Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sondmata  (läst 6871 gånger)

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
sondmata
« skrivet: 08 mar-10 kl 20:56 »
Hej på er gott folk ;D

Jag undrar när man ska sondmata lamm hur vet jag att jag har hamnat i magen och inte i lungorna?

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: sondmata
« Svar #1 skrivet: 08 mar-10 kl 22:21 »
Har sondate en hel del lam(arbetade på en fårgård med 550 tackor ) har aldrig hamnat i lungorna.
Är man orolig kan man trycka lite försiktigt i början och börjar lammet hosta är man fel.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

annamamman

« Svar #2 skrivet: 09 mar-10 kl 09:22 »
På människor sprutar man in lite luft i sonden, och lyssnar efter kurret i magsäcken med stetoskop. Har dock ingen erfarenhet av sonmatning åt får.

Ulla Krull

« Svar #3 skrivet: 09 mar-10 kl 11:28 »
Jag har sondmatat många lamm och för två veckor sedan upplevde jag för första gången att sonden kom i lammets lungor så detta är ovanligt!

Förklaringen till att det hände detta lamm var förmodligen att det hade varit med om en svår födsel och käken och halsen hade blivit lite "tillknölat". Det var oerhört svårt att få ner sonden i rätt strupe och när det kom ner i luftstrupen så hördes en mycket tydlig andning i behållaren i sonden ände - det var ingen tvekan om att den var fel.
När sonden kommer ner i magen kan det bubbla och gurgla lite så att man ibland undrar om det verkligen är rätt men i alla fall de gånger som sonden kom fel på detta lamm så var det ingen tvekan så det var intressant att få ha upplevt det också även om det var frustrerande i stunden  :)

Sondmatning är verkligen något jag rekommenderar att göra om lammen behöver det och med tanke på hur liten risk det är att hamna fel så ska man inte avstå pga av rädsla för det. Om man inte gör det så kommer lammet troligtvis dö i alla fall om det är riktigt svagt...

Sorno

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 10 mar-10 kl 08:23 »
Får låna den här tråden och tacka så mycket för hjälpen, även om jag inte var frågeställaren. Tur att det finns sådana här forum med mycket svar. :)

Hade en tacka som efter en besvärlig lammning (ett lamm låg upp och ner) fick tre levande små lamm. Vi trodde hon skulle klara det då hon verkar ha en rejäl mjölkproduktion på gång, men icke. Igår eftermiddag, två dygn efter lammning, var det ett lamm som inte ville resa sig upp, och med en svag och avtagande sugreflex.

Efter att ha läst flera trådar om det här på forumet så plockade vi in honom och tillverkade vår egna sondmatare av gummislangen i en sprayflaska. Fick i honom 50 ml lammnäring och tempade honom till 34,6C. Då var han helt iskall i munnen. Trodde det var kört. Tryckte i ytterligare 25 ml efter 1,5 tim. Då var klockan 20:30. En timme senare lyftade han på huvudet själv för första gången, och vid 22:00 började små bräkningar komma. Hade en temp på 35,8C vid den tiden. Sen drack han med egna krafter egna krafter, efter en del trugande dock, 100 ml. Lika så vid 23:00.

Vid 00:00 hade han fått såna krafter att han lyckades väcka mig och berätta att han ännu inte var mätt. Sen sov han gott till 05:30 imorse då han drack ytterligare 150 ml, och återigen nu vid 08.00 fick han i sig nån dl och är uppe i 38,2C. Nu börjar han bli nästan för pigg för den lilla kartongen han fick.  ;D

Återigen, tack. Utan Alternativ så hade det nog inte gott så här bra. Hoppas nu bara han tar sig ordentligt.

Bilden är från när han hade piggnat till vid 23-tiden. Fram tills dess trodde jag det var helt kört.

En fråga är dock hur länge man ska ha honom inne?  Tänker att det vore bra att återbärda honom till sin mor så snart det är möjligt, även om han kommer få födas upp på flaska?

moppe

« Svar #5 skrivet: 10 mar-10 kl 09:39 »
Sorno: Vi råkade ut för precis samma sak med ca samma tider och temp. Vi hittade henne på morgonen och det tog hela dagen innan hon piggnade till lite. Fick vara inne (bodde i badrummet) tills lunch dagen efter ca 1 dygn. Eftersom att det var så kallt ute och vi har "utestall" så fick hon flytta ut i verkstan några timmar och vänja sig vid bara några plusgrader och så kunde man se hur hon klarade det. På sena eftermiddagen flyttade hon ut till tackan med syskon och fick en värmelampa i lamningsboxen. Hon stödmatades i 3 dagar (även en gång/natt för säkerhets skull). Men hon fick och ville gå tillbaka till tackan så det slutade jättebra. Dock hade tackan bara två lamm så då är det lite lättare. Hon är idag en stark tjej.
Han kan gott gå ut till de andra om han är pigg och temperaturen är rätt. Kolla honom ofta bara så inte tempen dippar igen eller tvärtom att den går upp så hon har fått någon infektion till följd av händelsen. Sen är det väl bara att flaska på  ;D

Ulla Krull

« Svar #6 skrivet: 10 mar-10 kl 19:28 »
Det bästa är att ta ut lammet till tackan så fort det är varmt och äter själv.
I bästa fall så tar tackan tillbaks lammet annars kan det gå som för vårt flasklamm Hasse;
Han blev sjuk när han var ca 2 veckor och var så dålig så jag tog in honom för att ha bättre bevakning på honom. Efter 4 dagars kamp mot döden så var han pigg nog att tas ut i lammhuset. Jag hittade hans mamma och syskonet men hon hade glömt honom...
Hon tyckte det var något bekant med lammet, men nej, det stod helt stilla i huvudet, hon kunde inte komma på var hon hade sett honom förut  ::)

Om det är kallt ute så ha gärna värmelampa, fluffig halm och man kan ta varmvattenflaskor under halmen om det känns kallt från golvet.

Sorno

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 10 mar-10 kl 19:56 »
Tyvärr har vi stött på trubbel.

Lammets två syskon avled under natten. De verkade pigga på kvällen och båda hade varit på och diat. De var ju trots allt två dygn gamla. Vi har värmelampa i stallboxen, rejält med halm och det bara några minus ute.

Vi försökte återförena det räddade lammet och tackan i förmiddags, alltså morgonen efter han spenderat natten inne. Tackan verkade acceptera honom till en början, även om hon vara upprörd över att vi plockat  bort hennes två andra döda lamm. Men lammet verkade ha problem att dia från henne och efter 10-15 min försökande så verkade tackan tröttna på honom och började skjuta bort honom och stånga honom mot väggen. Hon ville inte längre stå still och rörde sig bort från honom.

På grund av hennes allt mer aggresiva beteende mot honom vågade vi inte låta honom vara kvar hos henne utan tog in honom igen. Då hade han blivit slöare och tappat något i temperatur igen. Idag har han flaskmatas och har tagit sig igen. Han kissar och bajsar och viftar på svansen, speciellt när han står på en matta. ;D

Så nu står vi med ett övergivet lamm och en tacka med rejält juver och utan lamm som diar.  :(

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 10 mar-10 kl 22:38 »
Försök att hålla tackan, eller bind upp henne så att hon inte kan stånga lammet (i en egen box). Har själv ingen erfarenhet ,men vet att det finns många som lyckats med detta. Det verkar kunna ta några dagar upp till en vecka innan vissa tackor veknar, men det jobbet kan det ju vara värt för att slippa ta hand om ett flasklamm hela säsongen. Det finns fler trådar här om samma ämne. Starta gärna en egen för att få mer tips och råd, då rubriken på denna inte riktigt stämmer med ditt bekymmer.
MVH
Pigan

Miss Evil

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 10 mar-10 kl 23:24 »
Hade en tacka som fick två lamm o stötte bort det ena. Hon fick stå bunden med lammen i en box.  Efter säkert en vecka så gick det bra. Men detta lammet diade alltid med rumpan åt andra hållet så att inte tackan kom åt att nosa. Skönt när lammen kan växa upp med de andra fåren och lära sig att vara får.
Konstigt att lammen dog. Har de diat verkar det konstigt att de dog så fort. Brukar sätta mig bredvid tackan och hjälpa till så att jag verkligen vet att det är en spene den fått tag på. Testar även att mjölka båda spenarna så jag vet att det kommer mjölk. 
Jag håller med nyckelpigan om att sätta fast henne, bäst för båda parter. Och har du inte tid att hänga i stallet hela dagen så får hon stå fastbunden i boxen med lammet därinne. Lammet måste först förstå hur den ska göra och du behöver säkert mjölka så att inte juvret är så spänt.
Lycka till  :)
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

hustran

« Svar #10 skrivet: 11 mar-10 kl 18:16 »
Hmmm, jag får försöka igen.Att ha en adoptionsgrind löser många problem. Siltbergs har sådana. Du slipper binda tackan (alltid olycksrisk) och både tacka och lamm mår bra. Att stressa både lamm och tacka var gång du vill "mata" gör att du och fåren får en fel inställning till diandet, tror jag. En tacka förberedd på trillingar borde ha mycket mjölk och kanske hon veknar när hon känner trycket lättna. Dessutom skulle jag mjölka ur och spara. Lycka till.

Ulla Krull

« Svar #11 skrivet: 12 mar-10 kl 07:56 »
I detta läge tycker jag att du ska försöka sätta fast tackan och inte ge upp.
I snitt tar det 5 dagar innan de veknar (enl internationell undersökning) så en vecka är inte ovanligt.
Jag brukar mjölka ur juvret ganska ordentligt några gånger om dagen så att det inte blir ömt och spänt när lammet ska leta efter mjölken och så kan man ju mata lammet med det eller frysa in  :)
Sen är det bara att sitta på huk med en ängels tålamod och försöka få lammet att ta spenen samtidigt som tackan kanske hoppar och far...

Lamm kan dö av många skäl men ett skäl kan vara att de inte får i sig något när de diar. En del lamm har fel sugteknik eller så kan tackan ha klumpar i mjölken (ej mastit) som gör att de inte får i sig något. Dessa lamm brukar man kunna känna igen på att de försöker äta ofta och lite frustrerat, att de kanske byter spene ofta.
Det är alltså viktigt att se att lammen verkligen blir nöjda efter att de har ätit, runda om magen och se lite mysiga ut.

moppe

« Svar #12 skrivet: 12 mar-10 kl 08:41 »
Hade också en tacka som inte ville veta av sina lamm alls. Jag band upp henne men det hindrade inte hennes ben att gå som trummpinnar. Däremot blev hon lugnare när jag tog tag i pälsen vid nacken/halsen. Det verkade som att det fanns ett särskilt ställe som lugnade henne. Jag provade mig fram och varje gång jag fick tag på samma ställe och höll ganska hårt så stog hon ganska lugnt. Det tog bara en dag och sen gick det motvilligt men bra när lammen diade även om hon var lös. Efter ett par dagar så var hon som vilken mammig tacka som helst :)

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 13 mar-10 kl 19:15 »
Hur går det? ???

Sorno

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 14 mar-10 kl 13:39 »
Vi misstänker att tackan har en kronisk juverinflammation då det finns flera hårda partier i juvret. Antar hon har haft inflammation tidigare lammningar, vilket man kan känna sviterna av nu. Det är hennes första lammning hos oss, så vi vet inte vilka problem hon haft tidigare.

Hennes mjölk såg dock bra ut och hon har inte haft feber.  Men av någon anledning så har hon ju inte lyckats ge tillräckligt med mjölk till sina lamm. Antingen pga av juverinflammationen eller att lammen haft svårt att komma till - såvida de inte dött av någon annan anledning, som att de fått en smitta då tackan gick och fick diarré dagen efter lammen hade dött.

Med den bakgrunden beslutade vi iaf att låta tackan gå i sin, och att lammet får äta ersättning eller ev. försökas adopteras bort vid nästa lammning. Under veckan har han fått sova i vårt skafferi som håller ett par plusgrader, och nu de sista dagarna har han spenderat dagarna ute i hagen med de andra fåren det det varit sol med fint väder. I dag har vi dock inrett en ny box i fårstallet dit vi flyttat värmelampan från lammningskammaren, så det blir premiär för honom i natt att sova "ute".

När han väl började äta ordentligt från flaska så gick det dock snabbt att lära honom dia från en nappflaska som är upphängd vilket är skönt. Så nu har han dels en lite lammbox i hagen med mjölkbar och en i stallet dit vi får bära honom till kvällen. Vågar inte ha honom ute under natten då resten av fårflocken väljer att stanna ute hela nätterna.

Så har det gick iallafall så här långt. Han är ordentligt pigg och har börjat växa till sig så smått.

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 14 mar-10 kl 21:26 »
Tråkigt med tackan, men härligt att höra att lammet har tagit sig! Hoppas för er skull att det går bra med adoption till någon annan tacka!

Ipidia

« Svar #16 skrivet: 28 mar-11 kl 23:44 »
Kära nån...

Vi har gått och väntat och väntat och blivit allt nervösare inför vår första lamning. Så plötsligt idag kom tre lamm inom en tiimme. En tacka fick två bagglamm i rask takt, varav det ena var dubbelt så stort som det andra. En annan tacka hade då precis fått ur sig en pytteliten ynklig varelse till tacklamm. Detta var vid ettiden idag. Nu är klockan halv tolv och pyttelammet ligger i en låda i badrummet.

För en liten stund sen provade vi att sondmata henne. Det verkade gå bra till en början men när vi skulle dra ut slangen verkade en del av mjölken hamna fel. Det kom ut lite ur näsan och hon fnyste och hade sig. Min man fick lite panik och trodde att vi fyllt lungorna på henne, så han vände henne upp och ner och sög ut mjölk ur nosen på henne. Det kom en hel del. Något måste hon dock ha fått i sig eftersom hon bajsade lite och magen känns lite rund. Nån som vet om hon kan ha farit illa av mjölken som kom upp genom nosen? Är det risk för att hon har fått nåt i lungorna och vad händer i så fall? Lunginflammation?

Sen har vi ett problem till. Tackan vill inte släppa fram varken lamm eller oss till juvret nu. Vi lyckades mjölka ut lite råmjölk tidigare idag som vi petade i lammet med en babynappflaska, hon var dock inte särskilt intresserad av att suga, utan jag fick liksom trycka i henne lite åt gången. Hursomhelst så är tackans juver stenhårt på ena sidan, och förmodligen har hon ont av det eftersom vi inte får röra henne. Han som vi köpte henne av sa att hon bara mjökade på ena sidan förra året, och såhär i efterhand var det antagligen ett misstag att ens betäcka henne, men men... Så, vad ska vi göra? Ska vi försöka återförena lammet med tackan (om det klarar sig) eller är det bättre att låta henne sina? Hur gör man i så fall, bara låta henne vara eller ska man försöka mjölka ur lite grann för att lätta på trycket?

En fråga till: Nu fick lammet lammnäring i sonden. Hon har bara ätit högst en halv deciliter råmjölk innan. Jag tvivlar på att jag lyckas mjölka tackan när jag är ensam så det är först imorn kväll som jag kan erbjuda lammet lite mer råmjölk. Är det för sent då tro?

Hoppas nån orkar hjälpa oss med dessa frågor. De böcker jag har läst om fårskötsel har inte varit så himla detaljerade märker jag nu...
På tal om det får någon vänlig själ gärna skriva i detalj hur man ska bära sig åt när man sondmatar. Hur långt ner ska sonden? Hur mycket ska man hälla i? Viktiga saker att vara uppmärksam på, etc? Vi fick liksom pröva oss fram med bara lite bilder och några torftiga anvisningar till hjälp.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 29 mar-11 kl 00:36 »
Hej! Har aldrig sondmatat men jag tycker du ska försöka få lammet att dia om nu lammet verkar piggare efter sondningen, vilket den borde bli. Blir alltid lättare än att ha flasklamm. Har du tagit bort lammet från tackan vill det oftast inte ha det sen. Fånga tackan med tex herdestav eller försök få tag på henne bakifrån när hon står och äter något gott. Har du ett fårhalsband, funkar med hundhalsband, sätt fast ett koppel, bind tackan kort mot en vägg så du kan hålla emot med benet mot väggen och sätt fram lammet. Buffa det lite i baken och se om det letar spene. Då kan du hjälpa genom att ligga på knä, hålla fast tacken med din sida och skjuta in spenen i munnen på lammet. Se till att det kommer mjölk, du kan ta lite på fingret och stoppa in i munnen på lammet. Har du gett den selen? Det har hjälpt mig vid små och svaga lamm. Lammet klarar sig på en spene men du borde inte spara tackan fler år( har själv det dilemmat med en tacka). Ha bara tackan bunden eller i en liten box så du lätt får tag på det. Har du henne inte bunden hela tiden ska du inte ha lammet hos henne förräns hon acceptera det. Jag hade just en ungtacka bunden i tre dagar innan hon gillade sitt lamm. Skynda på proceduren genom att hålla fram någon annans lamm och ta bort det egna. Då blir genast hennes bättre: Lycka till.
Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Ipidia

« Svar #18 skrivet: 29 mar-11 kl 09:39 »
Hon är piggare! Just nu tassar hon runt bredvid mig på golvet och bräker lite då och då (vilket hon inte orkat tidigare). Men hon är så ynkligt liten och hon äter inte själv. Jag har fått mata henne med en gummituta, för flaska vill hon inte suga på än så länge. Jag tror ändå jag behåller henne inne ett tag till. Det hade ju varit så mycket enklare om tackan tog tillbaka henne och lät henne dia, men det känns inte som att det kommer funka som det är nu.
Funderar på om hon kan vara för tidigt född eftersom hon är så otroligt liten trots att hon var enfödd. Sondmatningen och gummitutan har ju uppenbarligen gett resultat, men vi får nog ta en timme i taget.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 29 mar-11 kl 10:15 »
Ju längre du har lammet bortas från tackan ju svårare är det att få henne att acceptera det igen!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
Alexander G

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser