Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nån som har iller?  (läst 4421 gånger)

Lusa

• Gäst
Re:Nån som har iller?
« Svar #20 skrivet: 01 apr-07 kl 15:11 »
Mina illrar har varit supertrevliga, aldrig bitit någon, aldrig grävt ur blomkrukor eller förstört något då jag sett till att dom inte kunnat göra det! Det ligger ju i ens eget ansvar att se till så dom inte kan leva rövare hur som helst. man kan itne tro att det bara är att skaffa iller och sen ligger dom i sin korg hela dagarna och ser söta ut. Det är fart i illrar när det är busdags, det kan naffsas i fötter och händer, vilket man måste lägga lite tid till att lära som att man itne får göra så.
Köper man iller av någon som föder upp till jakt och sällskap (det brukar stå så i annonserna) så kan man många gånger räkna med att illrarna bits för dom inte alltid är handtama eller hanterade som en kull som är uppfödd till sällskap och som bott inne i huset med familjen.

Iller är ett favoritdjur för mig, det perfekta sällskapsdjuret också om man bor i lägenhet. Tycker om att vara ute i koppel och följa med på allt möjligt, tar ingen stor plats, hårar inte ner och kostar inte särskilt mycket i försäkring/mat.
« Senast ändrad: 01 apr-07 kl 15:12 av Lusa »

ledup

« Svar #21 skrivet: 03 apr-07 kl 21:26 »
Jag har haft och även fött upp illrar och oavsett vad endel säger så har ALLA iller valpar jag träffat bitits. Jag har hanterade mina valpar dagligen, ändå bet de. Så att påstå att illrar inte bits är en lögn.....Men vid ca 1.5-2års ålder inträffar en förändring då går det att leva med illern igen utan att man drabbas av härdsmälta i skallen. De lugnar ner sig då, tack och lov.
Att valpar är som en baraccuda som går på LSD, det är sant!!!!
De luktar illa oxå.....
Har katten och hundens sämsta sidor.....

Skaffa något annat djur om ni inte står ut med ovanstående

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #22 skrivet: 09 apr-07 kl 19:12 »
Jag hade en iller en gång som hette 'Illa' och ja, hon luktade illa ibland men inte på långa vägar som en hanne kan göra. Illa var ett riktigt busfrö som kom när man kallade, gick på låda och älskade att göra förbjudna saker när man vände ryggen till.
Tänkte bara berätta om en gång när Illa och jag var ute och gick mitt i vintern. Bodde då uppe i Härjedalen och det var turistsäsong. Det hade kommit en massa pudersnö och en iller går under allt som är möjligt att gå under. Här kommer jag och går på bygatan med, som det ser ut, ett snöre. Möter en grupp människor som stannar och försöker förgäves lista ut vad som finns i andra änden på snöret. Då Illa inte tittade upp så fick dom ju inte se det. Dessa människor stod länge och väl och tittade efter oss. Troligen så trodde dom att jag var helt galen som var ute och gick med ett snöre......    :D
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Lusa

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 13 apr-07 kl 00:19 »
Jag har haft och även fött upp illrar och oavsett vad endel säger så har ALLA iller valpar jag träffat bitits. Jag har hanterade mina valpar dagligen, ändå bet de. Så att påstå att illrar inte bits är en lögn.....Men vid ca 1.5-2års ålder inträffar en förändring då går det att leva med illern igen utan att man drabbas av härdsmälta i skallen. De lugnar ner sig då, tack och lov.
Att valpar är som en baraccuda som går på LSD, det är sant!!!!
De luktar illa oxå.....
Har katten och hundens sämsta sidor.....

Skaffa något annat djur om ni inte står ut med ovanstående

det ingår väl i alla djurs ungdomsstadie i princip... och något man borde veta (läst på en liten liten gnutta om djuret?) och vara lite beredd på INNAN man skaffar djuret som man sedan måste lämna bort för att man tycker sig blivit lurad   ::)

Så illa som du skriver är inte min uppfattning, vare sig med bitande barraccudor på LSD eller lukt. Men jag antar det är bättre att vara för överdriven så att man tänker efter lite innan man skaffar iller.. verkar ju behövas i dom flesta djurslag med tanke på vad folk skaffar och har en kort stund för att sedan omplacera
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 00:19 av Lusa »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #24 skrivet: 13 apr-07 kl 01:58 »
Jorå, alla illerbebisar bits. Eller, jag garderar mig med ett......nästan alla då  ;) Allt ska nyfiket prövas i munnen. Husses skor, husses ostmacka, husses tumme *ajje!* nyfikna tantens finger på stan *pinsamt*. Men det inte alltid av illvillighet. Världen är bara stor och ska undersökas. Det är deras natur bara. Och nosen och tänderna råkar vara det som är längst fram på en iller  ;D Något man får stå ut med medans jag jobbar bort det. Och med rätt hantering, så går det bort.

Men, jag vill ge en annan syn på lukten bara. Jag tycker illrar luktar gott! Nu menar jag vardagsdoften dom alltid har, inte stinkbomberna vid rädsla. Men ett bad lite då och då skadar inte och att tömma lådan varje dag blir ju rutin. Jag saknar min Svante fortfarande ibland, långt efter att han gått bort.

Insanity

« Svar #25 skrivet: 20 apr-07 kl 15:58 »
Ingen skulle väl ge en kanin torrfoder till hund?

Mina två hankaniner är tokiga i hundmat. Försöker såklart hålla de borta från att äta det, men visst, det slinker ner då och då.

Vår jätte Nemo jagade (på den tiden då han bodde inomhus) bort vår dåvarande hund från matskålen.
Och ibland åt de ur samma skål ihop :)
Samma gällde Nemo och kattmat, han delade skål med katterna :)

Nu har vi franska väduren Felix snart 3 månader gammal, han bor inomhus och är tokig i hund och kattmat han med :D

Försöker se till att han inte kommer åt det, men får han chans så äter han :)
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

lenore

« Svar #26 skrivet: 20 apr-07 kl 17:58 »
Har två tussar :) De är helt underbara!
På tal om gnagarblandning fick jag i förrgår veta av min veterinär att mina illrar minnsan var gnagare.. Suck!  ::)

trollet85

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 21 apr-07 kl 10:51 »
Har två tussar :) De är helt underbara!
På tal om gnagarblandning fick jag i förrgår veta av min veterinär att mina illrar minnsan var gnagare.. Suck!  ::)

Jaja, man slutar ju aldrig att förvånas *suckar*
dina gnager på kablar o äter fröblandning va?  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
torbjorn, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser