Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man övergöda hönsen?  (läst 1921 gånger)

fyytl

• Gästrikland
    • Järbo trädgårdsservice
Kan man övergöda hönsen?
« skrivet: 24 feb-10 kl 19:40 »
Kommer bli hönsägare till våren och grunnar mycket på hur det ska bli och gå. Nu har jag en fundering på hur det fungerar med utfodringen. Hur mycket foder ska man ge dem, reglerar de själv hur mycket de behöver äta? Kan det bli för mycket värpfoder (färdig foder)?
Egen företagare som vill kunna leva på egen skog och trädgårdsskötsel. Driver med min sambo ett solosågverk och en trädgårdsfirma. Producerar lokalt virke med målet att få rätt virke, skapat med långsam tillväxt. Drömmer om höns, kaniner och andra matnyttiga djur samt egen odling på vår gård.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kan man övergöda hönsen?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-10 kl 20:14 »
Jag har alltid gett mina höns fri tillgång och aldrig haft problem med övergödda höns. Däremot ökar spillet lite när hönsen är mätta och kan kosta på sig att vara lite kräsna ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

patrick.

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 feb-10 kl 20:18 »
jag har häller aldrig haft problem med övergödda höns.. mina har fri tillgång på spannmål och färdigfoder...  sen har ju mina höns sååå stOra hagar så de får mycket motion på sommaren då de är ute...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 24 feb-10 kl 20:50 »
Nee då hade mina dött vid det här laget .
Jag skär av säckens topp o ställer in hela säcken värpfoder så dom har fri tillgång + matrester o massa bröd .Äter dom lite för mkt fett så kan äggproduktionen minska lite.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 24 feb-10 kl 23:11 »
Enda risken är nog om man ger mkt feta matrester.

fyytl

• Gästrikland
    • Järbo trädgårdsservice
« Svar #5 skrivet: 25 feb-10 kl 15:43 »
Va bra!! Tack allihopa, nu känns det mycket lugnare. Ska fortsätta studera alla spännande inlägg om grönfoder och dylikt.  ;D
Egen företagare som vill kunna leva på egen skog och trädgårdsskötsel. Driver med min sambo ett solosågverk och en trädgårdsfirma. Producerar lokalt virke med målet att få rätt virke, skapat med långsam tillväxt. Drömmer om höns, kaniner och andra matnyttiga djur samt egen odling på vår gård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser