Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kökspanna  (läst 15529 gånger)

KjellX

• Västergötland
Kökspanna
« skrivet: 24 feb-10 kl 18:54 »
Vi bor nu i villa, och letar efter ett lämpligt objekt, många små torp har sk. "kökspanna" Jag vet inte vad det är för nåt..
Såklart en vedpanna i köket, men är det plattor och ugn för matlagning?
Är det kanske en vattentank kopplad till element i huset?
Vad behövs till en kökspanna för att den ska funka OK? tex expansionskärl osv.

Tacksam för svar,

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Kökspanna
« Svar #1 skrivet: 24 feb-10 kl 19:07 »
En kökspanna är i princip en vedpanna anpassad för att stå i köket. Jag tror att det finns de som har plattor, sällan ung. Vanligast är dock att det är just en panna och ingen spis. Den är då kopplad till det vattenburna systemet, ibland med självcirkulation annars är det en cirkulation som driver runt vattnet. De brukar vara kopplade med ett öppet expansionskärl på vinden.

Fördelar: Man får spillvärmen i köket, man behöver inte gå ut för att elda, det är bekvämt med vattenburet system.

Nackdelar: Man får spillvärmen i köket även när man inte vill ha den där, man måste dra in all ved som ska eldas i köket (blir mycket skräp), med vattenburet system är det olämpligt att kallställa huset om man åker bort eller har det som fritidshus.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #2 skrivet: 24 feb-10 kl 19:07 »
Vi bor nu i villa, och letar efter ett lämpligt objekt, många små torp har sk. "kökspanna" Jag vet inte vad det är för nåt..

Tacksam för svar,

För mig är en "kökspanna" en hederlig gammal "köks-Nora" kopplat mot vattenburet värmesystem/element.

Alltså som denna, fast det är en Parca:

http://www.dinvvsbutik.com/info/Parca_300.pdf

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #3 skrivet: 24 feb-10 kl 19:17 »
med vattenburet system är det olämpligt att kallställa huset om man åker bort eller har det som fritidshus.

Ett glykolfyllt värmesystem avhjälper den saken,,,,

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 24 feb-10 kl 20:35 »
Idag är kökspannan just en panna, men i köket i stället för i pannrummet.

Numera finns det kökspannor på 20-30 kw vilka då kan värma hela huset.

Självklart är då värmen vattenburen vilket är det enda vettiga i ett hus.

Expansionskärl krävs vid vattenburen värme (utan exp.kärl så kan systemet explodera), exp.kärlet kan vara antingen öppet eller slutet (tryckexpansionskärl) och ska vara anpassat efter vattenvolymen i systemet, så om du tex sätter in ackumulatortank så bör även expansionskärlet bytas ut.

Vid självcirkulation och öppet exp.kärl så måste detta sitta tillräckligt högt ovanför resten av systemet, ofta uppe på vinden med skvallerrör ut genom yttertaket.

Har man däremot cirkulationspump så kan man ha ett trycklöst system vilket då inte ställer samma krav på hur högt upp exp.kärlet placeras.

Numera används oftast slutna exp.kärl.

Om du ska få till nån vettig veduppvämning så ska du även ha en ackumulatortank, idag krävs för miljöcertifieringar att man har tex ack.tank som är minst 18 ggr eldstadsvolymen för "svanen" men upp till 35 ggr eldstadsvolymen är relativt vanligt när man dimensionerar ack.tankar.

Vid vedeldning ska man elda på rejält så att elden är riktigt varm för annars sliter det på både skorstenen, pannan och på miljön och grannsämjan. För att kunna elda så krävs det att man har ack.tank som kan ta emot överskottsvärmen och lagra den till senare när man har slutat elda.

Utan acktank så sliter det även på välbefinnandet då värmen är "avstängd" när sista vedträt har brunnit upp vilket kräver ständigt eldande om inte vill ha att temperaturen inne pendlar mellan +5 och +30.

Tyvärr saknas ofta acktank i äldre system vilket är ett jättestort minus, men det går att åtgärda i efterhand.

Shuntventil blandar värmevatten från pannan eller acktanken med kallt returvatten från elementen och är en mycket bra sak att ha i systemet. I moderna system har man motoriserade shuntar som "blandar" själv för att erhålla en förbestämmd temp på vattnet till elementen.

I gammla 1800-talskonstruktioner saknas ofta shunt vilket gör att vattnet till elementen håller samma temp som vattnet i pannan, vilket är en tämligen dålig konstruktion.

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 feb-10 kl 21:44 »
Citera
I gammla 1800-talskonstruktioner saknas ofta shunt vilket gör att vattnet till elementen håller samma temp som vattnet i pannan, vilket är en tämligen dålig konstruktion.

Kom centralvärme så tidigt?

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 24 feb-10 kl 23:06 »
Har en kökspanna utan acktank vilket ändå funkar rätt bra då det finns en elpatron som man kan använda kalla nätter eller då man är borta kalla dagar. Är det varmare än -10 så använder jag inte elpatronen men har då kanske 14-15 grader på nedervåningen när jag vaknar/kommer hem från jobbet. Den kylan försvinner med en tjocktröja och raggsockor på fötterna. Sedan går det snabbt att få upp värmen i kåken igen då vattenvolymen är liten i systemet.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 25 feb-10 kl 01:06 »
Kom centralvärme så tidigt?

Första kända systemen för centralvärme kom under antik tid, romarna hade en slav i källaren som eldade och sedan leddes rökgaserna genom kanaler i golvet så golvvärme är också ganska gammalt  ;D

Centralvärme som vi känner det idag gjorde sitt intåg på 1800-talet precis som telefonen, elektriskt ljus och vattenklosetten.

Kakelugn/rörspis som uppvärmning var inte toppmodernt på 1800-talet utan på 1700-talet, sen fanns det ju förstås bakåtsträvare även på 1800-talet som tyckte att det gick bra att leva med utedass och som klarade sig bra utan nymodigheter som centralvärme, elekricitet, telefon och automobil  ;D

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #8 skrivet: 25 feb-10 kl 22:36 »
Jag har en kökspanna som hör ihop med vedspisen Termia installerad på 40-talet och jag flyttade hit 1983. Pannan har en varmvattenberedare på övervåningen med ett expantionskärl ovanpå. Självcirkulerande varmvatten i element. Det går år mycket ved men jag har kakelugnar som grundvärme. Mvh Inger i Järna

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 feb-10 kl 02:15 »
Citera
Centralvärme som vi känner det idag

Ja, det var ju vattenburen sådan jag syftade på.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 26 feb-10 kl 12:36 »
Jo den vattenburna värmen har hängt med sedan 1800-talet.

På den tiden fanns det fantastiskt vackra radiatorer också som prydde sin plats i rummet som vilken möbel som helst.

Klang

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 26 feb-10 kl 18:18 »
Hej!

Kul satsning det behövs mer av dem. Det är klart djuren får det bättre i boxar. Du är ju ändå beredd på att det kanske blir mer utspritt mockande än om de står i spilta och där komockorna hamnar på i stort sett samma ställe. När de lägger sig i boxen och vilar kan de ju lägga sig i smeten och få pälsen insmord på alla möjliga ställen, än där bak som många kor ändå kladdar ned sig när de vilar sina i spiltor. Storleken på boxen är ju betydelse full och hur mycket strö/halm som kan absorbera.

Hälsar lycka till, pröva är bästa läroplan
/Klang

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 26 feb-10 kl 21:35 »

I panninstallationer som från början var avsedda för kol- eller kokseldning fanns ingen shunt, men man har vetat sedan urminnes tider att det inte fungerar på det sättet om man ska elda med ved. Under andra världskrigets kolbrist var det vanligt med igentjärade skorstenar och soteldar pga att man var tvungen att elda ved i anläggningar som var avsedda för koks. Jag har sett en uppgift om att Stockholms brandkår hade ett par tiotal utryckningar per år till soteldar på 30-talet, men under det värsta av krigsåren fick de ta hand om över 800 soteldar. Den siffran talar för sig själv...

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #13 skrivet: 03 apr-10 kl 11:53 »
Såklart en vedpanna i köket, men är det plattor och ugn för matlagning?
Är det kanske en vattentank kopplad till element i huset?
Vad behövs till en kökspanna för att den ska funka OK? tex expansionskärl osv.

Tacksam för svar,

http://www.hansforsman.se/produkter/kokspanna/index.php

http://www.lohberger.se/default.asp

Här finns mycket bra information. En kökspanna är inte bara en vedpanna, det är ett fullt fungerande värmesystem med inbyggd spis.Spisen kan kan med fördel beställas med ugn eller utan..Valet är ditt.
L.C.
Med sol i sinne, både ute o inne.

lj

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 04 apr-10 kl 20:35 »

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 apr-10 kl 20:45 »
En kökspanna som ska funka som husets värmekälla måste vara rejälare än de sista tipsen du fått. De enda prisvärda som verkar existera är vedex1000 från nibe.

Har själv extremstuderat marknaden den senaste månaden pga att min egen kökspanna havererat. Köp inte huskvaran/ctc, de kostar sjuk tmycket å det är inte värt det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1049 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser