Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gammal får honan vara första gången?  (läst 9315 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Hur gammal får honan vara första gången?
« skrivet: 10 mar-10 kl 07:00 »
Har två gotlandshonor som av olika anledningar inte har fått ungar änn. Dom är snart två år gamla och jag undrar om dom är för gamla för att få ungar första gången?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Hur gammal får honan vara första gången?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-10 kl 07:23 »
nej de är inte för gammla.
min granne har en bj hane som har varigt igång i avel sedan 05 så de håller länge !!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 10 mar-10 kl 07:46 »
Vad jag har hört är det bäst om de får sina första ungar under sitt första levnadsår, då blir bäckenet mer flexibelt. Men det ska inte vara som med marsvin, att de inte alls kan få ut någon unge. Troligen går det fint om man inte använder en större hane, men det finns en ökad risk för komplikationer, så har jag uppfattat det, men någon annan kan säkert komplettera.

Om de väl får sin första kull och allt går bra, ska det gå bra i framtiden också, dvs lika bra som för andra kaniner, då har bäckenbotten öppnats som den ska, och kommer att göra det i framtiden också. Även om det såklart aldrig finns en 100%-ig garanti för att inget ska gå fel...

Jag hade parat kaninerna, men varit extra uppmärksam på dem vid nedkomsten, har man otur kanske man måste ta bort dem, men troligen inte.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

staffan.r

• Småland
« Svar #3 skrivet: 10 mar-10 kl 19:15 »
Honer bör tas till avel vid 8 -9 månaders ålder även om det går senare men helst inom året.
Mycket beror på honans hälsotillstånd,dvs,fetansättning på organ.

Jonsdottir

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 19 mar-10 kl 12:42 »
När jag köpte min angora hos 'Dalbo Angora' så frågade jag just denna fråga, och hon svarade att det inte var något problem om kaninen får sin första kull sent, men helst innan tre års ålder. Min kanin är 2½ och jag ska para henne här framåt vårkanten efter klippningen i april/maj.

Men allt beror väl på kaninen i fråga... Som sagt finns det ju ingen garanti att allt går bra även om honan är ung.

Hoppas det går bra för dig! :D

MVH
Johanna
Ta inte livet så allvarligt, ingen kommer ändå levande ur det...

If you lack imagination, you can't escape reality, if you lack reality you can't escape the imagination.

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 19 mar-10 kl 17:19 »
Viktigast är att honan är i god kondition (oavsätt ålder). På Kanin-Net finns en liten undersökning om just detta med ålder vid första kullen.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 22 mar-10 kl 13:52 »
Jag skickade PM till Gösta då jag inte tyckte jag fick något riktigt svar här i tråden. Svaret jag fick var:
"Kaniner bör paras inom ett år. Detta gäller honorna! I sitt vilda liv återbildar honorna sina äggstockar vid ett till ett och ett halvt år Om de inte paras. Detta sker oftast även med tamkaniner. Det är ett av naturens sätt att förhindra inavel i kaninsamhället där det bara är alfaparen som står för fortplantningen.
Personligen skulle jag starta om med nya djur."

Hoppas det var OK att sätta in PMet här Gösta

Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 26 mar-10 kl 08:12 »
Jag skickade PM till Gösta då jag inte tyckte jag fick något riktigt svar här i tråden. Svaret jag fick var:
"Kaniner bör paras inom ett år. Detta gäller honorna! I sitt vilda liv återbildar honorna sina äggstockar vid ett till ett och ett halvt år Om de inte paras. Detta sker oftast även med tamkaniner. Det är ett av naturens sätt att förhindra inavel i kaninsamhället där det bara är alfaparen som står för fortplantningen.
Personligen skulle jag starta om med nya djur."

Hoppas det var OK att sätta in PMet här Gösta
Källan till den faktan hade varit mycket intressant! Det var nyheter för mig.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #8 skrivet: 26 mar-10 kl 10:28 »
Viktigast är att honan är i god kondition (oavsätt ålder). På Kanin-Net finns en liten undersökning om just detta med ålder vid första kullen.

Förlåt Gille jag hade missat detta. Men då skulle det ju gå ändå. Måste prova.

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 02 apr-10 kl 00:22 »
Stora raser utvecklas långsammare. Jag har alltid sysslat med dvärgkaniner och där brukar man säga att de ska paras innan ett års ålder. På större raser kan man gott vänta en tag till. Det som händer är att skelettet blir mindre elastiskt och mer fett ansätts kring bäckenet med åldern och detta kan bli problem vid förlossningen.
Har faktiskt aldrig hört att äggstockarna kan tillbakabildas, på något djur. Har läst 25p fysiologi på SLU och det togs inte upp.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #10 skrivet: 22 apr-10 kl 19:57 »
Jag parade kaninerna och se! Här till morgon fick den ena ungar. Jag tror det är fyra stycken  ;D Den andra som jag satte in till hanen dagen efter har börjat bära runt på halm o päls i dag men hon är inte alls rund om magen som Kamomill var. Spännande om även hon lyckades bli dräktig. Ja svaret blev så att: Vist kan tvååriga gotlandskaniner få ungar första gången även om dom är två år.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #11 skrivet: 23 apr-10 kl 11:15 »
Och här till morgon hade Saga fött sina ungar. Jättekul. Hur många vet jag ännu inte men några stycken låg det i alla fall.  :D

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #12 skrivet: 23 apr-10 kl 14:10 »
Ja, du ser, du har ju till o med svaret under din avatar  ;). Lycka till med bebisarna!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #13 skrivet: 23 apr-10 kl 14:56 »
Inga äggstockar kan tillbaka bildas på en fertil hona.
de kan däremot "inaktiveras" hos flockdjur som har ett alfapar.
Men att kaniner har en sådan flockbildning är jag tveksam på...

( 30 hp zoologi..... om det har någon betydelse....)
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 23 apr-10 kl 23:04 »
Inga äggstockar kan tillbaka bildas på en fertil hona.
de kan däremot "inaktiveras" hos flockdjur som har ett alfapar.
Men att kaniner har en sådan flockbildning är jag tveksam på...

( 30 hp zoologi..... om det har någon betydelse....)
Precis samma svar jag fick av en student i Norge.

Pasi

• Så söta;O)
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 27 apr-10 kl 00:36 »
Vad jag har hört är det bäst om de får sina första ungar under sitt första levnadsår, då blir bäckenet mer flexibelt. Men det ska inte vara som med marsvin, att de inte alls kan få ut någon unge. Troligen går det fint om man inte använder en större hane, men det finns en ökad risk för komplikationer, så har jag uppfattat det, men någon annan kan säkert komplettera.

de]

Geller ofta dvärgraser som Hermelin och lilla havanna osv större raser ska i snitt vara äldre innan man kullar dom första gången.
Solo i skogen men har ju djuren.
Hundar katter fjäderfän m.m

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 27 apr-10 kl 11:11 »
Lilla havana är väl ingen stor ras?  ??? Och nej, man bör inte vänta tills kaniner är över året innan man parar dom. Finns ingen som helst anledning. Såvida man inte har utställningskaniner och behöver regga honan innan man tar första kullen, men det är en helt annan femma. Det har ingenting med kaninens utveckling att göra, utan människans fåfänga.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gille

• -
« Svar #17 skrivet: 28 apr-10 kl 22:03 »
Lilla havana är väl ingen stor ras?  ??? Och nej, man bör inte vänta tills kaniner är över året innan man parar dom. Finns ingen som helst anledning. Såvida man inte har utställningskaniner och behöver regga honan innan man tar första kullen, men det är en helt annan femma. Det har ingenting med kaninens utveckling att göra, utan människans fåfänga.

/Sara
Och inte alltid det finns någon anledning skynda sig heller. Föds en hona i februari kanske jag inte har någon användning av henne förrän september året efter. Man tar väl inte en kull bara för att?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 28 apr-10 kl 22:25 »
Nej, inte bara för att. Men om man nu vill hålla på med självhushållning, vilket är detta forums grundtanke, kan man inte hålla på att hålla djur som inte producerar något. Värdet på kaninskiten är begränsad, garanterat mycket under foderkostnaden, och något annat producerar inte en vanlig kanin om den inte får ungar. Det skulle vara angorakaniner då, där man kan ta vara på pälsen.

Självklart kan man hålla djur för sällskap, men på det här forumet tycker jag inte man ska klanka ner på dem som försöker vara självförsörjande. Självklart ska man para sin kanin vid lagom ålder, vilket om man har en kanin för köttproduktion definitivt är innan ett års ålder.

Min princip är att lantbruksdjur ska ha det bra så länge de lever och dö så snabbt, stressfritt och smärtfritt som möjligt när det är dags. Och dags är om de inte kan bli friska utan dyr behandling, är för gamla för att bidra till produktionen, har dåliga avelsegenskaper, eller växt till optimal användbarhetsålder om de inte är avsedda att bli avelsdjur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 28 apr-10 kl 23:33 »
Och inte alltid det finns någon anledning skynda sig heller. Föds en hona i februari kanske jag inte har någon användning av henne förrän september året efter. Man tar väl inte en kull bara för att?

Nej, men det jag reagerade på var att Pasi skrev:
"större raser ska i snitt vara äldre innan man kullar dom första gången"

Och det är inte rätt om man håller på med produktionsdjur, precis som ieenilorac skriver. Visst, nån gång har det dröjt till ca ett års ålder innan jag parat en hona, men det har mer berott på att hon inte varit villig. Tex har jag nu en gotlandshona som är bra precis ett år gammal. Hon var ju i lagom parningsålder kring jul, men eftersom hon bodde utomhus så var hon helt sonika inte sugen. Så nu väntar jag hennes första kull inom ett par dagar.

Jag tycker att 6-7 månader är perfekt ålder för honan att få första kullen. Har dock haft nån hona som fått sin första vid fem månader, på grund av att hon var galet brunstig och var väldigt redo att bli mamma. Och hon skötte sin första kull med glans! (Hon är oxå gottis.)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser