Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskankans färger  (läst 6817 gånger)

Ronny

• Skåne
Myskankans färger
« skrivet: 04 mar-10 kl 08:34 »
Vilka färger finns det på myskankor i Sverige och hur uppstod dessa färger? 
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Skytten

• Skåne
SV: Myskankans färger
« Svar #1 skrivet: 04 mar-10 kl 08:40 »
Det börjar bli många trådar om myskankor. Jag tror inte att myskankor ändrar färg eller får sina färger, på så väldigt väsentligt skillt sätt som andra fåglar.

Det föds fåglar med avvikande färger, dessa försvinner från genpoolen, då de oftast är till nackdel i naturen.  Djur i fångenskap lever under andra förhållanden än vilda djur, så när det inträffar en mutation hos ett husdjur, och ägaren finner detta intressant, blir det en överlevnadsfördel, och arvet kan föras vidare till många fler.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 mar-10 kl 19:18 »
Kolla i tråden om färgvariationer..... där finns många varianter av färg på myskanka.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #3 skrivet: 04 mar-10 kl 21:30 »
Känns lite som en kuggfråga då frågeställaren bör veta om detta.  ;)

Först och främst bör vi definiera vad som avses med färger. Är det enbart färg på fjädrar som avses eller även färg på fötter, klor, näbb och ögonfärg?

Fjäderdräkt:

Som jag ser det har myskankor i Sverige (även de i genbank) ungefär samma färg på fjädrarna som övriga myskankor runt om i världen. Urspunget är i stort detsamma även om viss hybridation i historisk tid sannolikt påverka vissa populationer, inte minst när det gäller myskankor med vita huvuden.

Sen kan vi ju fundera på vilka vilande gener som finns även om de inte alltid ger sig uttryck i den färg vi ser.

Med utgångspunkt från vetenskapligt dokumenterade färgvarationer(fjäderdräkt) på myskankor törs jag påstå att vi inte har Lavender eller riktigt vildfärgade i Sverige. Även Chocolate (brun/mörkbrun) är osannolikt existerande i Sverige men kan hypotetiskt finnas därute någonstans även hos oss.

Hur spridningen av variationerna gått till har dels en äldre historia i form av hybridationer mycket långt tillbaka, ja till och med till de sydamerikanska indianerna. Sen har givetvis folk i modern tid "fixat" avelsägg och import av genetiska variationer i mindre utsträckning. Så tror jag man bäst kan sammanfatta detta och Sverige är som geografisk enhet en plutt i sammanhanget.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 mar-10 kl 22:06 »
Nej det är definitivt inte någon kuggfråga. Jag blev bara förvånad över har många roliga färger det finns i dag. När jag ställde ut en vit och svarthjässad myskanka för 20 år sen (tiden går fort när man är over the hill) fanns det bara myskankor i svart och vitt och nån enstaka blå. I dag är det tydligen helt annorlunda. Fantastiskt att det kan mutera så mycket på så kort tid eller har man lyckats berika de svenska myskankorna med nytt blod?

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 04 mar-10 kl 22:12 »
Behövs inte alltid nytt blod, ingen ras är 100% stabil, vad skulle man då ha rasstandard till och avel?

Det finns alltid en variation, och den utnytjar man i avel, att på 30 år kunna få fram en annan färg på fjädrarna är inget speciellt.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #6 skrivet: 04 mar-10 kl 22:22 »
Utan att veta säkert skulle jag kunna tänka mig att det kontinuerligt kommit in nytt blod genom de sista 200-åren eller så, pö om pö och i olika omfattning. Hyfsat få flockar ändå av myskankor och troligtvis har inte ens en del folk noterat de mindre avvikelserna som funnits där hela tiden för man har inte ens tittat efter det.

Situationen är likartad i hela världen så de gener som finns i den totala populationen har spridits vare sig vi vill detta eller inte.

Det kluriga i sammanhanget kan vara "moderna" fertila hybridationer och om dem vet vi ganska lite egentligen... Men kunde t.ex. indianerna i Peru och Colombia skulle det inte förvåna mig om det inte fanns människor idag som korsar de redan korsade i något syfte. Förhoppningsvis är det inte så men vem vet.

Just därför tycker jag det är värt att bevara och vara rädd om de myskankor som finns idag (även de som inte är genbank!) och uppskatta dem för deras egenskaper och inte blockera oss helt på deras utseende eller diskriminera dem för detta. I grund och botten är det samma myskankor som vi älskar för att de är som de är.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 04 mar-10 kl 23:39 »
Myskankornas viltfärg är svart.

Ronny

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 04 mar-10 kl 23:52 »
Jag får väl nöja mig med de svar jag har fått och tänker inte dra igång nån meningslös genbanksdebatt. Dom som jobbar med myskankor inom genbanken får väl göra det och dom som jobbar med myskankor utanför genbanken får väl göra det. Jag var bara ärligt nyfiken på hur det har kunnat uppstå så många nya färger och teckningar på myskankor i Sverige under senare år, när dessa inte visat sig tidigare under de 300 år som det funnits myskankor i vårt land.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 05 mar-10 kl 08:06 »
Det går ju en del mode i färger också så man kanske åt upp de som inte var svarta förr i tiden?

Ronny, var alla djur från ursprungsflockarna svarta?

Jan lindgren

« Svar #10 skrivet: 05 mar-10 kl 17:20 »
Hej!
Finns det verkligen några kända hybrider med myskankor som är fertila?
MVH
Jan

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 05 mar-10 kl 17:34 »
Hej!
MVH
Jan

Jag har inte stött på det, men en hybrid värper småägg.
Många millioner års separation från våra ankor.

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 06 mar-10 kl 10:47 »
Det går ju en del mode i färger också så man kanske åt upp de som inte var svarta förr i tiden?

Ronny, var alla djur från ursprungsflockarna svarta?

Nej!

De var alla svarta till vita i olika tecknngar, från helt vita till näsan helt svarta. Det var stor skillnad på könen. Honorna var mycket små och fantastiska mödrar!

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 06 mar-10 kl 11:09 »
Fantastiska mödrar, som ibland inte förstår att barnen absolut inte vill simma.
Simmar i pölen och kallar förgäves.
(Om man låter dem ruva fram kycklingar).

Ronny

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 06 mar-10 kl 14:31 »
Jo, jag menade inte att de var fantastiska som fostermödrar till allt som rör sig. Jag menade bara att de är extremt duktiga på att ruva och ta hand om sin egen avkomma, förutsatt att de "talar mammas språk".

Ronny

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 06 mar-10 kl 14:45 »
Hej!
MVH
Jan

Jag förstår att du undrar eftersom det i mången äldre littteratur påstås att det är så. Men här stämmer inte genkartan med verkligheten!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 06 mar-10 kl 21:22 »
Men har genbanks myskankorna ändrat storlek också, eller är den samma som förut? Vilka färger förekommer på genbanksdjuren?

När jag för några år sen ville köp några myskankor (ej genbank) var det mest svarta, svart/vita och vita som fanns att få tag på. Nu känns det som om man kan få tag på blå var som helst och även bruna om man lägger ner lite tid på att leta.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #17 skrivet: 07 mar-10 kl 21:29 »
Jan lindgren: Skall vi se krasst på saken så är alla svenska myskankor en form av fertila hybrider. Eller mer korrekt, en fertil avkomma av tidig hybridation [sorry, korrekt heter det hybridisering /d.s.].

Hade de inte varit "hybrider" hade de haft samma utseende som den vilda myskanden...och ett faktum är att så ser våra myskankor inte ut att vara.

Ett finare ord för hybriadation är mutation. Men det enda fallet av dokumenterad mutation som jag känner till är när "Lavender" plötsligt uppstod i en mångårig flock av traditionellt vita och svartvita myskänder.

För ett tag sedan talade jag med en farbror, i en välkänd föreningen för fjäderfä, och han beskrev i detalj hur han lyckats korsa myskanka med gulanka och fått avkomma i fem generationer. Det var tydligen hög dödlighet bland dessa men "hur enkelt som helst" att korsa som han beskrev det. Tyckte detta var intressant och bad vederbörande att skriva något om det men så har inte blivit fallet. Någon form av dokumentation eller bilder syntes inte gå att uppbringa men det vore kul om nämnda person berättade lite mer om experimentet då han är aktiv på detta forumet...

En av de stora fördelarna med myskankan, som jag ser det, är att den som regel inte kan korsas med andra ankor och få fertil avkomma. En sanning i sammanhanget är att det i extremt sällsynta fall går att få fertil avkomma om man korsar myskankan med annan ras! Ni som vill läsa mer om detta bör söka efter en bok som heter:

"Avian hybrids of the World"

Där finns en kort beskrivning av kända hybridationer med myskanka samt uppgift om de ursprunliga källorna till informationen.

Så ett svar i korthet är att myskankan kan få fertil avkomma med andra raser men att det är väldigt ovanligt. I mitt tycke skulle det krävas en målmedveten ambition att få fram dylik avkomma och vem i världen skulle vilja göra detta och med vilka motiv?

Hoppas verkligen att ingen försker sig på dessa extremt experimentiella försök och om ni ändå gör det så se för guds skull till att ingen av hybriderna kommer ut på marknaden!
« Senast ändrad: 07 mar-10 kl 22:37 av Schaman »

esten

• -
« Svar #18 skrivet: 07 mar-10 kl 21:59 »
myskanks korsningar inte så ovanligt

http://en.wikipedia.org/wiki/Mulard

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #19 skrivet: 07 mar-10 kl 22:23 »
Ja dessa färger..

Försöker sammanfatta detta då frågan tycks intressera många.

I Sverige har det traditionellt ansetts att myskankan finns i färgerna svart och vitt samt en kombination av dessa. Så trodde även jag när jag började med myskankor med insåg snart att verkligheten har andra former. De blå som många tycker om har blivit allt vanligare och jag är inte förvånad då det är en väldigt fin färg på myskankor. Det är då inte heller så konstigt att det blivit fler och fler blå runt om i landet då dessa ofta är enklare att avyttra än vanliga svartvita eller vita på grund av det stora intresset.

Korsar man två blå myskankor får man dubbelblått som är "silver" eller mer korrekt Pearl-grey som det heter enligt den genetiska definitionen. Nämnda genetiska typ är mer vanlig än vi tror och finns väl spridd i vårt land men de flesta förstår inte vad det är.

Det bör nämnas i sammanhanget att vi har i vår moderna tid bättre möjligheter att följa typer på våra myskankor tack vare Internet. Välidgt många har egna hemsidor och annonserar digitalt. Detta bidrar till att vi kan få en mer korrekt bild av hur det ser ut då informationen flödar fritt och är lätt sökbar. Lägger vi nu till att det finns en värld även utanför Sverige så förstår säkert de flesta att källan till information är större än någonsin. Det är därför som fler och fler "nya" varainter kommer på tal och egentligen har de funnits där hela tiden men ingen eller få har haft kännedom om detta.

Åter till färgerna i Sverige.

Vitt finns ju men är inte att betrakata som en färg i genetisk termiologi. Det som är intressant med vitt är att det kan maskera alla andra former av färger och mönster och bära dessa gener dolt.

Svart är vår vanligaste färg men även här finns det saker att fundera vidare på. Det finns en gen som beskrivits som "Atipico" av genetiker och den vet vi inte alls särskilt mycket om egentligen. 2-3 olika varianter har vetenskapligt beskrivits och ibland kalla man den för "extended black" (extra svart) då den bl.a. motverkar bruna nyanser och gör fågel mer svart än vanligt. Det karaktäristiska för genen är att ällingarna är bruna eller delvis bruna istället för svarta med gula fläckar som de vanligen ser ut. Den här genen är avesvärt mer spridd än vi förstår och jag är näst intill övertygad om att det finns väl utredd hos svenska myskankor, även de genbanksanslutna. Har man typen får man ällingar som ser bruna ut men de kommer som vuxna att bli väldigt svarta.

Blå (grå) är vetenskapligt dokumenterad och idag en hyfsat vanlig färg på myskankor i vårt land. Beskrev tidigare i detta inlägg hur silver uppstår.

Sen finns det ytterligare en färg i Sverige som få känner till. Sepia  (Faiogeno)kallas den och den är som regel en ljusbrun variant. Rent genetisk beskrevs den 1961 av en italiensk forskare vid ett forskningscenter för agrikultur i Italien. som gav den genetisk symbol "f". Den vetenskapliga rapporten baserades på studier av en liten flock (en drake+3 honor) av typen som införskaffats från ett Zoo i Holland i början av 50-talet. De  forskande i Italien testade bl.a. att korsa dessa med blått och Silver och har namngivit dessa underformer. År 1988 berättade den aktade genetiska forskaren W.F. Hollander att han sett typen på ett fåtal platser i världen, han nämner Italien (troligtvis gruppen på forskningsstationen), Taiwan samt Brasilien men understryker att han inte sett dem i Frankrike eller Nordamerika (inkl. USA!). M.a.o. är det en väldigt ovanlig typ som av någon märklig anledning finns sällsynt men spridd även i Sverige vilket jag baserar på bilder som finns/har funnits på Internet. Har personligen förskt kartlägga om den finns på fler platser i världen och har hitintills hittat fragemnet av spår på en gles spridning i Europa men framförallt i Australien där de kallar den "bronze" och även ställer ut dem i detta namn.

Så Sepia (ljusbrun) är mycket ovanlig men finns hos oss och är definitivt värd att bevara. Rent gentiskt är den autosomal recessive vilket väldigt kort innebär att den kräver samma gen hos både hona och draka för att ge sig till känna. Har 3 exemplar hos mig som är av den här typen och de 2 honorna är avkomma från vanliga svartvita myskankor (!) som då bär på genen "Faiogeno".

Är det någon av er som läser detta som har typen är jag väldigt tacksam för kontakt via PM så att vi kan byta kunskaper eller utveckla en aktiv samverkan på avelsområdet för typens goda framtids skull!

Därmed anser jag att vi idag har vita, svarta, blå och Sepia "färgerna" och variationer/kombinationer av dessa. Möjligen, men tveksamt, finns det även Chocolate (brun/mörkbrun) i Sverige men i sådan fall har dessa troligtvis inkommit från något annat land i senare tid då korsningar med Chocolate och andra färgvariationer skulle ha märkts mer än väl vid det här laget. Rent hypotetisk skulle det dock inte förvåna mig om någon importerat Chocolate från t.ex. Tyskland, Holland, England eller Frankrike då den finns i rätt många länder även i Europa.

Avslutar detta inlägg då texten tyvärr hoppar runt när man skriver längre inlägg (forum bugg) men återkommer inom kort med en beskrivning av "mönster" hos myskankan då även dessa påverkar utseendet i fjäderdräkten även om det inte är att betrakta som en färg. Rent genetiskt alltså ;)
« Senast ändrad: 07 mar-10 kl 23:05 av Schaman »

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 3 användare
Pohja, Tångräkan, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser