Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det inte dax att döpa om "hobby odling" till småskalig bi odling ?  (läst 4582 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Är det inte dax att döpa om "hobby odling" till småskalig bi odling ?

Om man kunde höja nivån på diskussionen och använda positiv laddade namn för de olika grupperingar så kanske man kunde sluta kasta skit på varan.
Då kunde vi satsa på det vi alla brinner för , bin & bi odling .

Stor odlarna kunde med sin krav för ergonomi och lätt hanterade bi gårdar jobbar för att skona ryggar och knän . Hitta nya lösningar för att minska tids åtgång så att det små skaliga kunde ta klivet upp och bli stor skalig.

Den små skaliga bi odlaren kan mickla på med sina ibland , konstiga lösningar. För blixten kommer att , för eller senare slå ner  med ett full träff med något som stora & små skaliga bi odlare har nytta av !

mvh mr bart  :P

« Senast ändrad: 27 mar-10 kl 00:30 av MrBart »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Drönarn

• Gästrikland
yes !

Problemet är bara att i vissa kretsar som finns det bara biodling XL och XXL

De har glömt de små storlekarna de själva växte upp i och nu kastar de skit på ett föraktfullt sätt

Småskaligt ska det heta och då är storlekarna flexibla jajjamensan

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Det är ju ett stort spann i så fall på olika typer av biodlingar. Jag känner stora skillnader här och skulle inte i min värld kunna använda vilka kupor och ramar som helst till de 15 smh jag har idag.
Det är jättestor skillnad på några kupor hemma och de som vill växa men ändå är små och så gapet upp till de där som vill vara mera än andra trots att bara några få lever på sin biodling.
Det är snarare så att det är fel på begreppet "yrkesbiodling" eftersom vädigt få är yrkesbiodlare.
Men om man har riktigt många kupor och driver sin biodling vid sidan om sitt företag så anser jag då själv att man bedriver rationell biodling. Skillnaderna i denna sk småskaliga är hur rationell man är och hur ekonomin är baserad i odlingen. Den del som SBR bedriver som kallas näringsbiodling är nog ett mycket justare begrepp för många.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Ja, "näringsbiodling" känns schyst liksom. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Gideon i Roslagen

I Finland så har dom testat med sportdryck baserad på honung. Vore det inte en bättre produkt att satsa på för den lilla biodlaren.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Absolut! Jag har även funderat länge på energybars med honung och framf. pollen för skrotlyftare. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

ersam

• -
Varför inte försöka undvika att ladda begreppen med värderingar istället?

Förslag på definitioner:
Hobby/Amatör = nått man gör på sin fritid
Yrkesmässigt/Proffs = kopplat till sitt förvärvsarbete. Anställning eller f-skatt.
Småskaligt = mindre än 15 samhällen*
Storskaligt = mer än 15 samhällen*

* Skatteverkets definition var gränsen går.

I min värld kan man driva en storskalig biodling på hobbybasis om man har sitt förvärvsarbete någon annanstans. Men så lätt är det inte för har man över 15 samhällen så betraktas man som yrkesmässig och ska ha f-skatt.

Men i vilket fall alla glada hobby- och amatörbiodlare sträck på ryggen! Att göra nått på sin fritid är minst lika "fint"!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Ju flera kategorier desto mera chafs så varför göra problemet ännu större än vad det är.
Problemet är inte vad vi kallar oss eller hur många kupor vi har. Problemet är svansföringen hos individer med många samhällen och alla dessa grupperingar, seriösa och oseriösa, buffliga och pragmatiska.
Jag ser en tydligt skillnad på "mjölkbönder" som skolat om till biodling och biodlare som vuxit från ingenting oavsett hur många kupor de än har.
Kategoriseringen idag är snarare efter organisation och organisationsgnissel, olika sätt att försöka föra över binäringen så att den hamnar inom jordbrukssektorn så att man kan söka EU bidrag för denna näring. Det har sista tiden handlat väldigt lite om biodling och väldigt mycket om näringen och hur man skiftar in den i jordbrukssektorn för att få anslag till olika projekt.
Att sedan någon utan direkta kunskaper anskaffar bin eller något samhälle och ställer en massa mystiska frågor behöver inte betyda katastrof som många tror.
Men vi andra kan göra otroligt mycket nytta genom att försöka hålla informationsnivån på ett relativt stabilt plan och vägleda på ett sådant sätt att man lättare flyter in i denna magsiak väld av gamla prylar och gamla värderingar. Hela området kräver förnyelse och gamla bigubbar får faktiskt hålla andan och inse att vi lever i en föränderlig värld där deras tid och start och nutidens tid och start är lite olika.
Materialet och metoderna har förändrats, även de som börjar med biodling använder nya material och skaffar större grejjer och utbudet på prylar är billigare och större.
Det har hänt mycket bara de senaste 5 åren, med nya organistaioner, nya odlare, tillväxt sedan år 2000 då antalet odlare minskade drastiskt av olika orsaker.
Men det här är bara början på förändringsarbetet och skiftet från gammalt material till nutida kommer att gå fort. Även SBR kommer att gruppera om och försöka få de som har potential och möjlighet att växa att få göra det för att producera avläggare, paketbin, support till en verksamhet och näringsbiodling som blir bestående.

Man kan ha 10 samhällen och faktiskt vara proffs på sin sak! Så ordet hobby kan vi lägga på hyllan! 

« Senast ändrad: 10 mar-10 kl 08:24 av Sten-Åke Lindell »

Lars i skogen

Småskaligt = mindre än 15 samhällen*
Storskaligt = mer än 15 samhällen*

* Skatteverkets definition var gränsen går.

Vill bara påpeka att någon sådan gräns inte finns längre. Det är en spridd missuppfattning annars, men nu för tiden spelar antalet samhällen ingen avgörande betydelse för hur skatteverket ser på saken.

ersam

• -
Vill bara påpeka att någon sådan gräns inte finns längre. Det är en spridd missuppfattning annars, men nu för tiden spelar antalet samhällen ingen avgörande betydelse för hur skatteverket ser på saken.

Jo den gränsen finns faktiskt! Efter en diskussion på BFs sida så skrev jag till Skatteverket och frågade. De sa att regeln fortfarande gäller. Jag hävdade att den inte gjorde det men fick själv gå ur diskussionen med svansen mellan benen.  :-[

Är man fler i familjen så kan man ha desto fler samhällen.  ;)

Har bytt dator och har förlorat några mail. Men jag lovar att försöka lägga ut det!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Varför någonsin kontakta skattemyndigheten och fråga?

En egenföretagare skulle aldrig i världen kontaktat skattemyndigheten när det finns så många andra vettiga instanser att kontakta som ger dig ett mera sammanhängande svar till den verksamhet du bedriver.
Har man tillgång till en revisor, ekonomitjänst eller ekonomisk rådgivning är det dem man skall bolla sina affärer med och försöka finna ett affärsmässigt upplägg som fungerar.

Hur många egenföretagare har skatteverket som skatteplanerare/rådgivare?  8)

Frågan är absolut självbesvarande!!

Det finns utbildning i entrepenörskap också och i att lyckas i affärer.

ersam

• -
Det kan finnas en poäng att prata med Skatteverket - trots allt är det de som bestämmer. Det är inte så skoj när de står utanför på uppfarten!  (:)

Bifogar mail som visar att har man över 15 samhällen bör man registrera firma. TILLÄGG:Bifogningen kom inte med finns i inlägg nedanför!

Personligen så vinner jag såpass mycket att ha det på hobbybasis då jag köpt utrustning privat, socker svart och säljer till privatpersoner.

Dessutom räknas alla djur in som hobby vilket det inte gör om jag hade haft firma. Så hund-, katt-, får- och hönsmat och övriga kostnader för veterinär och liknande går att dra mot försäljningen av honung. Det blir bra mycket honung innan det är betalt.

Sten-Åke! Håller helt med att man egentligen inte ska ha med Skatteverket att göra. Svart honung smakar precis lika gott!  8)
« Senast ändrad: 10 mar-10 kl 15:13 av ersam »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Det handlar inte om bara svart honung, en revisor ställer krav på att du får avsättning och har ett avtal om detta. HF t ex har ett sådant avtal som visar detta mha medlemskapet i SBR.
Det finns ingen som räknar burkar eller gömmer burkar under sängen ... en försvinnande liten del blir förstås gåvor, smakprov och ev representation vilket är helt enligt reglerna.

All verksamhet skall beskattas om inkomsterna överskrider ett visst belopp, t ex 5.000 sek (nu vet jag inte beloppet och bryr mig inte). Men vad du sysslar med är totalt ointressant! Har du fått någon annan information så är den felaktig även om den kom från Skatteverket.

En fördel med att beskatta och att man också får göra avdrag för/skriva av sina omkostnader och investeringar.
En fördel med att vara momspliktig är att man får göra avdrag för ingående moms, t ex 25% på materiel.

Ett exempel på inköp: slunga 30.000 inkl moms.

Privat: 30.000:- i skattade slantar (hur många timmar får man jobba för det?)

Företagare: 30.000:- (- 6.000:- moms) = 24.000:- avskrivning 8.000:-/år i 3 år.

Skulle man tagit ut lön i företaget t ex 30.000:- måste man lyfta 43.500 brutto varav 13.667:- blir arbetsgivaravgifter, 13.485:- blir Preleminärskatt. Företagats kostnader blir 57.172:-
Räknat på Preleminärskatt 31% (min är betydligt högre!!), A-skatt 31,42% (jag tror 2010 är 32,70%)

Skillnaden är total, bara att välja: 24.000:- eller 57.172:- (snarare en bit över 60.000 ...)

« Senast ändrad: 10 mar-10 kl 14:37 av Sten-Åke Lindell »

Abigail

Det stämmer allt det där med en gräns på 15 samhällen enl skatteverket. Läste den diskussionen på BFs forum. Ganska logiskt att det finns en gräns. Har man 14 samhällen och det ger en inkomst som skulle vara beskattningsbar så blir det ändå att man köper dator eller något annat till sin verksamhet som man kan dra momsen för.

Man kan ju vänta med att dra in skatteverket tills man måste registrera sig men när man väl är registrerad så är de inte den fiende som många inom alla möjliga branscher vill göra gällande. Jag har haft företag i annan bransch och upplevde aldrig skattemyndigheten som en fiende. Varje gång man lyfter på luren för att fråga revisorn om något så tickar hundralapparna iväg, av skattemyndigheten får man gratis hjälp. Kanske var jag nöjd med skattemyndigheten eftersom jag inte försökte trolla bort några vinster med tveksamma avdrag  o:)

På kursen fick vi lära oss att det var 15 kupor på fastigheten som gäller, inte p 15 per person.

ersam

• -
Verkade inte som min bifogning funkade gör nytt försök!

ersam

• -
Ska också göra ett förtydligande. Eftersom jag har det som hobbyverksamhet så hanterar jag inte "svart honung". Mina utgifter för hobbyverksamheten har hittills varit större än intäkterna. Underskott i hobbyn kan sparas i fem år och avskrivning funkar precis på samma sätt fast jag tror det heter förslitning.

Skulle man göra vinst - alltså mer pengar in än ut (kom ihåg utgifter 5 år bakåt i tiden) - så ska de skattas från första kronan.

ersam

• -
Reglerna funkar bra om man som vissa - ingen nämnd ingen glömd - startar rejält redan från början. "Smyger" man igång verksamheten blir det desto lurigare. Så här blir man "yrkesbiodlare" om man börjar i liten skala: Exemplet utgår från hur vi gjorde hemma och skulle tvingats göra för att kunna få f-skatt. År 1 och 2 stämmer med verkligheten senare är uppdiktat men skulle kunna vara verklighet om vi inte gav upp.

År 1. Inköp av 4 st avläggare. Samt kupdetaljer för 16 samhällen. Ingen honungsskörd. F-skatt beviljad. 0 kr i vinst. Pengar tillbaka på momsen.

År 2. 100% vinterdödlighet. Inköp 3 samhällen + drottning. 2 avläggare. Inköp slunga och materiel. F-skatten ryker eftersom vinstsyfte inte kan visas eller att man har över 15 samhällen. Momsen betalas tillbaka. Honungsförsäljning för 1000 kr (momsfritt eftersom hobby). Ansökan ska då göras för ny f-skatt och begäran om omprövning av år ett. Den avslås.

Här är uppdiktat men skulle kunna varit fortsättningen:

År 3. Fler samhällen köps in och nya avläggare görs. Totalt 12 samhällen. Honungsförsäljning 10000 kr (momsfritt).  Fortfarande ingen vinst för hobbyverksamheten. Ansökan ska då göras för ny f-skatt och begäran om omprövning av år ett och två. Den avslås.

År 4. 15 samhällen! Försäljning för 15000 kr (momsfritt). Ansökan om ny f-skatt lämnas in och begäran om omprövning av år 1-3. Avslag.

År 5. 16 samhällen och lite vinst! Ny ansökan om ny f-skatt lämnas in och begäran om omprövning av år 1-4. Detta beviljas! Moms återbetalas då retroaktivt för år 1-4 samtidigt som den försäljning du tidigare haft som var momsbefriad beläggs med moms du ska betala.

Risken är alltså stor att har du runt 15 samhällen och drabbas av vinterdödlighet så får du lämna tillbaka f-skatten. Eller om det är ett dåligt honungsår med liten försäljning.

Ulric Eriksson

• Gäst
Är detta verkligen korrekt? Det brukar ju vara längre sikt än så när skatteverket ska avgöra vad som är näringsverksamhet. Att en biodlare skall flipp-floppa fram och tillbaka mellan hobby- och näringsverksamhet beroende på vädret enstaka år verkar orimligt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Näe, så här j*a krångligt är det inte ...

ersam

• -
Ett enstaka år är knappast avgörande. Men uppfyller man inte kraven för yrkesmässighet så återkallas f-skatten.

Precis så krångligt är det. Vem här har haft två tjänstemän från Skatteverket hemma som synat verksamheten och berättat hur det ligger till?  (:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser