Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tryckventiler typ.. på ackumulatortankar  (läst 5845 gånger)

louise

• Gäst
Tryckventiler typ.. på ackumulatortankar
« skrivet: 03 mar-10 kl 21:28 »
Nu fattar inte jag mitt värmesystem riktigt..

Jag har expansionskärl med skvallerrör, där rinner vattnet ut när det blir för högt tryck.

Men jag har också nån knapp på acktanken som öppnar sig då trycket blir för högt. Det står "3 bar" på den. Den sitter i mellan höjd på röret för.. ja.. vart går det.. Det går både ett rör rakt ner från knappen och där tömmer man tankarna. Men så går det också... nån annanstans..

Nu verkar det dessutom som att rörmokaren installerat ytterligare en sådan, och det allra längst ner på tanken. 9 bar har den.

Vad gör de här knapparna? Och varför sitter den nya längst ner? Och varför har han överhuvudtaget satt dit den?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Tryckventiler typ.. på ackumulatortankar
« Svar #1 skrivet: 03 mar-10 kl 21:50 »
Ingen aning om varför den ena eller den andra använts, men tänk på vad som skulle hända ifall expansionskärlet med skvallerrör frös och de inte fanns.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 mar-10 kl 21:54 »
Jo.. det är ju bra av den anledningen. Men varför dög inte den som redan var där?

Å det konstiga är att den nya fräste ut massa vatten när jag skulle fylla på nu. Men det rinner bra ur skvallerröret också. Eller, gjorde en stund tidigare, det kan ju inte plötsligt ha proppat igen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 03 mar-10 kl 22:12 »
Troligen används den ena säkerhetsventilen för "pannvattnet" i ackumulatortanken och den andra för tappvarmvattnet. Den för tappvarmvattnet bör sitta där kallvattnet går in i varmvattenberedaren och är antagligen hopbyggd med en backventil för att inte varmvatten ska kunna gå bakvägen ut i kallvattenledningarna.

Har inte rörmokaren lämnat någon ordentlig ritning eller schema för installationen?

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 mar-10 kl 13:33 »
Det är ingen ny installation. Jag har haft en vattenläcka.. Rörmokaren var där och tog loss vedpannan för att göra en tillfällig lösning, och plötsligt sitter en ventil på min acktank.

trädman

« Svar #5 skrivet: 04 mar-10 kl 23:07 »
Innefattar den tillfälliga lösningen exempelvis en elpatron i acctanken tyckte han kanske det var på sin plats att sätta dit en säkerhetsventil på systemet, om det inte redan fanns en sådan (för värmesystemet). För varmvattnet fanns det förmodligen redan en.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 mar-10 kl 09:17 »
men jag har juöppet expansionskärl redan. Elpatron har alltid suttit på.

slainte

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 05 mar-10 kl 09:29 »
Jag tycker du ska fråga rörmokaren vad som är meningen med säkerhetsventilen, inget system är det andra likt.... Om det är ett äldre system vill man gärna ha en extra säkerhetsventil. Men det låter konstigt att 9-barsventilen öppnar sig vid påfyllning. Som sagt, prata med rörmokaren som installerade det hela.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 mar-10 kl 10:01 »
Att den öppnar sig kan kanske förklara varför det inte låter som att systemet är fullt.. jag är ju rädd där är en läcka till, men vet inte hru jag ska fortsätta forska.

slainte

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 05 mar-10 kl 10:12 »
Ventiler brukar vara inställbara, kan ventilen vara felinställd? Visst hade du din acctank i källaren? Hur långt är det mellan ventilen på tanken och expantionskärlet? Man brukar räkna med 0.5 - 1 bars tryck per meter... Om det nu är 6 meter (gissar) ska ventilen inte kunna öppna sig om den är på 9 bar.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

ca

« Svar #10 skrivet: 05 mar-10 kl 17:17 »
0,1 bar/m ska det nog vara, det är sällan att värmesystemet i ett vanligt hus överstiger 1,5 bar. Förbrukningsvattnet brukar däremot vara säkrat med 9 bar.

trädman

« Svar #11 skrivet: 05 mar-10 kl 20:55 »
men jag har juöppet expansionskärl redan. Elpatron har alltid suttit på.

Det kan vara bra att ha säkerhetsventil i alla fall. Ledningen till expansionskärlet kan frysa. Det har jag varit med om och var då mycket nöjd med att ha en säkerhetsventil också.

Det är inte en automatisk avluftningsventil han monterat i tankens topp? Sådana pyser när man fyller upp systemet

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 mar-10 kl 21:08 »
Nä. jag sa ju att den sitter i botten.

Håller med om att det är skönt med en reserv, men.. den kan ju vara felinställd som in säge.r

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #13 skrivet: 02 apr-10 kl 18:19 »
Nu fattar inte jag mitt värmesystem riktigt..

Jag har expansionskärl med skvallerrör, där rinner vattnet ut när det blir för högt tryck.

Först o främst så blandar du koddar o morötter i din fråga.
Säkerhetsventil som det står 9 bar på, sitter som någon skrev på kallvattnet. Läcker den kan det bero på kalkbildning eller skräp i kallvattensystemet.
Däremot den ventil som sitter på systemvattnet får endast ha 1,5 bar:s öppningstryck om det gällar vanlig villa.(Högre öppningstryck endast på hus som är högre än 10 meter)
Såg att du skrev att du har öppet expansionkärl i huset, då ska ditt vattentryck vid kall panna vara inställt på 0,1 bar/ meter vattenpelare upp till överkant på översta elementet + 0,3 bar för systemet.
mao. Om din panna står i källaren och du har enplanshus , så blir detmax 0,6 bar i systemet eller om du har 2-våningshus så bör det bli runt 0,9 bar i systemet. Allt däröver ska vara ett expansionsutrymme för vattnet. Annars så får du fenomenet med att ventilerna läcker. Ser du då att det läcker och samtidigt fyller på vatten till röda pilen som brukar stå på 1,5 bar, så kommer det att läcka varje gång du eldar.Eller att pannan värms upp.
Så börja med att kolla ditt tryck i systemet o ge fasen i att fylla på ofta. Varje gång du gör detta så tillför du nytt syre i vattnet som då förkortar livslängden på ditt värmesystem drastiskt
(Syrerikt vatten luktar sumpmark, men bra vatten luktar ingenting alls)
Med sol i sinne, både ute o inne.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 apr-10 kl 23:45 »
Det var för svårt för mig det där.

Pannan har stått i köket, acktankarna i källaren. Jag har tvåvåningshus men inga element på andra våningen. Vad ska det då vara för bar på ventilen i botten på min acktank?

Teacher59

• Soltekniker
« Svar #15 skrivet: 03 apr-10 kl 11:34 »
Det var för svårt för mig det där.

Pannan har stått i köket, acktankarna i källaren. Jag har tvåvåningshus men inga element på andra våningen. Vad ska det då vara för bar på ventilen i botten på min acktank?
Maila en bild på den grejen som du frågar efter så ska jag försöka förklara för dig vad det är. Svårt att få grepp på vad de kan va om det inte är en annan tekniker som förklarar. Alldeles för många som sitter o ska förklara VAD de är, så man vet snart inte vad som menas....
L:C.

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 apr-10 kl 10:56 »
Menar du ett foto på själva ventilen?

Teacher59

• Soltekniker
« Svar #17 skrivet: 20 apr-10 kl 09:47 »
Menar du ett foto på själva ventilen?
Jatack, då hade man löst uppgiften direkt. Visa gärna var på systemet den sitter så blir de ännu lättare, genom en lite större bild.
L.C.

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 3 användare (2 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser