Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Död räv, eller?  (läst 10382 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Död räv, eller?
« Svar #20 skrivet: 06 mar-10 kl 16:54 »
Hej! får se om det här går, har sådan trög dator.

Det döda djuret är till 100% ett rådjur som man ser på bild två. Dödsorsaken är värre, kan vara ett påkört rådjur eller också ett försvagat djur.
Att det har blivit släpat och ätet på under tiden och dom senare bilderna har revbenen knäckts av.

På bild två verkar det som om det vore viltsvins spår och det man ser att ett större stycke av skinnet har dragits loss kan tyda på gris, avföringen "bild3 ?" verkar vara från räv och dom andra avföringsbilderna verkar vara från tarmen från rådjuret.

Sammanfatningsvis så är det ett rådjur som har ev. blivit påkört eller varit undernärt och när det har gått och lagt sej har troligast vildsvin "om du har det i dina marker" tagit det "ev. räven"

/Lars
har nydligen kommit vildsvin hit nu, precis vid liket är det vildsvinsspår.. men nu har vi sett 4 döda råddjur i samma område.
Men låter lite knäppt att vildsvinet/räven/whatever släpat runt råddjuret flera meter från plats till plats och in i buskarna och ut igen med liket. Lite längre bort från platsen så är det en sten med hål under och på stenen och nedanför kan man se massa pälsstrån, men man ser dock inga fotspår?
Ska gå ut snart igen och fota lite...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

JBF

• Småland
« Svar #21 skrivet: 06 mar-10 kl 17:17 »
Vildsvin finns i dina marker Varggrav, (B-ryd) men de har inte kommit ända till mig än... Tack o lov...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #22 skrivet: 06 mar-10 kl 17:39 »
Vildsvin finns i dina marker Varggrav, (B-ryd) men de har inte kommit ända till mig än... Tack o lov...
Jo jag vet , har märkt  det ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #23 skrivet: 06 mar-10 kl 18:41 »
Var där nyss igen, något hade vart där och käkat på det. fotade lite också, bilderna kommer senare.
Tror endå inte att vildsvinen vart och käkat på råddjuret för det är inga vildsvinsspår vid liket, vildsvinsspåren är ca 5 meter ifrån det och rakt upp i skogen..

Tror att liket var rätt så färskt när vi var där första gången, var rätt mjukt och inälvorna var sladdriga och äckliga...
Vi får se hur det ser ut imorgon

alo

« Svar #24 skrivet: 06 mar-10 kl 22:51 »
Håller med: Ett dött rådjur är det.
När djur äter på ett kadaver/byte så drar de ofta omkring det, så förflyttningarna är inte så konstiga.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #25 skrivet: 07 mar-10 kl 09:06 »
Men vems är då svansen, för det är väl inte en rådjursvans?eller'?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 07 mar-10 kl 12:24 »
Jodå, ser ut som en rådjurssvans.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #27 skrivet: 07 mar-10 kl 12:55 »
Aja, tycker endå inte svansen på bilden du visade och "min" svans är likadana >.< men men, det är iallafall ett rådjur.

Rået

« Svar #28 skrivet: 17 mar-10 kl 09:40 »
Hallå, rådjur har ingen svans, de har en vit spegel. Är det inte snarare en hjort? De har svans.

Birgit

« Svar #29 skrivet: 18 mar-10 kl 07:18 »
Det slagna/döda djuret är rådjur eller hjort. Det ser man på tarminnehåller (bajskulorna) bils 10.
Bild 5 visar avföring från Grävling, Mårdhund, Hund möjligen Vildsvin.
Hos oss i Småland, brukar grävling lämna sådana avföringsspår. Nu ligger ju grävling lågt på vintern, men hade man inte sett tecken på järv neråt Sörmlandshållet?
Tänkbart är ju att flera djur kalasat på det döda djuret, som från början kunnat vara självdött, eller svårt medtaget.
Skadade djur är det nästan alltid fåglar som börjar kalasa på. Då tar de ögonen och hackar ofta hål i bakdelen också. Rävar har en förmåga att gnaga av och släpa med sig delar som man sedan hittar i- eller utanför grytet.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #30 skrivet: 18 mar-10 kl 15:21 »
Okej, råddjur eller hjort..
ja man såg tydliga stora vingmärken i snön så dem har vart där och kalasat :P

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #31 skrivet: 24 mar-10 kl 18:37 »
ännu ett råddjur dött, detta dock påkört, föraren smet.
Såg det när jag åkte skolbussen på morgonen att ett dött råddjur låg ca 10 meter in  i skogen och blodspår från vägen, när jag kom hem så gick jag och mamma och kollade på det,  den måste ha släpat sig 10 meter in i skogen för att det är inga spår från vägen, bara dragmärken.
och något djur har ätit upp huvudet och även gnagt I röven på den? :S

sammanlagt så har 6 råddjur dött här ute nu  ::)

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #32 skrivet: 25 mar-10 kl 19:57 »
Hej det är vanligt att räven gnager av huvudet på rådjur men jag vet inte varför .
Mvh torparn 73

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #33 skrivet: 25 mar-10 kl 20:39 »
8 döda råddjur nu i närheten  ::)

Vasiria

« Svar #34 skrivet: 25 mar-10 kl 20:59 »
vi brukar skylla på lokatten när vi hittar rådjur med huvudet borta..

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #35 skrivet: 27 mar-10 kl 08:09 »
vi brukar skylla på lokatten när vi hittar rådjur med huvudet borta..

Hej lodjur brukar äta låren har jag för mig,Jag har hittat 5 rådjur här trotts att jag har matat dom hela vintern men jag tror att det är bra för stammen när dom starkaste överlever,2 av dom har grisarna varit på och tuggat på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser