Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aska  (läst 1999 gånger)

LillaY

  • Inlägg: 522
  • Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
Aska
« skrivet: 24 feb-10 kl 10:13 »
Jag ville inte kapa bildtråden, så jag frågar här istället.. Vad är det ni pratar om för aska till vaktlarna? Har ni det istället för sand alltså? Det låter ju bra och billigt på vintern!! ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Aska
« Svar #1 skrivet: 24 feb-10 kl 10:32 »
Vet inte om de andra använder något annat.. Men jag använder i alla fall aska från brasan, då kommer den lite till nytta. Är även bra till grönsakslandet :D Hönsen gav jag till först också, men de äter askan tillskillnad från vaktlarna och tror inte det är så bra för magen   :-\ Men när ny aska läggs in så blir de helt GALNA. Har en video någon stans, ser så kul ut  ;D

LillaY

  • Inlägg: 522
  • Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Aska
« Svar #2 skrivet: 24 feb-10 kl 10:52 »
Vet inte om de andra använder något annat.. Men jag använder i alla fall aska från brasan, då kommer den lite till nytta. Är även bra till grönsakslandet :D Hönsen gav jag till först också, men de äter askan tillskillnad från vaktlarna och tror inte det är så bra för magen   :-\ Men när ny aska läggs in så blir de helt GALNA. Har en video någon stans, ser så kul ut  ;D

Åh, det måste jag ju prova då! Vi eldar ju i vedspis här hemma, så vi har aska så det räcker till både grönsaksland och vaktlar ;) Spännande, ska prova genast! ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: Aska
« Svar #3 skrivet: 24 feb-10 kl 11:50 »
Ger mina höns askan då det är lite kolstub i , det fick jag för mig kunde vara bra för magen ? man äter ju det själv om man är trasslig i magen.
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Aska
« Svar #4 skrivet: 24 feb-10 kl 14:02 »
Det blir nog mer krut i gödslen om det blandas med askan.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Aska
« Svar #5 skrivet: 26 feb-10 kl 16:20 »
Jag provade aska till vaktlarna för första gången igår efter att ha läst i bildtråden. Stor succé! Nu återstår bara problemet att bygga ett "badhus" så de inte sprätter ut allt på en gång.

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Aska
« Svar #6 skrivet: 03 mar-10 kl 07:48 »
Använder ni bara aska då eller blandat med sand?

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Aska
« Svar #7 skrivet: 03 mar-10 kl 08:06 »
Jag kommer bare aske under pinnene hvor hönsene er om natten. Nemmere at rengjör och underbar Kompost. Tips från min Mama i England för månge år siden

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Aska
« Svar #8 skrivet: 03 mar-10 kl 10:17 »
Använder ni bara aska då eller blandat med sand?

Jag hade bara aska.

Twinkelstar

  • Inlägg: 52
    • -
SV: Aska
« Svar #9 skrivet: 03 mar-10 kl 13:00 »
Men alltså, seriöst, kan man använda aska ? HAHA ! Vi som slänger bort hinkvis varje vecka från våran kamin som går varm hela vintern!
Detta var ju suveränt tips  ;D sanden tar ju slut hur fort som hellst! vi har våran i en stekpanna med höga kanter ;P hehe..
Så askan ska vara pulveriserad då eller ? blir det inte fort smutsigt med aska som yr ?
/Lisa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 2 användare
von tratt, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser