Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hörde ni detta om Svenska Foder?  (läst 4536 gånger)

sonja på slätten

• Halland
Hörde ni detta om Svenska Foder?
« skrivet: 02 mar-10 kl 19:17 »
Ingen har väl undgått det här med giftbesprutningen av sojaodlingarna i Sydamerika, som skadar och dödar människor som arbetar och bor där.
Det nämndes att det finns certifierad soja, som inte besprutas med detta gift, men Lantmännen vill inte anvvända det. Däremot gör Svenska Fodet det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

johan/sandra

• Gäst
SV: Hörde ni detta om Svenska Foder?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-10 kl 19:23 »
Det här har jag missat, är det sant? Då tycker jag man ska köpa av svenska foder istället.

mattisvick

• -
« Svar #2 skrivet: 02 mar-10 kl 20:11 »
Ingen har väl undgått det här med giftbesprutningen av sojaodlingarna i Sydamerika, som skadar och dödar människor som arbetar och bor där.
Det nämndes att det finns certifierad soja, som inte besprutas med detta gift, men Lantmännen vill inte anvvända det. Däremot gör Svenska Fodet det.

Vi använder inte soja(så kallad GMO-Soja, GMO=Genmodifierade) till våra grisar, just pga detta. Vi odlar allt till våra grisar innom ca1mil (max) för att ha koll.
De blir slaktfärdiga ca 2mån efter de komersionella. Men de är värt det. Och vi har inte så många grisar och då är det lättare att ha koll på dem och de är lyckligare,eftersom vi har nära kontakt med dem! ;D

Vi har principen: Först till kvarn! Och vi producerar inte mer för att efterfrågan är större.

De som vill ha bra kött kan ändå få det till ett mkt bra pris. Utan att människans hälsa sätts på spel. Och fler och fler bönder väljer ändå GMO ???. Och komsumenten har Inte en aning om hur grisen produceras.

Regnskogen huggs ner och där odlar de soja, sen körs den till Sverige, ger detta till grisarna och kalla detta Närproducerat ??? Här luras konsumenten fullständigt!

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 03 mar-10 kl 00:35 »
Äsch, jag vet inte hur man länkar, men i alla fall framgår av ett inlägg på tråden GMO i 'Övrigt om odling' att Svenska Foder inte ställer några krav alls när de köper in från Brasilien t.ex. Där sojan kommer ifrån, och där det används en massa giftiga bekämpningmedel och regnskogsavverkning för att odla. Och lantarbetarna har det inget vidare. Det är en jättelång tråd men inlägget är på sid 17 av Eulalia, den 3 mars.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 mar-10 kl 06:06 »
Man kan ju göra ett val, och välja foderblandning. Man måste ju inte ta första bästa..jo, möjligen om man bara köper småsäckar. Men även där står ju en innehållsförteckning, läs den.
Jag köper färdigt foder från Lantmännen till mina grisar, det innehåller ingen soja alls.

Paradoxalt nog så är det ju däremot nästan tvunget med soja i Krav-foder. Eftersom Krav inte tillåter att man använder konstgjorda aminosyror. Och just aminosyror är oerhört viktiga för i synnerhet smågrisar. Soja innehåller bra aminosyror.  Och eftersom soja inte kan odlas i Sverige än, så blir det importerad, förmodligen då ekologisk förstås, åtminstone delvis.. men ändå transporterad en bra bit.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 03 mar-10 kl 07:02 »
Och eftersom soja inte kan odlas i Sverige än, så blir det importerad, förmodligen då ekologisk förstås, åtminstone delvis.. men ändå transporterad en bra bit.
Soja kan utmärkt odlas i Sverige, men det görs inte storskaligt, eftersom soja producerad i Sverige skulle bli dyrare än den importerade. Det finns frön anpassade för odling i Sverige, har funnits länge, minst 1800-tal om jag minns rätt, och med lite förädling och urval skulle resultatet förmodligen bli mycket bra på några år. Men som sagt, den blir för dyr. Om nu inte konsumenterna börjar kräva svensk soja och är villig att betala priset. Kanske något att satsa på för den som gillar högodsare....
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 03 mar-10 kl 07:04 »

Paradoxalt nog så är det ju däremot nästan tvunget med soja i Krav-foder. Eftersom Krav inte tillåter att man använder konstgjorda aminosyror. Och just aminosyror är oerhört viktiga för i synnerhet smågrisar. Soja innehåller bra aminosyror.  Och eftersom soja inte kan odlas i Sverige än, så blir det importerad, förmodligen då ekologisk förstås, åtminstone delvis.. men ändå transporterad en bra bit.

Men vi har haft tamgrisar i tusentals år innan sojaimporten kom igång... så detta med aminosyror till smågrisar måste ju gå att lösa med inhemskt foder.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 03 mar-10 kl 09:33 »
Ett litet klarläggande:
Detta som jag hörde på radio handlade inte alls om GMO, det kom inte alls på tal då.
Det handlade bara om detta mycket giftiga bekämpningsmedel, som är förbjudet här.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

chickadee

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 mar-10 kl 10:17 »
Visst går det att lösa aminosyraförsörjning med inhemskt foder så som man gjorde förr i tiden. Mjölk har utmärkt aminosyrasammansättning. Såklart, kan man ju säga, eftersom naturen har ordnat det så att mjölk skall vara ett fullvärdigt foder till späda djur. De som hade grisar och/eller fjäderfä förr i tiden hade också kossor. Skummjölken gavs ofta till grisarna. Det är inte så väldigt längesedan som en mjölkbonde fick tillbaka skummjölken från mejeriet efter att grädden hade skummats av där. Då var det smörfettet (grädden) som var mest lönsamt för mejerierna att ta vara på. Men nu är förhållandena annorlunda, både hos bonden, mejeriet och på världsmarknaden.

Är det inte fortfarande ett slags kolonialism vi håller på med, d.v.s att upprätthålla vårt välstånd genom att utnyttja andra, fattigare, länder och människor?

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 mar-10 kl 11:14 »
Är det inte fortfarande ett slags kolonialism vi håller på med, d.v.s att upprätthålla vårt välstånd genom att utnyttja andra, fattigare, länder och människor?

Självklart är det det. Så länge det är pengarna som styr, så är det alltid nån som får betala priset. En vara är ju inte billigare av en slump, utan någon, grisen i tyskland, lantarbetaren i Argentina..osv..betalar priset som gör att vi kan köpa billig mat.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #10 skrivet: 03 mar-10 kl 11:15 »
Jag har slutat köpa färdigt foder bla pga detta med sojan. Det är inte helt lätt med proteinråvarorna, men jag ger ärtor och hampfrö utöver spanmål. Jag tror att hampfrö kommer att öka som djurfoder, eller jag tycker att det borde det i alla fall. Det har ett bra innehåll av aminosyror, kan odlas på våra breddgrader och behöver inte besprutas. 

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 03 mar-10 kl 11:25 »
Hampa är fantastiskt, reglerna måste bara förändras, och så borde man kunna köpa mindre mängder. Då kunde man själv odla frön till sina djur, vilket vore kul och mycket billigare. Hampafrön är ännu så länge dyrt foder, men man kan ju hoppas på att det förändras i framtiden.

Eftersom hampa är bra som isolering och som energigröda kunde man hoppas på att fröna mer eller mindre blev en restprodukt, med lågt pris.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Soshila

• Småland
« Svar #12 skrivet: 03 mar-10 kl 13:17 »
Absolut, hampa har ju så många användningsområden!

Jag har köpt en 25 kg säck nu. Den kostar ju en hel del, men eftersom jag får spannmål i princip gratis av bönder jag känner så blir den totala foderkostnaden inte så hiskelig ändå.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #13 skrivet: 03 mar-10 kl 14:07 »
hej,

är det svårt att odla eget hampa?? Jag fick upp några ilda plantor förra året men sambon som är jurist ryckte upp de..... Men nu ska det va lagligt att odla i sverige.......

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Jomark

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 03 mar-10 kl 15:31 »
Inte långt från där jag bor så var det då en hampaodling för några år sedan. Så inte kan det då vara olagligt. Om vi nu snackar industrihampa  :-[
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 03 mar-10 kl 16:20 »
Jag har slutat köpa färdigt foder bla pga detta med sojan. Det är inte helt lätt med proteinråvarorna, men jag ger ärtor och hampfrö utöver spanmål. Jag tror att hampfrö kommer att öka som djurfoder, eller jag tycker att det borde det i alla fall. Det har ett bra innehåll av aminosyror, kan odlas på våra breddgrader och behöver inte besprutas.

All heder Soshila! Det kan inte vara lätt eftersom systemet är gjort för att man ska köpa det billigare importerade fodret, för att klara sig ekonomiskt. Iallafall om man håller djur industriellt måste det vara knepigt att få det att gå runt.

Men det är det som krävs, folk som vågar testa andra vägar, och även om det blir tuffare än med billigt foder, så har man åtminstone gjort det man kan för att inte sänka bönder i andra länder.

Liten film om svenska grisar uppföda på sydamerikansk soja.
¿El camino hasta aquí?

Citera
Innan flytten till Uruguay filmade vi svenska grisar som föds upp med sydamerikansk soja under sitt sju månader långa liv inomhus. Lantmännen är Sveriges största foderförsäljare och importör av soja, de hämtar årligen cirka 200 000 ton sojabönor från Sydamerika. I Uruguay är djuruppfödandet annorlunda. Djuren går utomhus med naturligt bete året runt. Inkomster från export utgör en stor del av landets ekonomi. Så kallade feedlots, trånga inhägnader där man föder upp djuren med foder istället för bete, är ännu väldigt ovanligt. Istället verkar det bli amerikanska och europeiska skogsbolag som stoppar det stolta djuruppfödandet?

Hela artikeln här
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Soshila

• Småland

sonja på slätten

• Halland
« Svar #17 skrivet: 03 mar-10 kl 17:21 »
Men hallå, nu börjar ni komma bort från  det ursprungliga ämnet. Och det som diskuteras är såpass intressant att det bör få en egen rubrik, så alla kan hitta detta. Vill ni skriva om Svenska Foder eller andra märken så skriv det här, gå annars över på nästa ämne som jag strax ska skriva.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #18 skrivet: 24 maj-10 kl 14:11 »
First, they establish themselves on a risky market. Then overestimates the value of their chmm test assets. Then they pick out a fat profit bonus with risk premium, drag and let the shareholders and savers take the hit.
I think it will be a fictional clep test world currency in the form of a stable measure of value in the form of a basket of day-traded commodities. - So far, it is entirely unproblematic. All transactions, prices, assets and liabilities may be given compass test in this dimension without having to ask permission first by regulators and policymakers.

dude im english and i understood about 0% of that crap........

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 24 maj-10 kl 14:44 »
Spam, spam, spam, spam...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 3 användare
Fixatroll, skogskälla, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser