anatomin om kaniner istället för att "tro" att man vet.
Kaniner är som alla djur, individer. Olika med andra ord. kaninhonan släpper inga ägg om hon inte paras eller utsätts för hormoninjektion som sker vid konstgjord befruktning. Kommer inte honan i avel uteblir möjligheten till ägglossning kraftigt nedsatt och till sist upphör den.
För en produktion bör honan sättas i avel vid ca 6 månader. BJ vid 7-8 månaders ålder.
Visst, det kan gå bra att para senare men jag förstår inte varför ni vill vänta ibland i flera år! Är det inte kött ni vill ha?
Gösta

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #24 skrivet: 29 apr-10 kl 22:53 »
Altså! Det var ju inte meningen att dom skulle bli så gamla innan dom skulle få ungar men nu blev det altså tyvärr så. Jag var orolig för om dom kanske inte skulle klara av att föda ungarna och fara illa av det. Därav frågan. Nu gick det ju bra och dom har nog 8 respektive 6 ungar och det ser ut som att dom mår bra så här en vecka gamla.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Gille

• -
« Svar #25 skrivet: 30 apr-10 kl 09:27 »
Det var jag som skrev det om fåfänga, och med det menar jag att ofta så är enda anledningen till att utställare väntar med att para kanin-honor att man måste få en bra poäng på honan innan man parar henne så hon kan reggas och man kan sälja ungarna med stamtavla utan lucka. DET tycker jag är fåfänga. För det har inget att göra med att honan är redo att få ungar, utan bara att en domare inte tycker att hon är snygg nog för att få bra poäng.

Och jag sa inte att det ena eller andra sättet att hålla kaniner är bättre eller sämre. Bara att det inte är sant att honor av större raser ska ha passerat sitt första levnadsår innan man parar dom som Pasi skrev.

/Sara
Förlåt att jag skrev fel citat.
Men vaddå "fåfänga"? Och vaddå "bra poäng"? Och varför skulle inte vi som utställningsuppfödare ändå ha goda kunskaper om när en hona är passande till att avlas på, likväl för de som bara äter upp deras avkommor? Tycker du använder helt fel uttryck och är inne på fördomar om andra...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 30 apr-10 kl 10:28 »
Förlåt att jag skrev fel citat.
Men vaddå "fåfänga"? Och vaddå "bra poäng"? Och varför skulle inte vi som utställningsuppfödare ändå ha goda kunskaper om när en hona är passande till att avlas på, likväl för de som bara äter upp deras avkommor? Tycker du använder helt fel uttryck och är inne på fördomar om andra...

Vi kommer att fortsätta missförstå varandra, så det känns inte som att det är nån mening att jag förklarar mig.
Men jag vet inte hur många gånger jag läst/hört uttalandet "Jag skulle gärna para henne nu, men jag måste ställa ut henne först så jag kan regga". Eller menar du att det är ovanligt?
Jag menar inte att utställare har sämre kunskaper (även om jag blir rätt chockad över de överfeta djur jag ser på utställningar ibland), men ibland avvaktar man med en parning av andra orsaker än att honan inte är redo för en kull. Eller hur??

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gille

• -
« Svar #27 skrivet: 02 maj-10 kl 22:10 »
Jag menar att det är ganska så ovanligt. Och jag har ändå ett av landets största kaninforum och hör det nästintill aldrig där.
Ja, fetma förekommer hos en del utställningsdjur men dock inte i den utsträckning som det förekommer hos sällskapskaniner (där man kan tala om riktig problemfetma).

Elvan

• Bohuslän
« Svar #28 skrivet: 01 feb-11 kl 21:59 »
För en produktion bör honan sättas i avel vid ca 6 månader. BJ vid 7-8 månaders ålder.

Gäller det även gotlandskaniner att det funkar att sätta dem i avel vid 6 månader? De växer ju ganska långsamt och mina honor som nu är 7 och 8 månader gamla känns väldigt små, jag har oavsett tänkt vänta minst en månad till, men vill bara höra lite vad ni andra med Gotlandskaniner tänker.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

peppz

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 10 jun-13 kl 14:24 »
Det brukar gå bra att para två och treåriga kaniner för första gångenutan att det är några problem, med undantag för vissa dvärgar( bla hermeliner)
Och det är inte så mycket valet av större eller mindre hane man kan påverka svårigheten av förlosssning med utan det är snarare antalet unger.
I en liten kull med tex bara en enda unge så har den plats inne i livnodern att växa sig rejält stor och kommer därför bli svårare att få ut medans en stor kull med 7-10 ungar förvisso blir fler, men i stället mindre i storlek, så även om det är fler till antalet att föda fram är det lättare och skonsammare för honan.

Du ökar chansen för en större kull genom att stimulera honan ett par månader inför parning, mycket ljus, och mycket mat varav gärna merparten färskfoder. (hon bör dock inte tillåtas bli fet)
Samt genom att para henne ett flertal gånger under parningsbrunsten.
Lycka till
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser