Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slippa köpa rengöringsmedel?  (läst 9817 gånger)

juniafrida

slippa köpa rengöringsmedel?
« skrivet: 24 feb-10 kl 11:19 »
Nu har äntligen (efter många år) toarengöringsmedlet tagit slut. Men vad ska vi använda till toaletten nu då?

Har ni några alternativ till alla kemikalier som finns i affären? Såpa har vi hemma och det funkar ju bra till golven, fönstrena blir rena med mirakeltrasor. Ättika som avkalkningsmedel mm.

Ge mig alla tips på enkla rengöringsmedel. Tack ska ni ha!

mattisvick

• -
SV: slippa köpa rengöringsmedel?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-10 kl 11:43 »
Cirtor och ättika haar jag hört, rent hus fans det något som hette de hade det om jag inte mins fel i toan. De hade mkt bra ideer.

MagdaMaggan

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 24 feb-10 kl 12:49 »
Jag använder enbart såpa och vatten. 5 ml såpa till 5 dl vatten, häll i sprayflaska, används till vardagsrengöring, detta står på såpaflaskan. Jag själv gör något starkare (15 ml+5 dl) till badrum- och köksrengöring, till själva toalettskålen ca 1/2 dl och resten vatten(använder en gammal wc-anka). Någon gång emmellanåt kan man hälla i en ren skvätt ättika och låta verka en stund.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 feb-10 kl 13:44 »
Såpa och borste, ibland lite ättika då vi har en del kalk och järn i vattnet.  Nu ska snart WC bort och vi övergår till torrsystem.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Krågedal

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 25 feb-10 kl 08:08 »
Jag använder mikroorganismer istället för kemikalier. Det finns att köpa genom vissa försäljare (har själv varit det.) Det är iallafall bättre för miljön...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

juniafrida

« Svar #5 skrivet: 28 feb-10 kl 08:32 »
Tack för alla tips. Det verkar gå bra att klara sig med hushållets produkter.
Ska även titta vad de har för produkter på ekoaffären här i stan.

mig

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 mar-10 kl 19:14 »
Såpvatten till toan och om det blir brunt häller man i lite citronsyra och borstar. Tryck först hårt ner toaborsten så det mesta vattnet försvinner, då blir koncentrationen av citronsyra högre.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 05 apr-10 kl 12:54 »
Igår berättade en kompis att hans son sett i ett barnprogram att man kan städa med ägg i vattnet!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 05 apr-10 kl 21:00 »
Tycker det inte riktigt räcker med såpa i badrummet så där drar jag på med Jif-skurkräm. Men som alltid så börjar man med det lilla artilleriet och går sedan på med grövre.

Citronsyra i påse brukar jag hälla runt kranen - brukar bli nån brun gegga runt - samt i toan.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 05 apr-10 kl 21:40 »
Dom här tanterna har en del bra tips. Citronsyra mm

http://www.tv4.se/rent_hus

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 06 apr-10 kl 08:52 »
Vanliga toalettrengöringsmedel brukar vara baserade på fosforsyra (precis som alla coladrycker). Sådana sura medel är bra på att lösa upp rostränder, ärg, kalk mm men de biter inte på organisk smuts, där krävs något basiskt eller tensidbaserat.

Man måste alltså välja rengöringsmedel efter vilken typ av smuts man vill få bort från sanitetsporslinet.

Som surt rengöringmedel kan man använda vad som helst som innehåller någon syra (ättiksyra, citronsyra, kolsyra, fosforsyra) i tillräcklig koncentration. Och som basiskt duger det bra med t ex diskmedel eller såpa.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 06 apr-10 kl 15:15 »
Brukar hälla i en skvätt ammoniak vid storstädning. Rensar näsan bra också!  :P

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 17 apr-10 kl 22:04 »
jag köper ajax tar lite grann i en spray flaska blandar med vatten och citroncyra använder till toa och bad , handfat  finns alltid en flaska på bägge toaletterna

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 17 apr-10 kl 23:36 »
Hmm...Ajax kanske är bra men det är ju så starkt parfymerat att man inte kan vistas i en lokal där nån har svabbat golvet med Ajax i skurvattnet (jag var tvungen att dra hem från jobbet tidigt i torsdags av den anledningen). Det är inget speciellt med just Ajax, de flesta kommersiella allrengöringsmedel är ungefär likvärdiga och då kan man lika väl köpa ett oparfymerat, t ex Änglamark.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #14 skrivet: 18 apr-10 kl 01:19 »
Såpa är oxå parfymerad.
Var på städkurs med de andra skolstäderskorna på jobbet en gång och kursgubbarna sa att det luktar pytonorm annars.

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 29 apr-10 kl 19:23 »
Såpa är oxå parfymerad.
Var på städkurs med de andra skolstäderskorna på jobbet en gång och kursgubbarna sa att det luktar pytonorm annars.

Alltid undrat vad som är i!  ;D

Ahlman

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 07 jul-13 kl 20:40 »
Urlakad aska är bra rengöringsmedel (basiskt). Går bra att tvätta lakan med också för er som kör med vedeldad järngryta.

ellisac

• Fd galen balkongodlare som nyss köpt radhus.
    • Södermanland
« Svar #17 skrivet: 20 okt-13 kl 19:52 »
Jag använder bara såpa och vatten till hela badrummet (och resten av hemmet också...). Förstår inte hur man kan behöva andra medel, tycker alltid det blir rent! Till och med till ugnen fungerar det toppen.

Anders G.

• -
« Svar #18 skrivet: 25 okt-13 kl 14:12 »
Såpa är oxå parfymerad.
Jaha... nej. Det finns ju naturligtvis olika tillverkare. "Jag" gör några hundra ton om året, och den är inte parfymerad.

Humle

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 28 okt-13 kl 11:24 »
Slippa köpa rengöringsmedel tolkar jag som att då ska man inte heller köpa citronsyra eller såpa!
Finns väldigt bra info här, en sida ni säkert känner igen :) http://www.alternativ.nu/handbok/hushall/stadgrejor.html

lut - De får ersätta de basiska rengöringsmedlen
kråkris-/björkris-borste som toaborste? Sand? Snö? Skavfräken? (svarvare har polerat sina alster med det) - Får ersätta mekanisk bearbetning
Göra egen vinäger för rengöringsbehov? - Det får ersätta de sura rengöringsmedlen

Sen något jag har funderat på, det borde väl gå att utnyttja rabarberns surhet? Om man vore så koncentrera den...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser