Undrar lite hur ni bar er åt, och om djurens beteende.
Jag skaffade nämligen en ny bur åt mina vaktlar för ett litet tag sedan. I buren fanns en "grotta" och i mina ögon ett rena rama ruvarparadis om man ska snacka om tamhöns. Mörk och undanskymt. Jag har även ökat på proteinmängden i gruppen som går i den buren. I början var det som vanligt, låg ägg lite här och där på golvet, men på senaste dagar har jag fått ett ägg för lite! Så löft jag på grottgrejen och hittade då att en höna gått och gjort ett fint bo och lagt äggen i, hon hade tagit lite halm och "gömt" något av äggen också.
Idag har det varit lite halvkaos... En av hönorna är skitförbannad på tuppen och jagar iväg honom när han kommer nära eller vistas nära grottan, låter sig inte paras med honom. För övrigt så är resten av hönorna mycket inne i grottan och även tuppen vill försöka och går då in och spelar högt flera gånger om. Särskilt en höna går ut och in mycket och kan ibland stanna länge där inne. Har ingen aning om vad hon har för sig där inne.
Försökte fota redet (dålig skärpa då jag inte kunnat se utan bara knäppt in i hålet på känn)...
Finns det någon chans för att jag kan få en ruvvillig japan, eller har de helt enkelt bara en coco i huvet period?

Hur ska jag göra om en höna visar sig spara upp ägg och vilja ruva? Ska jag flytta undan de andra hönorna och tuppen?
De står vid ett fönster så vårsolen skiner in på dem var dag...