Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Deklarationstips  (läst 3694 gånger)

leinad

  • Inlägg: 80
Deklarationstips
« skrivet: 04 apr-06 kl 19:10 »
Hej på er allihop! Är ny här på forumet. Som ganska så nybliven ägare av en jordbruksfastighet så skulle jag vilja ha lite deklarationstips av någon erfaren. Vad för avdrag kan man göra när man äger en liten liten gård (2h, mest åker och lite skog/sly) med skapligt stora ekonomibyggnader (ca 250 kvm) som ej brukas. Nån som har tips på bra avdrag?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Deklarationstips
« Svar #1 skrivet: 04 apr-06 kl 20:00 »
Lite värdeminskningsavdrag på ekonomibyggnad, men det rör sig bara om småbelopp.
Annars beror det på vad du lagt ut förra året på underhåll av mark och byggnader.
Har du maskiner för drift och underhåll kan du göra värdeminskningsavdrag., eller direktavdrag för mindre poster.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

leinad

  • Inlägg: 80
Re:Deklarationstips
« Svar #2 skrivet: 05 apr-06 kl 10:36 »
Hade förväntat mig att denna tråd skulle sakapa betydligt större intresse.  ??? Borde ju vara av jätte intresse hos alla här inne som vill "tjäna" någon krona. Är det så ovanligt att folk har jordbruksfastighet eller?

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Re:Deklarationstips
« Svar #3 skrivet: 05 apr-06 kl 11:53 »
Har också ganska nyss köpt en jordbruksfastighet. Men vi kommer faktiskt göra så att vi kommer att ta hjälp av en konsult med deklarationen första året. Dels tar det tid och så vill man vara säker på att det blir rätt. Men som jag förstått det kan man göra avdrag för det mesta man har investerat i gården, fast eventuellt måste det totalt sett överstiga ett visst belopp om jag minns rätt?

Hoppas också att någon mer erfaren har tips!
Självhushåll till nytta och nöje

leinad

  • Inlägg: 80
Re:Deklarationstips
« Svar #4 skrivet: 05 apr-06 kl 12:17 »
Jag har släkt som jobbar med deklarationer så för mig är det inga problem att få hjälp. Men jag är ändå intresserad av vilka avdrag som kan göras och andra fördelar som kan finnas. NÅgon?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Deklarationstips
« Svar #5 skrivet: 05 apr-06 kl 14:27 »
Om du menar avdrag utan utlägg så blir det svårt, särskilt för en sommarbostad.   ;D

Man får göra avdrag för några tillsynsresor per år.
« Senast ändrad: 05 apr-06 kl 16:28 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser