Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Död räv, eller?  (läst 10391 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Död räv, eller?
« skrivet: 06 mar-10 kl 13:28 »
Har dött flera rådjur här i området och detta djur som vi hittade idag som jag tror är en räv(?), men bajset stämmer inte in?
Och mina frågor är om detta är en räv och vad för djur som dödar räv?
Bilderna hittar ni här: http://birdhouse.dinstudio.se/gallery_168.html
Sidan är lösenordsskyddad
Namn: Jakt
Lösenord: Jakt
STORT J!

« Senast ändrad: 06 mar-10 kl 14:13 av Varggrav »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Död räv, eller?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-10 kl 13:52 »
Kommer inte in, skrev jakt-jakt.. men hur som helst så är det troligen pågrund av svält som den har dött. Är MÅNGA vilda djur som har rapporterats döda nu runt om i sverige. Även här uppe i stockholms trakten. Ni kan ju bara tänka er själva hur svårt det måste ha varit att hitta föda denna vinter.. stackars djur  :-\

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 06 mar-10 kl 14:02 »
Kommer inte in, skrev jakt-jakt.. men hur som helst så är det troligen pågrund av svält som den har dött. Är MÅNGA vilda djur som har rapporterats döda nu runt om i sverige. Även här uppe i stockholms trakten. Ni kan ju bara tänka er själva hur svårt det måste ha varit att hitta föda denna vinter.. stackars djur  :-\
STORT J!!!!! ja men den har ju slagit med något, för det är måååånga spår och blodskvätt osv runt där.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 06 mar-10 kl 14:26 »
Skitsvårt att avgöra när man inte ser storleken. Tycker inte det ser ut som rävpäls utan snarare hare. Ser väldigt mjuk och fin ut. Är det större så skulle jag säga rådjur men då är pälsen mer sträv.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 06 mar-10 kl 14:44 »
Skitsvårt att avgöra när man inte ser storleken. Tycker inte det ser ut som rävpäls utan snarare hare. Ser väldigt mjuk och fin ut. Är det större så skulle jag säga rådjur men då är pälsen mer sträv.
Hmm storleken... skall gå dit imorgon och se igen om något har ändrats eller om man ser spår.. kan lägga något brevid då så man ser storleken,

men röd hare? pälsen är ju röd och brun, svanstippen var vit, det var derför jag tänkte på räv.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 06 mar-10 kl 14:57 »
Nu har jag kollat bilderna... Tycker inte heller det ser ut som en räv, de jag har sett irl är ju verkligen röda och en tydligen vit spets. Denna är ju röd/brun. Tycker någ mera mårdhund  kanske då den har lång päls, vilket inte riktigt rådjur har. Kan väl också varit djur som har gått och ätit på den efter att den har självdött.. eller? Lär ju bli endel blodspår och likdelar lite var stans om det är flera rovjur som har upptäckt kadavret och dragit och slitit i det...

Åandra sidan vet jag inte hur mycket lodjur det finns i småland heller  ;)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 mar-10 kl 15:05 »
på bild nr fem syns spillningen som ser ut som harspillning...
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 06 mar-10 kl 15:05 »
Hare eller Rådjur säger nog jag. Inte räv iaf.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 06 mar-10 kl 15:15 »
Jag kan ju utelsuta mårdhund nu, spillningen påminner inte alls om det. Nu har jag dock fått det konstaterat att VI verkligen har mårdhund i våra skogar. Har alltid undrat var det var för skithögar. Troligen den jävlen som tog mina höns i sommras också  >:(

http://www2.slu.se/press/2008/mardhund/Mardhundbajs.jpg

« Senast ändrad: 06 mar-10 kl 15:19 av Fredrikslund »

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 06 mar-10 kl 15:20 »
Hare kan jag nog utesluta om det inte var en bamsehare  ::) såg även stoooora vingar som hade slagit ned i snön, men det kan ju vara ngt som vart där och ätit senare..
Och det är väl inte heller en råddjurs eller har svans? :S

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 mar-10 kl 15:29 »
Jag kan ju utelsuta mårdhund nu, spillningen påminner inte alls om det. Nu har jag dock fått det konstaterat att VI verkligen har mårdhund i våra skogar. Har alltid undrat var det var för skithögar. Troligen den jävlen som tog mina höns i sommras också  >:(

http://www2.slu.se/press/2008/mardhund/Mardhundbajs.jpg

Mårdhunden hävdar dom ju endast finns i en icke livskraftig stam i norrbotten  ::)

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 06 mar-10 kl 15:40 »
NU FINNS DET FLER BILDER!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 06 mar-10 kl 15:47 »
Mårdhunden hävdar dom ju endast finns i en icke livskraftig stam i norrbotten  ::)

Då kan jag meddela att våran granne till jägare fångade en för någon månad sen i fälla, därför jag känner mig ännu mera säker ;) Bor utanför stockholm.. men vad vet jag, vi kanske har spök mårdhundar  ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 mar-10 kl 15:59 »
Då kan jag meddela att våran granne till jägare fångade en för någon månad sen i fälla, därför jag känner mig ännu mera säker ;) Bor utanför stockholm.. men vad vet jag, vi kanske har spök mårdhundar  ;D
Jag betvivlar inte att det finns mårdhundar i sörmland, tvärtom är jag rätt säker på att det mörkas en hel del när det gäller utbredning och antal av ganska många sorters vilda djur...

Men för att återgå till kadavret, finns det inget kvar av huvudet? Kunde man se tänderna skulle det hjälpa en del

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 06 mar-10 kl 16:05 »
Och vad säger att skiten kommer från det slagna djuret och inte från något av de djur som kalasat på det döda ?
om du pratar om min bild, så har jag inte sagt att det kommer från det slagna djuret utan att det fanns i närheten.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #15 skrivet: 06 mar-10 kl 16:07 »
Jag betvivlar inte att det finns mårdhundar i sörmland, tvärtom är jag rätt säker på att det mörkas en hel del när det gäller utbredning och antal av ganska många sorters vilda djur...

Men för att återgå till kadavret, finns det inget kvar av huvudet? Kunde man se tänderna skulle det hjälpa en del
Nej inget huvud kvar, vi gick och letade, men såg inget, det var det inte på råddjuren vi har hittat förut heller...

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 mar-10 kl 16:10 »
Nej inget huvud kvar, vi gick och letade, men såg inget, det var det inte på råddjuren vi har hittat förut heller...

Är inte det lite märkligt? Rovdjur brukar ju ta det mest lättätna först, det vill säga magen och de inre organen. Huvudet borde ju vara svårt att äta på grund av allt ben, men det kanske är perfekt att ligga i lyan om kvällarna och gnaga på

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #17 skrivet: 06 mar-10 kl 16:17 »

År 1988 finns det belägg för att vilda kullar av mårdhund lever så långt söderut som i Örebro län och rapporter om iakttagelser av mårdhundar har kommit från Småland.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #18 skrivet: 06 mar-10 kl 16:26 »
är Mårdhundar såhär små kan jag utesluta dem med.
Mårdhund

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 06 mar-10 kl 16:43 »
Hej! får se om det här går, har sådan trög dator.

Det döda djuret är till 100% ett rådjur som man ser på bild två. Dödsorsaken är värre, kan vara ett påkört rådjur eller också ett försvagat djur.
Att det har blivit släpat och ätet på under tiden och dom senare bilderna har revbenen knäckts av.

På bild två verkar det som om det vore viltsvins spår och det man ser att ett större stycke av skinnet har dragits loss kan tyda på gris, avföringen "bild3 ?" verkar vara från räv och dom andra avföringsbilderna verkar vara från tarmen från rådjuret.

Sammanfatningsvis så är det ett rådjur som har ev. blivit påkört eller varit undernärt och när det har gått och lagt sej har troligast vildsvin "om du har det i dina marker" tagit det "ev. räven"

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser