Känner att jag måste lägga mig i vinbärsdebatten. Mina buskar har stått här hela min livstid ( snart 40 år ) och längre än så eftersom de planterades av tanten som bodde här innan någon gång i början av 1900-talet. ( tro det eller ej )

Man ska inte klippa ner dem helt utan ta hellre grenar och gör nya plantor av dem. Jag förnyar mina med hjälp av det jag beskär bort i februari. Sätter grenarna i en vas med vatten, jordslår på ett skuggigt område i maj, vattnar mycket första säsongen. Funkar jättebra.

Röda vinbär ger mest bär på de äldre grenarna som har börjat förvedas en smula vilket gör att man tyvärr får glesa ut en del nya skott på vintern. Det skär i hjärtat men är nödvändigt eftersom det annars blir sämre med frukt. De svarta bär frukt på 2-4 års grenarna ( de bär mest...ska jag väl säga. ) När grenarna blir äldre blir frukten liten och torr. Om man håller efter sina svarta vinbär ( man kan vara rätt tuff mot dem vid klippning ) får man jättestora bär.
De gillar inte att stå i en gräsmatta, dvs de vill ha gräs och ogräsfritt ( nåja, någorlunda ) runt fötterna. Jag gräver en kvadrat runt mina och har gräs för resten. Förr om åren körde pappa med jordfräsen mellan raderna men jag är lat och föredrar att klippa gräs. ( Dessutom brann jordfräsen i våras och får anses vara skrot

)
Lycka till
Helena