Nu fattar inte jag mitt värmesystem riktigt..
Jag har expansionskärl med skvallerrör, där rinner vattnet ut när det blir för högt tryck.
Först o främst så blandar du koddar o morötter i din fråga.
Säkerhetsventil som det står 9 bar på, sitter som någon skrev på kallvattnet. Läcker den kan det bero på kalkbildning eller skräp i kallvattensystemet.
Däremot den ventil som sitter på systemvattnet får endast ha 1,5 bar:s öppningstryck om det gällar vanlig villa.(Högre öppningstryck endast på hus som är högre än 10 meter)
Såg att du skrev att du har öppet expansionkärl i huset, då ska ditt vattentryck vid kall panna vara inställt på 0,1 bar/ meter vattenpelare upp till överkant på översta elementet + 0,3 bar för systemet.
mao. Om din panna står i källaren och du har enplanshus , så blir detmax 0,6 bar i systemet eller om du har 2-våningshus så bör det bli runt 0,9 bar i systemet. Allt däröver ska vara ett expansionsutrymme för vattnet. Annars så får du fenomenet med att ventilerna läcker. Ser du då att det läcker och samtidigt fyller på vatten till röda pilen som brukar stå på 1,5 bar, så kommer det att läcka varje gång du eldar.Eller att pannan värms upp.
Så börja med att kolla ditt tryck i systemet o ge fasen i att fylla på ofta. Varje gång du gör detta så tillför du nytt syre i vattnet som då förkortar livslängden på ditt värmesystem drastiskt
(Syrerikt vatten luktar sumpmark, men bra vatten luktar ingenting alls)