Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kråkjakt  (läst 12327 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
kråkjakt
« skrivet: 25 feb-10 kl 18:51 »
är ni översvämmade av kråkor på gårdarna? sträckkråkor kommer i rejäla svärmar har jag sett... passa på med bössan och gör en viltvårdande insats... nån som vart ute på kråkjakt nyligen?
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
SV: kråkjakt
« Svar #1 skrivet: 29 apr-10 kl 22:32 »
nu när kråksäsongen är över så inser jag att jag borde fångat fler.... både kråkor och skator har knyckt ägg från mina gäss och blekingeankor... till råga på allt har skatorna byggt bo på tomten så de har lätt att komma åt att plundra...
Fjäderfän och kaniner

regnpipan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 maj-10 kl 08:36 »
låter som klockrena argument för skyddsjakt....

vi hade en del sträckande kråkor i våras, men nu syns bara kajor (de som boar i sapbeståndet i bortre hagen) samt några korpar. Korparna flyger ännu så länge bara över.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 03 maj-10 kl 08:57 »
Jag har skator med bon och kråkor - på och runt tomten!!!   Jag fattar inte varför de inte också kan bo där!   snacka om sär behandling, men visst det finns ju många människor som enligt mig inte borde få leva och ströva fritt  med.   Skyddsjakt där med kanske?
Se till att era "tam" fåglar/ djur e skyddade  !  från de faror ni inte önskar dem

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 04 maj-10 kl 23:19 »
Jag har skator med bon och kråkor - på och runt tomten!!!   Jag fattar inte varför de inte också kan bo där!   snacka om sär behandling, men visst det finns ju många människor som enligt mig inte borde få leva och ströva fritt  med.   Skyddsjakt där med kanske?
Se till att era "tam" fåglar/ djur e skyddade  !  från de faror ni inte önskar dem

Är det inte särbehandling att spärra in tamfåglarna och låta kråkorna härja fritt då? Kråkor och skator är det ju olagligt att stänga in, så det valet finns ju inte ens..
Förvisso är det skillnad på tama och vilda djur, men båda sorterna vill nog lika gärna vara så fria som det går.
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 05 maj-10 kl 06:35 »
Var häromdagen hos en alternativare med blommehöns, han tipsade om att man ska ha en gång ut från hönsens dörr som går först längs med väggen och sedan öppnar sig utåt i 90o mot väggen, fåglarna ska alltså behöva först hitta ingången, sedan svänga åt ena hållet och gå en bit, minst 1 meter typ, och sedan svänga åt andra hållet. Hoppas att den förklaringen gick att förstå, jag har inga bilder. Detta lär sig hönsen snabbt, man kanske får driva in dem de första dagarna. Kråkfåglarna däremot lär sig inte de så lätt, och om gången är lång och ganska trång känner de sig trängda och vågar inte gå in.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 05 maj-10 kl 12:00 »

Är det inte särbehandling att spärra in tamfåglarna och låta kråkorna härja fritt då? Kråkor och skator är det ju olagligt att stänga in, så det valet finns ju inte ens..
Förvisso är det skillnad på tama och vilda djur, men båda sorterna vill nog lika gärna vara så fria som det går.

Tja gör va attans ni vill med era tam fåglar men se till att skydda dem från de faror ni inte önskar dem eller er! men  sluta härja och bara villja DÖDA de vilda djuren , de kan ju knappast vara någon lösning verken på sikt eller knappt för tillfället
Alla verkar så himla tadöd kåta på de djur som finns i vår underbara natur, så fort människan slarvat i uppsikt och tillsyn.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 05 maj-10 kl 12:17 »
Det är väl att åkalla "f..n" men jag har peppar peppar inte råkat ut för varken skator eller kråkor, trots att vi har stationära kråk och skatpar. Det sägs att är man rädd om de revirhävdande paren så håller de övriga borta. Vet inte om det stämmer.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

LasseDalom

• -
« Svar #8 skrivet: 05 maj-10 kl 12:23 »
Det är ju en ren utopi (eller dystopi) att tro att man skall kunna utrota skator och kråkor. Tar man död på det lokala beståndet (om detta nu ens är möjligt) så flyttar det snart in nya, och problemet består. Varför inte anpassa sin djurhållning till det faktum att det finns kråkor och skator i vår natur istället för att försöka utrota?

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #9 skrivet: 05 maj-10 kl 12:34 »
Anser inte att skator och kråkor ska utrotas men däremot hållas efter runt gården dvs skyddsjakt..dessutom håller de sig borta om några av deras artfränder stryker med..kråkfågel är betydligt intelligentare än höns och lär sig snabbt var det är farligt att vistas..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 20 jun-10 kl 08:01 »
1juli börjar kråkjakten!!! nu har ni väl koll på vart kråkorna håller hus...
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 02 aug-10 kl 22:55 »
hur går det med jakten??? fattigt med kråkor där jag jagar...fullt på alla andra ställen verkar det som....
Fjäderfän och kaniner

SecretQ

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 03 aug-10 kl 10:09 »
hur går det med jakten??? fattigt med kråkor där jag jagar...fullt på alla andra ställen verkar det som....

De bor hos mig!  här skjuts inga friska djur.

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 21 okt-10 kl 22:53 »
imon bitti ska det rensas bland kråkorna ;D
Fjäderfän och kaniner

Hansun

• " Frågar man inte..... - så får man inga svar.....
    • Närke
« Svar #14 skrivet: 22 okt-10 kl 02:19 »
Självklart måste vi hålla efter kråkfågel och andra sk. skadedjur.
Men för den sakens skull inte sagt att de ska utrotas.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 okt-10 kl 06:24 »
Rensar bland "nöjesjägare" regelbundet. De är lovliga året om för det finns så jävla många.
Vad är nöjesjägare?  Jag bara undrar hur många som jagar om dom tycker att det är vansinngt tråkigt och är helt ointresserade????

SecretQ

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 22 okt-10 kl 09:29 »
Ja  jakt  =  när ett dödande skott är den maximala tillfredställelsen........ och en känsla av seger innfinner sig i kroppen.  Sjukt tycker jag men vad gränsen mellan sjukt och friskt är kan ju diskuteras i det oändliga

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 okt-10 kl 09:44 »
Citat från: Skogsnatt link=topic=84751.msg 868161#msg 868161 date=1287721460
Vad är nöjesjägare?  Jag bara undrar hur många som jagar om dom tycker att det är vansinnigt tråkigt och är helt ointresserade????
nöjes jägare är väl alla som inte får sin inkomst ut av jakten  dess utom miljöbovar  förinte tala om all skade skjutning fy för den le för alla som springer i kring i skogarna  och leker rammbo och är allmän farliga

grimbart

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 22 okt-10 kl 14:41 »
kråkorna klarade sig... däremot föll det en räv efter 10minuters jakt... lite senare fick 2skator bita i gräset...
Fjäderfän och kaniner

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 okt-10 kl 19:57 »
nöjes jägare är väl alla som inte får sin inkomst ut av jakten  dess utom miljöbovar  förinte tala om all skade skjutning fy för den le för alla som springer i kring i skogarna  och leker rammbo och är allmän farliga
Ok. Så bortsett från de ca 200 yrkesjägare, som finns så är resten värdelösa, som du ser det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser