Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus utan råttor?  (läst 14389 gånger)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Hönshus utan råttor?
« Svar #20 skrivet: 09 mar-10 kl 10:01 »
När råttorna försvinner har inte alla blivit förgiftade, de fattar att platsen är farlig och drar vidare.

Det skulle räcka för mig! Absolut!
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Johannes

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 09 mar-10 kl 10:15 »

Jo det stämmer och det lär vara samma med vildsvinen.Typ där dog min brorsa eller min kompis.
men på min förra arbetsplats lyckats vi och hittade dom döda lite här och var.
Men visst dom flytta de nog till källaren under ett gammalt stall 50 meter bort.
Man måste alltså ha en plan.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 09 mar-10 kl 20:27 »
jag själv fick problem med råttor i höstas men lyckades mörda ut dom med en 50cm hög "tröskel" innanför hönshus dörren där dom tog sej in genom en glipa o en mega råttfälla .
Efter några veckor fick jag inga flera råttor i fällan .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #23 skrivet: 09 mar-10 kl 21:57 »
jag själv fick problem med råttor i höstas men lyckades mörda ut dom med en 50cm hög "tröskel" innanför hönshus dörren där dom tog sej in genom en glipa o en mega råttfälla .
Efter några veckor fick jag inga flera råttor i fällan .
Smart!
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Bullerybo

• Närke
« Svar #24 skrivet: 09 mar-10 kl 22:10 »
Ang. råttgift i bostadsområde så ser jag inte det som några som helst problem. Anticimex har inga skrupler mot att placera ut det här i alla fall. Det sitter ju fast i "stationer" och ligger inte öppet.

Vi har lagt ut egna stationer i uthusen för det gratis gift man får från hemförsäkringen gäller bara bostaden. Fast man kan ju flytta runt det och be om mer om man är snål.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #25 skrivet: 09 mar-10 kl 23:31 »
Det var så enkelt att slå tre brädor innanför det stället råttorna tog sej in o sätta fällan där , ingen av hönsen tog sej ner i den smala glipan o råttorna blev av med huvet direkt dom kikade in faktiskt .
ett stort plus var att draget från dörren blev mindre , sen när det blev kallt hängde jag en filt innanför dörren o då hade jag oxå nytta av tröskeln .
Alla döda råttor fick katterna samma dag o dom åt dom gladeligen .
Mina katter går inte o letar mat hos grannarna ?? Dom är så feta av alla möss o råttor att kattmat skulle nog vara djurplågeri då dog dom nog av fettma *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 10 mar-10 kl 12:42 »
Anticimex lägger ut gift i råttdrabbade bostadsområden, bara en lite upplysning.

Har pratat med veterinären om detta med fara om hunden/katten tar en råtta som ätit gift, och de tyckte inte att det va stor riskt att hunden skulle bli förgiftad av det. Jo OM hunden/katten äter förgiftade råttor regelbundet under lååååång tid, men enstaka innehåller för lite gift i "aktiv form".
Däremot måste man ju självklart vara jättenoga med att hund/katt inte kan komma i kontakt med själva giftet. Därför har jag låsbara giftstationer inne i hönshuset, där hundarna bara är korta stunder och alltid tillsammans med mej.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #27 skrivet: 16 sep-12 kl 23:14 »
Varför ska man ha höns i villaområde? Om man har en sån stark längtan efter just LANTBRUKSdjur kanske man borde överväga
ett hus på landet eller ett lantbruk? Min granne har byggt ett hönshus..men han kan FETglömma att få in höns där. Aldrig i livet.Över min döda kropp. Och DET lär dröja. :)
Ska inte ha en råtta i mitt hus. Skaffa en ko hellre.

Du- Bästa herr/fru Troll:
om din granne har fått tillstånd av kommunen så kan du FETGLÖMMA att där kommer vara tomt på höns. Eller så kanske din granne skaffar ett par AROR istället. Stora fåglar som för tusen gånger mer väsen än höns, de skränar mest hela tiden och är vansinnigt högljudda. De skräpar dessutom ner betydligt mer än vad ett par hönor gör. Jäkligt stökiga djur faktiskt. Och AROR är ju sällskapsdjur så dessa får dom ha utan tillstånd.

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2313

"När det gäller att kolla av också sådant som ligger utanför det egna huset inför papegojköpet, tänker vi närmast på grannarna. Man ska ha helt klart för sig att de allra flesta av de stora papegojorna kan prestera läten och skrin som hörs vida omkring och igenom de tjockaste väggar. Företrädesvis i gryning och skymning upphäver de sina genomträngande läten."

AHAHAHAHAHA!!!!!!!!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #28 skrivet: 16 sep-12 kl 23:36 »
Varför ska man ha höns i villaområde? Om man har en sån stark längtan efter just LANTBRUKSdjur kanske man borde överväga
ett hus på landet eller ett lantbruk? Min granne har byggt ett hönshus..men han kan FETglömma att få in höns där. Aldrig i livet.Över min döda kropp. Och DET lär dröja. :)
Ska inte ha en råtta i mitt hus. Skaffa en ko hellre.

Hur ska man veta om man bor i villakvarter eller på landet? Jag ringde till kommunen men de visste inte. De kunde se att två mina grannar bor i villakvarter men min tredje granne bor utanför tätbebyggt område.

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #29 skrivet: 16 sep-12 kl 23:38 »
Råttor blir inte tjänlig människoföda om man lägger ut råttgift. Tänk på det så att ni inte minskar villaträdgårdens proteinproduktion
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Nina W

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 17 sep-12 kl 01:20 »
Angående matning:Høns behøver få småæta så att bara ge dom mat en halvtimme två gånger om dagen, då lider dom. Men det ær olika hur mycket matsøl det blir av olika sorters automater. Modell rænna med galler øver ær bættre æn runda burkar som det rinner ned foder till kranen runt om, om ni førstår vilka två modeller jag syftar på. Sækert bra att låsa in maten på kvællen.

Sluten gødselhantering: En rejæl tunna eller kontainer som råttorna inte kan ta sig in i. Finns ju alltid lite ætbart kvar i gødseln hur man æn gør.

fräsen

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 17 sep-12 kl 06:25 »
gammal tråd men ständigt aktuellt..
Skulle nån låta sin hund springa lös här så vore det rätt åt dom om den kom åt nått olämpligt, hundar ska hållas i koppel och/eller under sträng tillsyn.
Andra katter än ens egna springer sällan här o ränner, undantaget en o annan hankatt som ägarna vägrar kastrera  >:D

Men iaf, risken att djuren äter ett påverkat/sjukt djur är minimal. De är betydligt smartare än så.
Däremot stryker det alltid med höns när vi lagt ut gift och där har vi uppmärksammat att råttorna går in o bajsar ut blått (färgen på giftet). Så antagligen får hönsen i sig av det.
Däremot tar de inte döda/döende råttor utan ignorerar dom o lämnar till mig..
Råttfälla modell bur har de efter att jag tagit ett trettital lärt sig undvika så för ett tag sen kände jag mig tvungen att gifta och en tupp och en höna strök med :'(

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #32 skrivet: 19 okt-12 kl 07:43 »
Jag måste bara fråga nu för jag skaffade dagsgamla kycklingar i april (nybörjare alltså) och nu till hösten har vi sett råttbajs i hönshuset samt att det tunnt gjutna golvet fått ett hål.
Hålet stoppar vi krossat glas i imorgon och gjuter igen (glaset för att råttorna inte ska gå igeom innan det torkat/stelnat).
Men jag undrar över det här med hönsens utfordring.
Jag läste på som en blå innan jag skaffade hönsen o frågade runt och t.o.m. var på studiebesök hos några Alternativare med höns.
Min uppfattning har hela tiden varit att de ska ha FRI tillgång på mat och vatten.
Jag har dem i hönsgård med gräs, men det kan väl inte räknas som fri tillgång på mat?
Jag har däremot funderat på att tillverka ett lock till foderautmaten så den bara är tillgänglig dagtid.
Men så skrev nån nu att råttorna kommer på dagen också...
Jag har inte sett några råttskitar i eller runt automaten (bara i förmaket innan jag hade skaffat tillräckligt stor tunna för att ta hela säcken på en gång) men hålet i golvet vittnar ju om annat...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 19 okt-12 kl 08:53 »
Om det finns många råttor kan de komma på dagen också, men vanligast är att de kommer på natten. På natten äter inte hönsen, därför kan man plocka bort allt foder då, så att råttorna inte har något att äta.

Fri tillgång är en sanning med modifikation. Vissa höns kan ha fri tillgång, andra blir överviktiga då, och måste få en lagom dos per dag istället. Man får lära känna sina djur så att man vet att de är i lagom hull.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare
javill, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser