Jag lägger inget hö i den feltänkta ladan... jag har rationell hantering med småbal, kör med balpress + balkastare + transportband, tar in vid ca 70% ts och torkar klart på skullen och bara att hysta ut till djuren som vintertid fodras i närheten av skullen, förutom hästarna som gör av med 2 balar per dygn - en i varje hand en vända per dygn. Jag behöver mao inte starta traktorn för att fodra

Jag torkar tills det är torrt vilket jag avgör genom gravimetrisk analys som jag är fullständigt kompetent att göra själv.
Liggtiden på åkern är ca 2, maximalt 3, dagar och fodret hanteras så varsamt som möjligt så både liggtid och näringsinnehåll är fullt jämförbara med hösilage.
Driften av hötorken kostar ca 5 öre per kg hö vid full tork, vilket ger ca 6 öre per kg ts... plastning i rundbal kostar sådär 20 öre per kg ts för plasten.
Nät och snöre bedömer jag som likvärdiga mellan plastad rundbal och småbalshö, maskinkostnaderna är också relativt lika numera när det finns billiga begade rundbalspressar och plastare jmf med en bra småbalspress m balkastare + balvagnar.
Hästarna äter inget kraftfoder alls och är runda och goa, fåren äter kraft vid "flushing" och sista månaden av dräktigheten + under laktation innan bete.
Vad gäller att ha olika kvalitet i plansilo så är det bara att göra flera mindre fickor om man vill dela upp fodret på det viset, det går ju att göra olika storlekar på sin plansilo - i synnerhet om man gjuter den själv, det som krävs är att man har en traktor som är lämpad efter storleken på fickan.
Premien på gårdförsäkringen påverkas inte av vår torkfläkt - den är modern med plastvingar, har fräscha lager och är utrustad med termiskt motorskydd.