Ja dessa färger..
Försöker sammanfatta detta då frågan tycks intressera många.
I Sverige har det traditionellt ansetts att myskankan finns i färgerna svart och vitt samt en kombination av dessa. Så trodde även jag när jag började med myskankor med insåg snart att verkligheten har andra former. De blå som många tycker om har blivit allt vanligare och jag är inte förvånad då det är en väldigt fin färg på myskankor. Det är då inte heller så konstigt att det blivit fler och fler blå runt om i landet då dessa ofta är enklare att avyttra än vanliga svartvita eller vita på grund av det stora intresset.
Korsar man två blå myskankor får man dubbelblått som är "silver" eller mer korrekt Pearl-grey som det heter enligt den genetiska definitionen. Nämnda genetiska typ är mer vanlig än vi tror och finns väl spridd i vårt land men de flesta förstår inte vad det är.
Det bör nämnas i sammanhanget att vi har i vår moderna tid bättre möjligheter att följa typer på våra myskankor tack vare Internet. Välidgt många har egna hemsidor och annonserar digitalt. Detta bidrar till att vi kan få en mer korrekt bild av hur det ser ut då informationen flödar fritt och är lätt sökbar. Lägger vi nu till att det finns en värld även utanför Sverige så förstår säkert de flesta att källan till information är större än någonsin. Det är därför som fler och fler "nya" varainter kommer på tal och egentligen har de funnits där hela tiden men ingen eller få har haft kännedom om detta.
Åter till färgerna i Sverige.
Vitt finns ju men är inte att betrakata som en färg i genetisk termiologi. Det som är intressant med vitt är att det kan maskera alla andra former av färger och mönster och bära dessa gener dolt.
Svart är vår vanligaste färg men även här finns det saker att fundera vidare på. Det finns en gen som beskrivits som "Atipico" av genetiker och den vet vi inte alls särskilt mycket om egentligen. 2-3 olika varianter har vetenskapligt beskrivits och ibland kalla man den för "extended black" (extra svart) då den bl.a. motverkar bruna nyanser och gör fågel mer svart än vanligt. Det karaktäristiska för genen är att ällingarna är bruna eller delvis bruna istället för svarta med gula fläckar som de vanligen ser ut. Den här genen är avesvärt mer spridd än vi förstår och jag är näst intill övertygad om att det finns väl utredd hos svenska myskankor, även de genbanksanslutna. Har man typen får man ällingar som ser bruna ut men de kommer som vuxna att bli väldigt svarta.
Blå (grå) är vetenskapligt dokumenterad och idag en hyfsat vanlig färg på myskankor i vårt land. Beskrev tidigare i detta inlägg hur silver uppstår.
Sen finns det ytterligare en färg i Sverige som få känner till. Sepia (Faiogeno)kallas den och den är som regel en ljusbrun variant. Rent genetisk beskrevs den 1961 av en italiensk forskare vid ett forskningscenter för agrikultur i Italien. som gav den genetisk symbol "f". Den vetenskapliga rapporten baserades på studier av en liten flock (en drake+3 honor) av typen som införskaffats från ett Zoo i Holland i början av 50-talet. De forskande i Italien testade bl.a. att korsa dessa med blått och Silver och har namngivit dessa underformer. År 1988 berättade den aktade genetiska forskaren W.F. Hollander att han sett typen på ett fåtal platser i världen, han nämner Italien (troligtvis gruppen på forskningsstationen), Taiwan samt Brasilien men understryker att han inte sett dem i Frankrike eller Nordamerika (inkl. USA!). M.a.o. är det en väldigt ovanlig typ som av någon märklig anledning finns sällsynt men spridd även i Sverige vilket jag baserar på bilder som finns/har funnits på Internet. Har personligen förskt kartlägga om den finns på fler platser i världen och har hitintills hittat fragemnet av spår på en gles spridning i Europa men framförallt i Australien där de kallar den "bronze" och även ställer ut dem i detta namn.
Så Sepia (ljusbrun) är mycket ovanlig men finns hos oss och är definitivt värd att bevara. Rent gentiskt är den autosomal recessive vilket väldigt kort innebär att den kräver samma gen hos både hona och draka för att ge sig till känna. Har 3 exemplar hos mig som är av den här typen och de 2 honorna är avkomma från vanliga svartvita myskankor (!) som då bär på genen "Faiogeno".
Är det någon av er som läser detta som har typen är jag väldigt tacksam för kontakt via PM så att vi kan byta kunskaper eller utveckla en aktiv samverkan på avelsområdet för typens goda framtids skull!
Därmed anser jag att vi idag har vita, svarta, blå och Sepia "färgerna" och variationer/kombinationer av dessa. Möjligen, men tveksamt, finns det även Chocolate (brun/mörkbrun) i Sverige men i sådan fall har dessa troligtvis inkommit från något annat land i senare tid då korsningar med Chocolate och andra färgvariationer skulle ha märkts mer än väl vid det här laget. Rent hypotetisk skulle det dock inte förvåna mig om någon importerat Chocolate från t.ex. Tyskland, Holland, England eller Frankrike då den finns i rätt många länder även i Europa.
Avslutar detta inlägg då texten tyvärr hoppar runt när man skriver längre inlägg (forum bugg) men återkommer inom kort med en beskrivning av "mönster" hos myskankan då även dessa påverkar utseendet i fjäderdräkten även om det inte är att betrakta som en färg. Rent genetiskt alltså