Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa klövar  (läst 14024 gånger)

Trasslan

  • Inlägg: 277
  • Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
Klippa klövar
« skrivet: 03 mar-10 kl 16:25 »
I dag fick jag hem min klövtång, tänkte verka klövarna när jag klipper de små liven. Som jag förstått det hela så ska man klippa bort det som viker sig under klöven, men är det allt? Man ska inte ta något på själva klöven??

Sedan undrar jag när det är lämpligt att klippa ullen så här på vårvintern????
« Senast ändrad: 03 mar-10 kl 17:30 av Trasslan »
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Klippa klövar
« Svar #1 skrivet: 03 mar-10 kl 16:49 »
Beror på hur långa klövar de har. Har de för lång klövar kan man ta lite till. Men det är bättre att ta lite för lite än lite för mycket, och låta dem slita ner det sista själva. Kolla så att klövarna får harmonisk form, att de är lika långa på höger som vänster fram- respektive bakklöv.

Centrum på klöven ska peka framåt, om fåret inte har felställning på benen, och vill de vridas inåt eller utåt kan man kompensera genom att ta mer på andra sidan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sorno

  • Inlägg: 90
    • Östergötland
SV: Klippa klövar
« Svar #2 skrivet: 03 mar-10 kl 17:17 »
Här är några bilder som vi kollade på när vi verkade sist. De är förvisso för getter, men det torde väl vara likt nog.




Trasslan

  • Inlägg: 277
  • Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
SV: Klippa klövar
« Svar #3 skrivet: 03 mar-10 kl 17:37 »
Jamen tack Sorno, vilka bra bilder ;D jag verkar och skor mina hästar själv så jag är inte alldelens oerfaren, men det är ju inte riktigt samma sak.

Någon kloking som kan hjälpa mig med ungefärligt ullklippningsdatum. Ska det vara plusgrader dygnet runt innan man klipper dem??????
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Klippa klövar
« Svar #4 skrivet: 04 mar-10 kl 15:40 »
Nej det behöver det inte nödvändigtvis vara, men de måste kunna komma i lä och få gott om mat. Viktigare är att det inte görs för nära lamningen, inte senare än 4-6v innan. Klippning + kallt väder kan bidra till kalkbrist och lamningsförlamning, så efter att ha haft det på ett par tackor har jag övergått till att klippa efter lamning, även om det har sina nackdelar det med. Man bör i så fall klippa runt juver innan lamning så att lammen kommer åt ordentligt.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

bloke1

  • Inlägg: 54
    • Östergötland
SV: Klippa klövar
« Svar #5 skrivet: 05 mar-10 kl 22:18 »
jag klippte mina igår, norra götaland. bar de har lä för nordan så är det bara en fördel att klippa nu, med lamning i april.

Trasslan

  • Inlägg: 277
  • Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
SV: Klippa klövar
« Svar #6 skrivet: 06 mar-10 kl 19:34 »
Då börjar jag klippa morgon, tycker att endel av dem börjar se besvärade av sin jätteull, var även och köpte flusa då jag tycker att de kliar sig mycket, eller kan det vara för att de har så mycket ull, och att det blir för varmt???
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Klippa klövar
« Svar #7 skrivet: 04 mar-11 kl 13:45 »
Då lägger jag in en liten fråga här,hur gör ni när ni klipper klövarna,alltså hur står ni ;D med fåret mellan benen?
Mina lyfter gärna benen..en liten stund :P sen drar de dom till sig.Om jag sitter på huk bredvid alltså.

Förslag ifrån en oerfaren :-[
Mvh Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Klippa klövar
« Svar #8 skrivet: 04 mar-11 kl 15:28 »
Om fåren är tama går det bra att stå med dem mellan benen, ungefär som man (jag i alla fall) gör när man klipper klorna på hundar. Är djuren inte så hanterade är det lättare att ta tag i båda benen på sidan längst ifrån dig och välta dem på sidan. Sedan sätter du dig med ett ben vid magen och ett vid ryggen på fåret, så att du kan tynga ner lagom med rumpan så att fåret är stilla medan du klipper klövarna.

Jag vet att de som klipper får sätter dem på rumpan, ungefär som vi själva sitter när vi är lite nerhasade i en soffa, men den metoden har jag inte provat själv.

Det är såklart lite obehagligt för fåret att hållas fast, så de brukar protestera lite, men det är ett kort obehag i förhållande till att gå runt med för långa klövar och alla potentiella följder av det. Så även ett stressat får ska få klövarna klippta tycker jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Klippa klövar
« Svar #9 skrivet: 04 mar-11 kl 17:21 »
Här är några bilder som vi kollade på när vi verkade sist. De är förvisso för getter, men det torde väl vara likt nog.

En sak skiljer och det är att på Får klipper man inte "ballen"

Får har hårt horn framtill i klöven, och mjukt mokasinliknande sul- och ballhorn.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Klippa klövar
« Svar #10 skrivet: 06 mar-11 kl 12:11 »
Min reflektion på bilden "proper trim" är : Jag har aldrig sett ett får med så korta klövar! Det ser konstigt ut.
De är mer långsmala, tycker jag.
Sedan lärde vi av en fårklippare att folk kortar tårna på får lite väl mycket. Det grundande han på att deras "levande", lättblödande del (minns ej vad det heter) går långt fram i tån.
Men sidor och överväxt, ja.
Jag kortar tårna lite mer försiktigt nu och har inte klippt dem så det blöder sen dess.
Jämför man med häst, så kortar man ju tårna på ett helt annat vis.
Njuter av värme och allt det gröna!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Klippa klövar
« Svar #11 skrivet: 06 mar-11 kl 15:35 »
Min reflektion på bilden "proper trim" är : Jag har aldrig sett ett får med så korta klövar! Det ser konstigt ut. De är mer långsmala, tycker jag.

Sornos bilder visar Get klövar.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 1 användare
norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser