Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hö? hösilage? ensilage?  (läst 15114 gånger)

Tacitus

• Ångermanland
SV: hö? hösilage? ensilage?
« Svar #20 skrivet: 14 mar-10 kl 22:53 »
Jag lägger inget hö i den feltänkta ladan... jag har rationell hantering med småbal, kör med balpress + balkastare + transportband, tar in vid ca 70% ts och torkar klart på skullen och bara att hysta ut till djuren som vintertid fodras i närheten av skullen, förutom hästarna som gör av med 2 balar per dygn - en i varje hand en vända per dygn. Jag behöver mao inte starta traktorn för att fodra  :)

Jag torkar tills det är torrt vilket jag avgör genom gravimetrisk analys som jag är fullständigt kompetent att göra själv.

Liggtiden på åkern är ca 2, maximalt 3, dagar och fodret hanteras så varsamt som möjligt så både liggtid och näringsinnehåll är fullt jämförbara med hösilage.

Driften av hötorken kostar ca 5 öre per kg hö vid full tork, vilket ger ca 6 öre per kg ts... plastning i rundbal kostar sådär 20 öre per kg ts för plasten.

Nät och snöre bedömer jag som likvärdiga mellan plastad rundbal och småbalshö, maskinkostnaderna är också relativt lika numera när det finns billiga begade rundbalspressar och plastare jmf med en bra småbalspress m balkastare + balvagnar.

Hästarna äter inget kraftfoder alls och är runda och goa, fåren äter kraft vid "flushing" och sista månaden av dräktigheten + under laktation innan bete.

Vad gäller att ha olika kvalitet i plansilo så är det bara att göra flera mindre fickor om man vill dela upp fodret på det viset, det går ju att göra olika storlekar på sin plansilo - i synnerhet om man gjuter den själv, det som krävs är att man har en traktor som är lämpad efter storleken på fickan.

Premien på gårdförsäkringen påverkas inte av vår torkfläkt - den är modern med plastvingar, har fräscha lager och är utrustad med termiskt motorskydd.

trädman

« Svar #21 skrivet: 15 mar-10 kl 01:25 »
Plastade rundbalar har vid lite större mängder i allmänhet högre rörlig kostnad än ensilage i plansilo. Det finns dock en del andra faktorer som talar till de plastade rundbalarnas fördel.

Pressplastaren är synnerligen flyttbar. Förändras förutsättningarna av en eller annan orsak är den bara att sälja. Plansilon står där den står. Eftersom framtiden för jordbruk-djurhållning i skogsbygderna är så väldigt beroende av politiska beslut så kan handlingsfrihet vara värdefullt.

Om ens verksamhet är under utveckling och det råder osäkerhet om den framtida omfattningen är det svårt att dimensionera fasta anläggningar som plansilos. Då kan felxibla lösningar vara bättre där sådana är möjliga, även om kostnaden blir högre om man jämför med en plansilo som skrivs av på 20 år (?).

Hack + vagnar, hackvagn eller finsnittsvagn i kombination med plansilo är ett hett system som måste gå i takt. Transporten av fodret måste ske direkt och silon måste packas i takt med transporterna. Systemet kräver flera personer och traktorer samtidigt för att fungera. Att pressa och plasta balar kan man göra själv med en traktor och spara transporten till en annan dag/natt

Själva kör vi med plastade rundbalar och skulltorkat rundbalshö. För oss är det en bra lösning

Gårdsman

• -
« Svar #22 skrivet: 16 jul-15 kl 12:56 »
Hej! Jag säljer hästhö på rundbal från 6 ha åker, fördelen är små kostnader för redskap, men ställer höga krav på sammanhängande fint väder. Funderar på om det är lmer önsamt att gå över till hö/ensilage istället på denna areal, ca 100 rundbal, i så fall måste jag köpa tredjefunktion till lastaren, balgrip och plastare begangnat +låne en extra traktor
Kan det öka lönsamheten på sikt är frågan?

bo_i_dala

« Svar #23 skrivet: 21 jul-15 kl 20:11 »
Hej!

Troligen inte, men det är lättare att hitta 1-3 dagar vackert väder( för plastade rundbalar) än 4-6 som behövs för hö- jag har dåliga erfarenheter ang rundbalat hö

I mina trakter betalas plastade balar med priser mellan 250 och 400- beroendepå........... Vad du får för rundbalat hö vet jag inte.

Välrullade, välplastade (8 lager) "hösilagebalar" har inget svinn, du får räkna lite...
MVH/ Bo

Ps inlejd bonde m  rullare o plastare kostar ca 120-140 kr per bal (inkl plast, arbete  o traktor) Hemkörning oräknad Ds

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 4 användare (1 dolda)
MuirHill, Stengrim, JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser