Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskankans färger  (läst 6815 gånger)

Mmmm

• Övriga världen
SV: Myskankans färger
« Svar #40 skrivet: 17 mar-10 kl 14:56 »
”Türkische Ente” betyder alltså inget annat än att just det här uppstoppade exemplaret har sin härkomst från tyskt håll och det stämmer ju ganska bra då Leman lär vara en tysk släkt som bl.a. bosatt sig i Sverige.

Det är väl att dra lite förhastade slutsatser? Det kan väl precis lika bra vara så att brukspatron Leman, eftersom han (ev) var tysktalande, benämnde sin anka, av okänd härkomst, med det namn han lärt sig? ;)

Tillägg: en snabb googling på Leman, Salaholm ger att det är en judisk släkt från Amsterdam:
"den judiska göteborgssläkten Leman, vars äldste säkert kände anfader avr bankiren Leib Leman, som uppges ha dött i Amsterdam i början av 1800-talet.
Hans änka Simonette flyttade med sina tre yngsta barn till Göteborg omkring 1820. Dessa barn var sonen Isaac, f 1799, och hans systrar Pauline, f 1801, och Rosette, f 1807. "

H. Leman bör vara Henrik, son till Isaac, född i Göteborg 1839.
« Senast ändrad: 17 mar-10 kl 15:07 av Mmmm »

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #41 skrivet: 17 mar-10 kl 20:11 »
Kan inte annat än garva åt all entusiasm och kreativitet i den här tråden  ;D Tack för visat intresse!

De ankor jag sett har beskrivits precis så som jag betraktat dessa och kanske ni som inte har sett dem tycker att de är rosa eller gröna, vad vet jag. Åk dit och kolla istället och berätta gärna vad det är ni ser istället för att utgå från att alla andra människor är idioter som inte begriper någonting..

Den som donerat den omtalade döda och uppstoppade myskankan behöver självfallet inte vara den som införskaffat objektet från början. De efterforskningar jag själv har gjort är att det finns tyska kopplingar till såväl släkt som platsen där den uppgivits komma ifrån.

Är det fler här som har några konstruktiva och informativa bidrag att ge för trådens fortsatta diskussion?
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #42 skrivet: 17 mar-10 kl 20:57 »
Även formen kan avvika ganska regält från det levande djurets form, Dom som stoppade upp djuren hade inte sätt hur dom såg ut i levande tillstånd.
Hade ett inslag i serien Hemliga rum där dom besöker en samling med upstopade djur, efter en hel del tittande på Animal planet var det en hel del av djuren som såg ganska bizzara ut taxbenta leoparder bla.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #43 skrivet: 17 mar-10 kl 20:59 »
Mmmm: Fast du hade faktiskt rätt när det gäller släkten Leman då den förefaller ha en direkt koppling till Holland. Bra jobbat! (:)

Hmm, Holland igen, de kanske köpte den uppstoppade ankan där men då kan man undrar varför den benämndes Turkisk And? Eller var det månne någon på museet som läste om Turkisk And i Nordisk uppslagsbok och därför märkte upp den med detta??

Benämning "Turkisk And" har i vart fall sitt ursprung i dåvarande Tyskland och jag har förklarat tidigare vad det egentligen betyder.

Exakt hur den här uppstoppade "Turkiska anden" har kommit till Sverige tycks svårt att få klarhet i men den är verkligen speciell i sitt utseende och känns som en länk mellan den vilda och tama myskanden i sin form.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #44 skrivet: 17 mar-10 kl 21:02 »
Även formen kan avvika ganska regält från det levande djurets form, Dom som stoppade upp djuren hade inte sätt hur dom såg ut i levande tillstånd.
Hade ett inslag i serien Hemliga rum där dom besöker en samling med upstopade djur, efter en hel del tittande på Animal planet var det en hel del av djuren som såg ganska bizzara ut taxbenta leoparder bla.

Jo, jag har också funderat på detta. Den vilda uppstoppade myskanden på Naturhistoriska känns väldigt lång och mycket på grund av en lång smal hals...Den kanke har "hängt ut sig" lite innan den konserverades...

esten

• -
« Svar #45 skrivet: 17 mar-10 kl 21:06 »
Skinnen ska ju först konserveras och sedan torkas i en tummlare med torr spån så det är ganska omild behandling av skinnen .
sedan har man inte tillgång till kroppen utan efter foton och teckningar bygger man en kropp av hönsnät och lämplig fyllning . så ett slutresultat kan avvika mycket beroende på vilka möjligheter man gavs vid starten .

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #46 skrivet: 18 mar-10 kl 08:10 »
esten: Naturhistoriska Museet i Göteborg borde väl ändå ha hyfsad kompetens på området..

Egentligen inget kul alls med uppstoppade fåglar, roligare när de lever  :)

esten

• -
« Svar #47 skrivet: 18 mar-10 kl 08:17 »
Men tror du naturhistoriska har stoppat upp dem då ?
De har väl bara samlat in djur till samlingarna .
Man vill inte förstöra (röra i ) det är ju också en bit historia .

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #48 skrivet: 18 mar-10 kl 21:43 »
Men tror du naturhistoriska har stoppat upp dem då ?
De har väl bara samlat in djur till samlingarna .
Man vill inte förstöra (röra i ) det är ju också en bit historia .

Har faktiskt ingen aning om vilken konservator som hanterat objekten men skall fråga dem när jag söker fördjupad information om de utställda myskänderna. Särskilt den brun brokiga myskanden/myskankan som kommer från Göteborgs Trädgårdsförening år 1898 är intressant att studera vidare. Hade den fler kompisar på plats och hur såg de ut och var kom de ifrån? Med lite tur kanske jag kan få upplysningar om var draken har införskaffats ifrån då det ändå måste vara en hyfsat väldokumenterad myskanka som förnöjt många frilutftstörstande Göteborgare på den tiden..

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser