Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bärande väggar i gammal timmerhus?  (läst 30065 gånger)

palledansk

• Värmland
SV: Bärande väggar i gammal timmerhus?
« Svar #20 skrivet: 10 mar-10 kl 08:02 »
Hopp o hej!
Tacksam för alla synpunkter.
Kanske uttryckte jag mig lite oklart; detta är än så länge ett tankeprojekt, där vi försöker utreda alla för o nackdelar.
Jag har full förståelse - och instämmer till viss del - i detta med att bevara det gamla.
Men om man kan kombinera det gamla med ett modernare och kanske mer praktiskt boende så varför inte? Vi har letat kapell, vi har letat allt som äberhuvudtaget är beboligt, tro mig. Nu har vi hittat rätt ställe till rätt pris. Nu skall vi göra det bästa av det, utifrån våra behov och med all hänsyn och respekt till det gamla som överhuvudtaget är möjligt.

Vi har ännu inte kollat vilka av innerväggarna som är timrade, misstänker att det är två st, de andra två är nog senare påfund eftersom det verkara vara skivor bakom tapeterna.
Dom -troligen - timrade innerväggarna är ca 10-12 cm tjocka, övriga ca 3-4 cm.
Takstolarna vilar på ytterväggarna, vinden helt öppen mao.

Återkommer med ritning som någon efterlyste.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Rödskägg

• Småland
« Svar #21 skrivet: 10 mar-10 kl 08:35 »
3-4 cm? japansk risvägg
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Tapio

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 10 mar-10 kl 09:01 »
Halaj!

10-12 cm måste vara reglade väggar. Du kan alltså blåsa rent hela planet om du vill. Detta utan att uppröra byggnadsvårdarna det minsta. Alla blir glada.
Sedan, om 15 år, när öppen planlösning är passé och du blir hånad för att du föll för trenden kan du bara sätta tillbaka dem.

//T

Rödskägg

• Småland
« Svar #23 skrivet: 10 mar-10 kl 09:59 »
15 år? kommer det dröja så länge?

Henry David Thoreau

Tapio

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 10 mar-10 kl 12:24 »
Halaj!

Lite svårt att säga, för det hänger ihop med annat också.
Den rådande trenden är ju att säga att man älskar att laga mat samtidigt som man bara äter mickrad billys pan pizza på vardagarna. Men på helgen, då jävlar, då skall det lagas mat!
Och det är här den öppna planlösningen kommer in.
Det är ju perfekt, vid mingelpartyn och parmiddagar, att värden/värdinnan kan konversera/ underhålla sina gäster, sippa på ett glas vin och röra om i grytan. Allt på samma gång!

//T

Gep

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 10 mar-10 kl 13:28 »
Jag har bärande timmerväggar som är 8 cm i mitt timmerhus. Betydligt klenare än ytterväggarna alltså. De kan mycket väl ha varit 10-12 cm innan jag klädde av dem.
Huset kom från södra Småland, traditioner och välstånd påverkade
säkert dimensionerna.
Jag flyttade mitt timmerhus och passade på att dela det på mitten
och skjuta in en modern bit i mitten med bla Bad/tvätt/WC.
Då behövdes lite stadga vid delningspunkterna.
Där har jag ställt bottenstockar av ek som håller upp takbjälkarna.
Ser fint ut och jag bytte ändå golvbjälklaget. Ingenjörer som tittat på
lösningen har inte haft något att klaga på. Dimensionerna överstiger
garanterat allt som byggs idag.
« Senast ändrad: 10 mar-10 kl 13:32 av Gep »

ersam

• -
« Svar #26 skrivet: 10 mar-10 kl 13:51 »
Tvivlar mycket starkt på "timmerväggar" som är 8 cm!

Finns spontade plankväggar i den dimensionen.

Timmer är i regel mellan 12-15 cm oftast 15 cm i ytterväggar. Sen lerklining och lager med tapeter så ca 15-20 cm totalt brukar en timmervägg vara - minst.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 10 mar-10 kl 13:53 »
10-12 cm är med all säkerhet timrade väggar. I mitt torp har det använts ynka 4'' timmer, alltså 10cm även i ytterväggarna.

palledansk

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 10 mar-10 kl 14:00 »
Här är ett försök till ritning på huset.
Dom tunna väggarna innbillar jag mig att det inte är några problem med.
De tjocka?

Pratade m murarn och han säger att muraren förr i världen bestämde vart andra våningen hamnade beroende på vart i murstocken muraren la "klacken", och enligt honom är det inga problem att ta ner den tjocka längsgående väggen eftersom regel till golvet vilar på murstock och yttervägg.
Konstruktiva synpunkter på detta?
Ngn som har tips om en timmerkunnig person i Värmland?

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 10 mar-10 kl 14:09 »
Aha, först ser det ut som det är byggd i korsplan, men med tanke på var de tunna väggarna är placerad så verkar det snarare vara en väldigt modifierad enkelstuga.
Eller är det en tidig villa? Då kanske kåken inte alls är timrad utan är byggd i restimmer eller plank.

Gep

• Blekinge
« Svar #30 skrivet: 10 mar-10 kl 16:02 »
Visst har jag riktiga knuttimrade 8 centimeters väggar som sitter
ihop med ene-dymlingar. De är inte unika, väggen vid vitrinskåpet
är lika tunn och tagen från ett annat hus.
Närmsta knuten är avsågad av den ursprunglige ägaren vilket inte
är nyttigt för hållfastheten.
På bilden ser man också hur man kan bära upp takbjälkar på ett
stabilt och estetiskt sätt.

ersam

• -
« Svar #31 skrivet: 10 mar-10 kl 16:15 »
Skulle den där väggen till höger vara bärande?  :o

TW

• Finland
« Svar #32 skrivet: 10 mar-10 kl 16:37 »
Mellantaket FÅR INTE vila på murstocken.  Jag vet att folk brukar hänga upp allt möjligt bärande på muren då de renoverar men det är tvärt imot alla brandskyddsregler.

De tunna väggarna är nästa säkert plankväggar så dem får du gärna riva ut. Den tjocka väggen är troligen timrad så den skall du lämna. Det var vanligt på 1910 till -50 talet att hus med korsformad plan hade en bärande/sammanhållanbde timmervägg ena vägen och lätta resvirkes-eller plankväggar på andra ledet. De lätta väggarna bär ingenting och timran bär allt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Rödskägg

• Småland
« Svar #33 skrivet: 10 mar-10 kl 16:39 »
Tänk på att det inte bara är vertikala krafter väggarna ska ta upp.

Henry David Thoreau

ersam

• -
« Svar #34 skrivet: 10 mar-10 kl 16:44 »
Mellantaket FÅR INTE vila på murstocken.

Jo det får den om det är en befintlig konstruktion. Förr var bjälklaget inmurat i murstocken. Ibland hävdar skorstensmästaren att det ska åtgärdas - detta finns det inget stöd för.

Däremot så får man inte bygga in nya bjälkar i murstocken.

TW

• Finland
« Svar #35 skrivet: 11 mar-10 kl 09:41 »
Jo det får den om det är en befintlig konstruktion. Förr var bjälklaget inmurat i murstocken. Ibland hävdar skorstensmästaren att det ska åtgärdas - detta finns det inget stöd för.
Det har du rätt i.
Fast jag personligen föredrar ett hus som inte brinner ned. Om det uppfuller en undantagsparagraf eller inte är mindre viktigt för mig. Kalla mig feg om du vill.

Att bara ta bort bärande väggar och lita på att skorstenen bär mellantaket ökar ju lasterna på både skorstenen och skorstensgrunden så risken är väldigt stor att någonting spricker enligt vad jag förstår.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ersam

• -
« Svar #36 skrivet: 11 mar-10 kl 09:57 »
Först nu har jag kollat på ritningen mer noga. Utan att ta ansvar  o:) så skulle jag säga att väggen som går igenom huset i längsled (med liten knix vid murstocken) är viktig för bjälklaget på övervåningen. De väggarna som går på tvären är viktiga för att hålla ihop konstruktionen men är inte lika bärande. Så att öppna mellan kök och lilla rummet eller farstu och stora rummet är mindre "farligt".

palledansk

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 11 mar-10 kl 10:27 »
Stort tack till alla för råd o synpunkter.
Vi har ånnu inte börjat riva i tapeter o golv för att se hur det ser ut i verkligheten.
Det kommer.
VAd jag sett uppe på vinden och i garderoberna på ovanvåningen så råder det inget tvivel om att huset är timrat. Har ingen insyn i hörnen ännu så jag kan inte se hur dom ser ut.
Dom efterlysta förstärkningarna på utsidan finns redan i form av ett på -60 talet tillbyggt murat "våtutrymme" på ca 3 x 5 m på baksidan ( skall rivas o göras nytt i timmer är det tänkt)
samt en veranda ca 3 x 2 meter (gjuten fylld m sten) som troligen blir den nya hallen/farstun)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #38 skrivet: 11 mar-10 kl 12:12 »
De 12 cm tjocka väggarna kan mycket väl vara timmrade, timmer finns i från ca 10 cm upp till det dubbla beroende på var i landet etc.

Tex i Småland var det ganska vanligt med 10 cm timmer även i ytterväggar.

Det som jag kan se som problem är dels att bära upp övervåningen och dels att hålla ytterväggarna på plats.

Ett alternativ (beroende på takhöjd förståss) skulle kunna vara att sätta in en limträbalk som sätts fast i ytterväggarna som dels kan hålla uppe övervåningen och dels kan spänna ihop ytterväggarna.

Limträ skulle även kunna formas som ett upp-och-ner vänt U så att belastningen på övriga byggnadsdelar blir minimal, förmodligen är det en långt säkrare konstruktion än en murad klack på murstocken då du inte säkert vet hur murstocken är konstruerad, dom kan vara i allt från prima tegel till att vara gjorda i bara gråsten som hålls ihop med lite lera.

Limträ har lägre egenvikt än stål och är också mera hållbart ur brandskyddsynpunkt än stål, vilket gör att det många gånger är ett bättre material. Idag finns det även limträbalk med inlägg av metall och dessa bär rejält stora laster. Idag byggs det fribärande takkonstruktioner med limträ som har spännvidd på 100 meter  8)

Ta inte ut något i förskott förrän alla byggnadsdetaljer är "avklädda", jag har sett hus som vid närmare påseende inte var timmrade utan var byggt av stående järnvägslipers  :o långt ifrån alla gammla hus är byggda i 8" timmer med lerklinad insida, det kan förekomma många oväntade variationer med rejäla överraskningar.

Så, "klä av" huset ordentligt innan du fattar några slutgiltiga beslut... lycka till med konstruerandet och "upptäcksresan" som ett sånt här projekt för med sig.

ersam

• -
« Svar #39 skrivet: 11 mar-10 kl 13:10 »
Tänk bara på att "avklädandet" är ett riktigt otrevligt arbete som man bara ska göra om det är nödvändigt. Gammal lerputs tätar stockar och det är mycket jobb att få till det efteråt - så ta det lugnt med upptäckandet så du inte står med massa extrajobb.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser