Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus utan råttor?  (läst 14401 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Hönshus utan råttor?
« skrivet: 26 feb-10 kl 21:53 »
Jag skulle verkligen vilja ha några höns i vår villaträdgård. Är beredd att satsa en hel del jobb och material och tid på att få till ett bra hönshus för sådär 5 hönor och en tupp. Men: i vinter har vi fått råttor i området här. Och grannarna minns hur hemskt det var när någon som bodde här hade höns som drog till sig råttor. Hur skall jag kunna bygga och sköta hönsen så inte det bara blir en råttodling? Och hur skall jag kunna övertyga grannarna om att det är en bra idé att jag skaffar höns? Har någon erfarenhet och tips att dela med sig av?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hönshus utan råttor?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-10 kl 00:16 »
förvara foder i tunnor med lock.. mata på morgonen... ta bort maten på kvällen... gillra råttfälla burmodell som kan fånga 10 åt gången... stäng hönsluckan på kvällen.... undvik springor i väggar o golv...
Fjäderfän och kaniner

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 feb-10 kl 07:34 »
Kolla noga för råtthål, de brukar gräva sig in. Lägg gift i dessa hål på utsidan.
Nu är det vanligen så att det finns råttor innan, och när hönsen kommer, får man tillfälle att se spår av dem.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 27 feb-10 kl 07:55 »
Jag skulle inte ge råttorna gift i ett bostadsområde. Det finns stor risk att någon hund eller katt hittar de döda råttorna och då dör de om de inte hinner in till veterinären i tid. Slagfällor, om du kan placera dem så att inget husdjur kommer åt, eller burfällor är de tillgängliga alternativen i tättbebyggt område.

Har du ihjäl en hund eller katt kommer grannarna garanterat inte att gilla dig eller dina höns.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #4 skrivet: 27 feb-10 kl 14:15 »
gjut en platta mura upp hönshuset stäng luckorna på kvällen ha fodret i tunnor mata inte hönsen utomhus.

mer än så behöver du inte göra  alt dressera en katt att  stå vakt  :)
hårt arbete lönar sig...

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-10 kl 19:56 »
Tack för alla svar. Tyvärr tror jag inte min katt skulle göra någon insats i kampen mot råttorna. Fler förslag är välkomna. Jag samlar :).

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 feb-10 kl 20:16 »
Jag skulle inte ge råttorna gift i ett bostadsområde. Det finns stor risk att någon hund eller katt hittar de döda råttorna och då dör de om de inte hinner in till veterinären i tid. Slagfällor, om du kan placera dem så att inget husdjur kommer åt, eller burfällor är de tillgängliga alternativen i tättbebyggt område.

Har du ihjäl en hund eller katt kommer grannarna garanterat inte att gilla dig eller dina höns.

Det behövs väl inte ett bostadsområde för att det finns hund, katt och andra djur?
Giftet lägges i gångarna, råttorna dör vanligtvis inte ovan mark, och när de upplever platsen farlig, drar de iväg.

Under tio år har jag fått lägga ut gift tre gånger, möss jagar jag inte för det är mer eller mindre omöjligt att bli av med.

Då man lägger giftet i gångar, åtgäradar man inte förrän man upptäckt råttor, och då ska man handla snabbt, så de inte blir många, och drar vidare.

I många tätbebyggda orter finns det mycket råttor, mer än på landsbygd, så problemet kan vara större där.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 27 feb-10 kl 20:56 »
Det behövs väl inte ett bostadsområde för att det finns hund, katt och andra djur?
Giftet lägges i gångarna, råttorna dör vanligtvis inte ovan mark, och när de upplever platsen farlig, drar de iväg.

I många tätbebyggda orter finns det mycket råttor, mer än på landsbygd, så problemet kan vara större där.
På landet skulle man möjligen kunna informera alla hund- och kattägare om att man ämnade lägga ut gift, i ett bostadsområde är det omöjligt.

Varifrån har du fått uppgiften att de skulle dö i några gångar? Att hitta råttornas bohålor, om det är det du syftar på, lär vara svårt. Och fråga på vilket djursjukhus som helst så får du veta att det är många hundar och katter som blir förgiftade av råttor som legat döda på ett ställe som varit åtkomligt. Själv skulle jag ha väldigt svårt att förlåta någon som förgiftat mina hundar...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 27 feb-10 kl 21:46 »
Trafiken klipper en del katter, men jag har aldrig sett en förgiftad katt. Och pga att inte ens alla katters ägare kan informeras, då man inte har en aning om vems katt det är som kommer, om det ens är någons (tyvärr ett problem med dumpade (sommar)katter, en bil stannar till dumpar en eller flera katter och "tror" att de kan bo bra en på bondgård).

Giftet verkar snabbt, och det när råttorna är "hemma" och gör sin kvälltoalett
(ingen mat är förgiftad utan gången och då fastnar det på råttan).

Risken för att få råttor är om de inte redan finns i kloaker och lockade av sopor, är inte så stor, tre fall på 10 år här, och då var oftast en del foder ganska lätttillgängligt i flera små hönshus.

Givetvis kan fällor hjälpa, men  oftast försvinner de inte.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 27 feb-10 kl 21:49 »
Låt en kattunge växa upp med hönsen o alltid bo med dom .
Så på det sättet får katten mat , tak över huvet o du slipper råttor .
Tänk lite utanför ramen .
Ingen kattmat dock då jagar dom dåligt , bara stödfodra om hullet går ner.
På förra stället jag boddepå fanns det ett hål i väggen högt upp där mina katter kom in i hönshuset då hade vi aldrig råttor alls.
Så nästa hönshus jag har ska ha lucka som bara öppnas om rätt katt kommer (halsbandstyrt)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #10 skrivet: 09 mar-10 kl 09:13 »
Har själv drabbats av råttor nu, trots noggrannt städat och koll på foder. De gnager sig in i mitt hönshus, hade önskat att jag satte nät inne i väggarna när jag byggde...  >:( morr.....
Tips, ha bara fodret framme vid två tillfällen, morgon och kväll. Låt det stå en halvtimme och ta sen bort. Min erfarenhet är att råttor även dagtid går in i hönshuset och äter.
Lycka till!
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Luff

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 09 mar-10 kl 09:26 »
Låt en kattunge växa upp med hönsen o alltid bo med dom .
Så på det sättet får katten mat , tak över huvet o du slipper råttor .
Tänk lite utanför ramen .
Ingen kattmat dock då jagar dom dåligt , bara stödfodra om hullet går ner.
På förra stället jag boddepå fanns det ett hål i väggen högt upp där mina katter kom in i hönshuset då hade vi aldrig råttor alls.
Så nästa hönshus jag har ska ha lucka som bara öppnas om rätt katt kommer (halsbandstyrt)
Ja visst - min granne tycker likadant - så hans katter springer på byn och letar mat. Mina katter har alltid fått ordentligt med mat och ändå jagat ordentligt. Att inte ge en katt någon annan mat än den han kan jaga själv är fullständigt galet. Katter jagar av instinkt - inte av hunger.
//Luff

signe

« Svar #12 skrivet: 09 mar-10 kl 09:31 »
Det stämmer att de flesta råttor går hem till boet när de blivit förgiftade och dör dör men det händer dock att några inte gör det och då kan katter och hundar hitta dem. Därför bör man vara mycket försiktig med råttgiftanvändande. Det finns många bra fällor som man kan använda i första hand - gift ska vara sista utvägen när man försökt allt annat.

Johannes

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 mar-10 kl 09:33 »
Pröva att fylla håligheter i väggarna med krossat glas och cement!

Johannes

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 mar-10 kl 09:37 »

När man använder råttgift så ska man ge lite i börja och kola att det bir uppätet sen åkar man dosen under fjorton dagar och sen tar man bort det helt och hållet.
Hittar man då råttor lite här och var-döda!
Då har man lyckats!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 09 mar-10 kl 09:42 »
Hittar du råttor här och var, då hittar hundar och katter dem också, och dör. Hittar du inte de förgiftade råttorna är risken stor att de ligger i en vägg och ruttnar, så att ditt hus luktar äckel i flera månader innan råttan torkat in.

Använd fällor, antingen med vippbräda eller slagfällor som är placerade så att inget annat djurslag kommer åt dem. Först om du trots välagnade (heter det så?) fällor och regelbunden tömning av det som fastnar i fällorna inte lyckas ta död på råttorna kan man överväga gift, men då bör man meddela alla i närheten så att de kan hålla sina katter och hundar instängda/kopplade i minst någon månad efter avslutad giftbehandling, plus att man aktivt måste leta upp och göra sig av med alla råttkadaver.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #16 skrivet: 09 mar-10 kl 09:45 »
De råttkräk vi har är kloka, ignorerar fällor, slag/bur/vipp-modell. Ignorerar giftblock. Vår enda lösning som hittills funkat är att mata fram dem på en bra plats, regelbundna tider och sen sitta på pass och skjuta dem!

tillägg: Ingen bra idé i bostadsområde dock! ;)
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 09 mar-10 kl 09:55 »
Råtter förökar sig ju snabbt, så ett effektivt slag mot hela populationen är nödvändig, om inte kampen ska bli permanent.

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 mar-10 kl 09:56 »
Råttgift är ju långsamtverkande. Just för att inte råttorna ska fatta varför dom börjar tuppa av. Dessutom ger det törst, så de söker sig till vatten. Att dom skulle söka sig till sina bon har jag aldrig sett, många går nog ner under lagårn, visst, men snarast för att det är fuktigt där.
De flesta hittar jag vinglande ute på gården här och var.

Visserligen är våra hundar vana vid råttor, men jag ser aldrig att dom tar nån av de döende eller döda.  Medan dom jagar levande med liv och lust..
Katterna ser aldrig åt en råtta, varken levande eller död.

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 09 mar-10 kl 09:58 »
När råttorna försvinner har inte alla blivit förgiftade, de fattar att platsen är farlig och drar vidare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser